Lastenkirjallisuus moninaisuuskasvatuksen tukena varhaiskasvatuksessa
Sirviö, Heli (2025-03-27)
Sirviö, Heli
H. Sirviö
27.03.2025
© 2025, Heli Sirviö. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202503272239
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202503272239
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa selvitettiin, miten lastenkirjallisuuden avulla voidaan tukea moninaisuuskasvatusta varhaiskasvatuksessa. Moninaisuus on laaja termi ja olen rajannut sen koskemaan kulttuurista moninaisuutta. Kulttuuriseen moninaisuuteen kasvattamalla tuetaan jokaisen kulttuurista identiteettiä sekä ylläpidetään kaikkia koskevaa yhdenvertaisuutta. Varhaiskasvatuksessa kulttuurisen moninaisuuden huomioonottaminen edellyttää kasvattajilta interkulttuurista kompetenssia. Tämän avulla henkilöstö kykenee tiedoilla ja taidoillaan nostaa kulttuureja koskevia teemoja kasvatukseen, joka edistää yhdenvertaista toimintaympäristöä.
Tutkimus on toteutettu kuvailevan kirjallisuuskatsauksen keinoin integroivalla orientaatiolla. Aineisto kerättiin Oula-Finna-, Google Scholar-, Ebsco- sekä ProQuest tietokantojen avulla. Tutkimuskysymys on: Miten lastenkirjallisuudella voidaan tukea varhaiskasvatuksessa tapahtuvaa moninaisuuskasvatusta? Tätä ilmiötä tarkentaakseni käsittelin sitä, millainen merkitys interkulttuurisella osaamisella on moninaisuuskasvatuksen toteutuksessa. Tutkielmassa esiintyy aiempaa tutkimusta kulttuurisesta moninaisuudesta ja lastenkirjallisuudesta sekä niiden yhteydestä toisiinsa. Aineistoissa nousi esille interkulttuurisen kompetenssin merkitys moninaisuuskasvatuksessa, jonka vuoksi oli relevanttia nostaa se esille tutkielmassa.
Tutkimustulosten pohjalta voidaan todeta, että lastenkirjallisuus on merkittävä kasvun väline, jonka avulla voidaan tukea lapsen kehittymistä ja oppimista. Kulttuurinen representaatio lastenkirjallisuudessa antaa yhdenvertaisen edustuksen eri kulttuuritaustoista tuleville lapsille varhaiskasvatuksessa. Lastenkirjallisuuden ja kulttuurisen moninaisuuden yhdistäminen toisiinsa on merkittävä tapa toteuttaa moninaisuuskasvatusta ja täten mahdollistaa se, että lapset osaavat toimia kulttuurisesti moninaisessa maailmassa. Tuloksissa havaittiin lisäksi, että kasvattajan interkulttuurinen osaaminen on keskeistä moninaisuuskasvatuksen toteutuksessa, sillä sen avulla mahdollistetaan kulttuurisesti sensitiivinen oppimisympäristö.
Tutkimus on toteutettu kuvailevan kirjallisuuskatsauksen keinoin integroivalla orientaatiolla. Aineisto kerättiin Oula-Finna-, Google Scholar-, Ebsco- sekä ProQuest tietokantojen avulla. Tutkimuskysymys on: Miten lastenkirjallisuudella voidaan tukea varhaiskasvatuksessa tapahtuvaa moninaisuuskasvatusta? Tätä ilmiötä tarkentaakseni käsittelin sitä, millainen merkitys interkulttuurisella osaamisella on moninaisuuskasvatuksen toteutuksessa. Tutkielmassa esiintyy aiempaa tutkimusta kulttuurisesta moninaisuudesta ja lastenkirjallisuudesta sekä niiden yhteydestä toisiinsa. Aineistoissa nousi esille interkulttuurisen kompetenssin merkitys moninaisuuskasvatuksessa, jonka vuoksi oli relevanttia nostaa se esille tutkielmassa.
Tutkimustulosten pohjalta voidaan todeta, että lastenkirjallisuus on merkittävä kasvun väline, jonka avulla voidaan tukea lapsen kehittymistä ja oppimista. Kulttuurinen representaatio lastenkirjallisuudessa antaa yhdenvertaisen edustuksen eri kulttuuritaustoista tuleville lapsille varhaiskasvatuksessa. Lastenkirjallisuuden ja kulttuurisen moninaisuuden yhdistäminen toisiinsa on merkittävä tapa toteuttaa moninaisuuskasvatusta ja täten mahdollistaa se, että lapset osaavat toimia kulttuurisesti moninaisessa maailmassa. Tuloksissa havaittiin lisäksi, että kasvattajan interkulttuurinen osaaminen on keskeistä moninaisuuskasvatuksen toteutuksessa, sillä sen avulla mahdollistetaan kulttuurisesti sensitiivinen oppimisympäristö.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38841]