Luokanopettajien havaintoja oppijaminäkäsityksestä ja sen yhteydestä akateemiseen käyttäytymiseen
Karvonen, Sini-Vuokko (2025-03-25)
Karvonen, Sini-Vuokko
S.-V. Karvonen
25.03.2025
© 2025 Sini-Vuokko Karvonen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202503252207
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202503252207
Tiivistelmä
Luokanopettajat kohtaavat työssään lukuisia oppilaita, joista jokaisella on käsitys omasta pystyvyydestään ja kyvykkyydestään. Oppilaan oppijaminäkäsitys kertoo, millaisena yksilö näkee itsensä oppijana. Oppijaminäkäsitys vaikuttaa keskeisesti akateemiseen käyttäytymiseen, kuten oppilaan asennoitumiseen annettuja tehtäviä kohtaan ja niistä suoriutumiseen. Tämän pro gradu –tutkielman tavoitteena oli tuoda esille luokanopettajien havaintoja tilanteista, joissa oppilaan oppijaminäkäsitys näyttäytyy, ja näkemyksiä tavoista, joilla oppija-minäkäsityksen ja akateemisen käyttäytymisen yhteys ilmenee koulussa. Näiden lisäksi tavoitteena oli selvittää luokanopettajien käyttämiä tukikeinoja, joilla he vahvistavat oppilaansa oppijaminäkäsitystä.
Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastattelemalla kuutta (n=6) alakoulun luokanopetta-jaa, joiden opetuskokemuksen määrä vaihteli kahdesta vuodesta kahdeksaantoista. Haastattelukutsu lähetettiin Facebookin opettajille suunnattuun ryhmään, ja haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluin etäyhteyden välityksellä. Tutkimuksen aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla, jonka kautta saatiin muodostettua tutkimustulokset.
Tutkimustulokset osoittavat, että luokanopettajille oppilaan oppijaminäkäsitys näyttäytyy oppilaan arvioidessa omaa osaamistaan, oppilaan tuntityöskentelyssä ja -käyttäytymisessä ja niin opettaja-oppilas kuin oppilas-oppilas-vuorovaikutustilanteissa. Edellä mainitut tilanteet liittyvät pääasiassa oppitunteihin, joissa erilaisten tehtävien parissa oppilas saattaa esimerkiksi sanoittaa käsityksiään osaamisestaan. Oppijaminäkäsityksen ja akateemisen käyttäytymisen yhteys näyttäytyy tutkimuksen perusteella oppilaan tuen tarpeessa, oppilaan asennoitumisena tehtävien aloittamista kohtaan, tehtävistä suoriutumisessa ja oppilaan suhtautumisessa omaa ja muiden oppimista ja osaamista kohtaan. Näissä tavoissa esille tuli positiivisen ja negatiivisen oppijaminäkäsityksen vaikutus oppilaan akateemiseen käyttäytymiseen. Akateemisen käyttäytymisen yhteys oppilaan oppijaminäkäsitykseen ei noussut esille yhtä vahvasti. Tutkimuksessa selvisi luokanopettajien käyttämiä oppijaminäkäsitystä vahvistavia tiedostettuja tukikeinoja, jotka jakautuvat koko luokan kohtaisiin tukikeinoihin ja oppilas-kohtaisiin tukikeinoihin.
Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastattelemalla kuutta (n=6) alakoulun luokanopetta-jaa, joiden opetuskokemuksen määrä vaihteli kahdesta vuodesta kahdeksaantoista. Haastattelukutsu lähetettiin Facebookin opettajille suunnattuun ryhmään, ja haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluin etäyhteyden välityksellä. Tutkimuksen aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla, jonka kautta saatiin muodostettua tutkimustulokset.
Tutkimustulokset osoittavat, että luokanopettajille oppilaan oppijaminäkäsitys näyttäytyy oppilaan arvioidessa omaa osaamistaan, oppilaan tuntityöskentelyssä ja -käyttäytymisessä ja niin opettaja-oppilas kuin oppilas-oppilas-vuorovaikutustilanteissa. Edellä mainitut tilanteet liittyvät pääasiassa oppitunteihin, joissa erilaisten tehtävien parissa oppilas saattaa esimerkiksi sanoittaa käsityksiään osaamisestaan. Oppijaminäkäsityksen ja akateemisen käyttäytymisen yhteys näyttäytyy tutkimuksen perusteella oppilaan tuen tarpeessa, oppilaan asennoitumisena tehtävien aloittamista kohtaan, tehtävistä suoriutumisessa ja oppilaan suhtautumisessa omaa ja muiden oppimista ja osaamista kohtaan. Näissä tavoissa esille tuli positiivisen ja negatiivisen oppijaminäkäsityksen vaikutus oppilaan akateemiseen käyttäytymiseen. Akateemisen käyttäytymisen yhteys oppilaan oppijaminäkäsitykseen ei noussut esille yhtä vahvasti. Tutkimuksessa selvisi luokanopettajien käyttämiä oppijaminäkäsitystä vahvistavia tiedostettuja tukikeinoja, jotka jakautuvat koko luokan kohtaisiin tukikeinoihin ja oppilas-kohtaisiin tukikeinoihin.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38821]