Oppilaiden osallisuus kodin ja koulun välisessä yhteistyössä : oppilaiden ja opettajien näkemyksiä
Saarela, Jasmine (2025-03-21)
Saarela, Jasmine
J. Saarela
21.03.2025
© 2025 Jasmine Saarela. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202503212149
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202503212149
Tiivistelmä
Tämä pro gradu- tutkielma keskittyy oppilaiden ja opettajien näkökulmiin kodin ja koulun yhteistyötä koskevista näkemyksistä. Tutkielma kartoittaa oppilaan osallisuutta kodin ja koulun yhteistyön kontekstissa ja vertailee opettajien ja oppilaiden näkökulmia osallisuuden toteutumisesta. Tutkielman tavoitteena on kartoittaa oppilaan roolia ja osallisuuden kokemuksia kodin ja koulun yhteistyössä. Aihe on merkittävä, sillä oppilaan näkökulmaa kodin ja koulun yhteistyössä ei ole tutkittu paljoa aiemmin. Vaikka oppilas on kodin ja koulun välisen yhteistyön kohde ja motiivi, näkökulma tutkimuskentällä on jäänyt pimentoon.
Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan kodin ja koulun yhteistyöhön liittyviä teoreetti-sia mallinnuksia ja vallitsevaa lainsäädäntöä sekä ohjaavia asiakirjoja. Osallisuuteen liittyviä mallinnuksia sekä regulaatiota ja aiempaa tutkimusta tarkastellaan myös tässä luvussa.
Tutkielma on toteutettu laadullisena tutkimuksena. Aineisto on kerätty ryhmä- ja teemahaastattelujen avulla. Tutkielmassa on haastateltu kahdeksaa viidennen luokan oppilasta ja kahta viidennen luokan luokanopettajaa. Aineistoa on kerätty kolmella eri kerralla. Aineisto on kerätty yhdestä Pohjois-Pohjanmaalla sijaitsevasta koulusta vuoden 2024 toukokuussa. Aineisto on analysoitu sisällönanalyysilla.
Tutkimustulosten perusteella kodin ja koulun yhteistyön kannalta tärkeiksi tekijöiksi esitettiin luottamusta, avoimuutta ja rehellisyyttä niin opettajien kuin oppilaiden toimesta. Kodin ja koulun yhteistyön tavoitteiksi nousi oppilaiden auttaminen oppimisessa ja kasvamisessa. Oppilaiden näkökulmasta kodin ja koulun yhteistyö näyttäytyi erityisesti viestintänä, mutta myös toimintana, kuten arviointikeskusteluina. Arviointikeskustelut koettiin merkittävinä oppilaiden toimesta. Myös opettajat kuvasivat kodin ja koulun yhteistyötä viestintänä niin yleisellä tasolla kuin yksilöllisellä tasolla. Opettajien puheet keskittyivät paljon myös huoltajien kanssa toimimiseen sekä haasteisiin. Opettajien ja oppilaiden näkemykset olivat suurilta osin yhteneväisiä.
Oppilaiden osallisuuden toteutumiseen liittyen opettajien ja oppilaiden näkemykset poikke-sivat hieman toisistaan. Oppilaiden osallisuus näytti toteutuvan arviointikeskusteluissa oppilaiden ja opettajien mielestä hyvin. Opettajat ilmaisivat, että oppilaat ovat heidän merkittävimpiä yhteistyökumppaneita kodin ja koulun yhteistyössä erityisesti viestinnän suhteen. He näkivät tämän tärkeänä osana myös oppilaiden osallisuudessa. Opettajat ja oppilaat nostivat usein esille luokan oman Whatsapp-ryhmän, jonka kautta opettajat tiedottivat oppilaita ja oppilaat puolestaan huoltajiaan. Oppilaat eivät kuitenkaan tunnistaneet tätä viestintää osallisuudeksi aineiston mukaan. Sekä oppilaat että opettajat kokivat, että oppilaat osallistuvat riittävästi kodin ja koulun yhteistyöhön.
Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan kodin ja koulun yhteistyöhön liittyviä teoreetti-sia mallinnuksia ja vallitsevaa lainsäädäntöä sekä ohjaavia asiakirjoja. Osallisuuteen liittyviä mallinnuksia sekä regulaatiota ja aiempaa tutkimusta tarkastellaan myös tässä luvussa.
Tutkielma on toteutettu laadullisena tutkimuksena. Aineisto on kerätty ryhmä- ja teemahaastattelujen avulla. Tutkielmassa on haastateltu kahdeksaa viidennen luokan oppilasta ja kahta viidennen luokan luokanopettajaa. Aineistoa on kerätty kolmella eri kerralla. Aineisto on kerätty yhdestä Pohjois-Pohjanmaalla sijaitsevasta koulusta vuoden 2024 toukokuussa. Aineisto on analysoitu sisällönanalyysilla.
Tutkimustulosten perusteella kodin ja koulun yhteistyön kannalta tärkeiksi tekijöiksi esitettiin luottamusta, avoimuutta ja rehellisyyttä niin opettajien kuin oppilaiden toimesta. Kodin ja koulun yhteistyön tavoitteiksi nousi oppilaiden auttaminen oppimisessa ja kasvamisessa. Oppilaiden näkökulmasta kodin ja koulun yhteistyö näyttäytyi erityisesti viestintänä, mutta myös toimintana, kuten arviointikeskusteluina. Arviointikeskustelut koettiin merkittävinä oppilaiden toimesta. Myös opettajat kuvasivat kodin ja koulun yhteistyötä viestintänä niin yleisellä tasolla kuin yksilöllisellä tasolla. Opettajien puheet keskittyivät paljon myös huoltajien kanssa toimimiseen sekä haasteisiin. Opettajien ja oppilaiden näkemykset olivat suurilta osin yhteneväisiä.
Oppilaiden osallisuuden toteutumiseen liittyen opettajien ja oppilaiden näkemykset poikke-sivat hieman toisistaan. Oppilaiden osallisuus näytti toteutuvan arviointikeskusteluissa oppilaiden ja opettajien mielestä hyvin. Opettajat ilmaisivat, että oppilaat ovat heidän merkittävimpiä yhteistyökumppaneita kodin ja koulun yhteistyössä erityisesti viestinnän suhteen. He näkivät tämän tärkeänä osana myös oppilaiden osallisuudessa. Opettajat ja oppilaat nostivat usein esille luokan oman Whatsapp-ryhmän, jonka kautta opettajat tiedottivat oppilaita ja oppilaat puolestaan huoltajiaan. Oppilaat eivät kuitenkaan tunnistaneet tätä viestintää osallisuudeksi aineiston mukaan. Sekä oppilaat että opettajat kokivat, että oppilaat osallistuvat riittävästi kodin ja koulun yhteistyöhön.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38821]