”Ihan perus huorittelut ja haistattelut ja uhkailut ja tappamisuhkailut.” : yläkoulun oppilaiden erityisopettajiin kohdistaman väkivallan muodot ja seuraukset
Hosionaho, Mette (2025-03-21)
Hosionaho, Mette
M. Hosionaho
21.03.2025
© 2025 Mette Hosionaho. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202503212148
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202503212148
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmani tavoitteena oli selvittää, miten yläkoulun erityisopettajat kuvailevat oppilaiden taholta kokemaansa väkivaltaa ja millaisia seurauksia sillä on ollut erityisopettajiin ja heidän työhönsä. Tutkielmassa olin kiinnostunut myös siitä, mitkä tekijät vaikuttavat väkivallan koettuihin seurauksiin.
Toteutin tutkielman laadullisena tutkimuksena hyödyntäen fenomenologista lähestymistapaa. Keräsin aineiston haastattelemalla puolistrukturoidun teemahaastattelun keinoin seitsemää erityisopettajaa, jotka olivat kohdanneet väkivaltaa oppilaiden taholta. Haastatteluun osallistui sekä laaja-alaisia erityisopettajia että erityisluokanopettajia. Analysoin tutkimusaineistoni aineistolähtöisen eli induktiivisen sisällönanalyysin keinoin.
Yläkoulun oppilaat kohdistavat erityisopettajiin psyykkistä, fyysistä ja seksuaalista väkivaltaa. Psyykkinen väkivalta ilmeni haastateltavien mukaan muun muassa haistatteluna, haukkumisena, huoritteluna, kiristämisenä, valehteluna, opettajan vastustamisena sekä hänen ammatillisuutensa aliarvioimisena. Fyysinen väkivalta puolestaan ilmeni fyysisinä tekoina, kuten tönimisenä, lyömisenä, raapimisena, potkimisena, kimppuun käymisenä, hiusten repimisenä sekä tavaroiden heittelynä. Oppilaat olivat myös uhkailleet erityisopettajia fyysisellä väkivallalla sekä sanallisesti että fyysisin elein käyttäen eleissään joko vartaloaan tai esineitä, kuten tuoleja, saksia ja ruuvimeisseleitä. Opettajiin kohdistuneen seksuaalisen väkivallan muotoja olivat seksuaalissävytteinen kommentointi ja kysely, uhkailu seksuaalisella teolla sekä fyysiset teot, eleet ja kosketusyritykset.
Väkivallasta aiheutui opettajille sekä fyysisiä että psyykkisiä seurauksia, ja se vaikutti heidän työntekoonsa kielteisesti, mutta toisaalta vahvisti heidän osaamistaan ennakoida ja toimia väkivaltatilanteissa. Väkivallan seurauksiin vaikuttivat väkivallan luonne, väkivaltatilanteen käsittely ja työyhteisöltä saatu tuki.
Toteutin tutkielman laadullisena tutkimuksena hyödyntäen fenomenologista lähestymistapaa. Keräsin aineiston haastattelemalla puolistrukturoidun teemahaastattelun keinoin seitsemää erityisopettajaa, jotka olivat kohdanneet väkivaltaa oppilaiden taholta. Haastatteluun osallistui sekä laaja-alaisia erityisopettajia että erityisluokanopettajia. Analysoin tutkimusaineistoni aineistolähtöisen eli induktiivisen sisällönanalyysin keinoin.
Yläkoulun oppilaat kohdistavat erityisopettajiin psyykkistä, fyysistä ja seksuaalista väkivaltaa. Psyykkinen väkivalta ilmeni haastateltavien mukaan muun muassa haistatteluna, haukkumisena, huoritteluna, kiristämisenä, valehteluna, opettajan vastustamisena sekä hänen ammatillisuutensa aliarvioimisena. Fyysinen väkivalta puolestaan ilmeni fyysisinä tekoina, kuten tönimisenä, lyömisenä, raapimisena, potkimisena, kimppuun käymisenä, hiusten repimisenä sekä tavaroiden heittelynä. Oppilaat olivat myös uhkailleet erityisopettajia fyysisellä väkivallalla sekä sanallisesti että fyysisin elein käyttäen eleissään joko vartaloaan tai esineitä, kuten tuoleja, saksia ja ruuvimeisseleitä. Opettajiin kohdistuneen seksuaalisen väkivallan muotoja olivat seksuaalissävytteinen kommentointi ja kysely, uhkailu seksuaalisella teolla sekä fyysiset teot, eleet ja kosketusyritykset.
Väkivallasta aiheutui opettajille sekä fyysisiä että psyykkisiä seurauksia, ja se vaikutti heidän työntekoonsa kielteisesti, mutta toisaalta vahvisti heidän osaamistaan ennakoida ja toimia väkivaltatilanteissa. Väkivallan seurauksiin vaikuttivat väkivallan luonne, väkivaltatilanteen käsittely ja työyhteisöltä saatu tuki.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38841]