Virtuaalitodellisuuden vaikutukset oppimisen pelillistämisessä
Varjoranta, Miika (2025-03-21)
Varjoranta, Miika
M. Varjoranta
21.03.2025
© 2025 Miika Varjoranta. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202503212140
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202503212140
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää aiempien tutkimusten perusteella minkälaisia hyötyjä ja haittoja virtuaalitodellisuudella on oppimisen pelillistämisen osana. Myös virtuaalitodellisuuden vaikutusta oppijan motivaatioon sekä pelillistetyn virtuaalitodellisuuden vertaamista perinteiseen opettamiseen käsiteltiin. Aiemmat tutkimukset aiheesta olivat tämän tutkimuksen materiaalina ja niistä löydettiin virtuaalitodellisuudelle monta hyvää, sekä muutama huono puoli. Aiemmissa tutkimuksissa oli tullut esille virtuaalilasien aiheuttama pahoinvointi sekä este tehdä asioita virtuaalitodellisuuden ulkopuolella oppimistilanteen aikana. Myös virtuaalilasien hinta on esiintynyt muiden haittojen lisäksi. Kuitenkin oppimisen aikana oltiin huomattu useita hyötyjä, kuten motivaation, jaksamisen ja kiinnostuksen määrän nousua. Monessa tapauksessa oppimistulokset olivat parempia perinteiseen opetukseen verrattuna, eivätkä tulokset rajautuneet pelkkään tiettyyn aihealueeseen opittavan asian suhteen.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38841]