Luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia opintojen vaikutuksesta arviointiosaamiseen
Mikkola, Sofia; Nieminen, Asta (2025-03-14)
Mikkola, Sofia
Nieminen, Asta
S. Mikkola; A. Nieminen
14.03.2025
© 2025, Sofia Mikkola, Asta Nieminen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202503142025
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202503142025
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Oulun yliopiston luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia opintojen vaikutuksesta heidän arviointiosaamiseensa. Arviointi on yksi opettajan virkatehtävään kuuluva velvollisuus ja merkittävä osa opettajan työtä. Arviointiosaamista tarkasteltiin TALiP-mallin kautta, josta keskiössä oli tietoperustan osa-alue. Tavoitteena oli tuottaa tietoa luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksista arviointiosaamisen tietoperustan kehittymisestä opintojen aikana. Tutkimuksessa vastattiin tutkimuskysymykseen, miten Oulun yliopiston luokanopettajaopiskelijat kokivat opintojen vaikuttaneen arviointiosaamisen tietoperustan muodostumiseen.
Tämän pro gradun metodologisena lähestymistapana oli fenomenografia, joka kuuluu laadullisiin tutkimusmenetelmiin. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastaluilla, joihin osallistui kuusi Oulun yliopiston luokanopettajaopiskelijaa. Aineiston analysoitiin fenomenografisella menetelmällä, josta muodostui tutkimuksen tulokset eli hierarkkinen tulosavaruus.
Tuloksiin muodostui seitsemän kuvauskategoriaa, joista ylemmän tason kuvauskategorioiksi muotoutui opintojen tuoma osaaminen ja kehitystä vaativa osaaminen. Osaamista koettiin laajasti tietoperustan osa-alueista. Erityisesti harjoitteluiden koettiin tukeneen arviointiosaamisen kehittymistä. Kehitystä vaativassa osaamisessa korostui epävarmuus arvosanan antamisessa sekä arvioinnista viestiminen huoltajille.
Tuloksista voidaan todeta, että luokanopettajaopiskelijat ovat suhteellisen varmoja omasta arviointiosaamisen tietoperustasta. Opintojen tuoman osaaminen koettiin riittäväksi työelämään siirtymiseen, vaikka osaamisessa tunnistettiin puutteita. Arviointia toteuttavien tulee sietää keskeneräisyyttä, sillä arviointiosaaminen on jatkuvasti kehittyvä. Sen rakentuminen alkaa jo opintojen aikana sekä muovautuu läpi työuran.
Tämän pro gradun metodologisena lähestymistapana oli fenomenografia, joka kuuluu laadullisiin tutkimusmenetelmiin. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastaluilla, joihin osallistui kuusi Oulun yliopiston luokanopettajaopiskelijaa. Aineiston analysoitiin fenomenografisella menetelmällä, josta muodostui tutkimuksen tulokset eli hierarkkinen tulosavaruus.
Tuloksiin muodostui seitsemän kuvauskategoriaa, joista ylemmän tason kuvauskategorioiksi muotoutui opintojen tuoma osaaminen ja kehitystä vaativa osaaminen. Osaamista koettiin laajasti tietoperustan osa-alueista. Erityisesti harjoitteluiden koettiin tukeneen arviointiosaamisen kehittymistä. Kehitystä vaativassa osaamisessa korostui epävarmuus arvosanan antamisessa sekä arvioinnista viestiminen huoltajille.
Tuloksista voidaan todeta, että luokanopettajaopiskelijat ovat suhteellisen varmoja omasta arviointiosaamisen tietoperustasta. Opintojen tuoman osaaminen koettiin riittäväksi työelämään siirtymiseen, vaikka osaamisessa tunnistettiin puutteita. Arviointia toteuttavien tulee sietää keskeneräisyyttä, sillä arviointiosaaminen on jatkuvasti kehittyvä. Sen rakentuminen alkaa jo opintojen aikana sekä muovautuu läpi työuran.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38829]