Ajoneuvojen ajonvakautusjärjestelmien kehityskulku
Karjalainen, Elias (2025-03-13)
Karjalainen, Elias
E. Karjalainen
13.03.2025
© 2025 Elias Karjalainen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202503132023
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202503132023
Tiivistelmä
Tämä kandidaatintyö käsittelee ajoneuvojen ajonvakautusjärjestelmien kehitystä ja niiden vaikutuksia liikenneturvallisuuteen. Työssä tarkastellaan järjestelmien historiallista kehitystä, nykyaikaisen teknologian rakennetta sekä erityisesti elektronisten ajonvakautusjärjestelmien merkitystä onnettomuuksien ehkäisyssä. Ajonvakautusjärjestelmien kehitys alkoi 1960-luvulla lukkiutumattomilla jarrujärjestelmillä, jotka mahdollistivat renkaiden lukkiutumisen estämisen jarrutuksen aikana. 1980-luvulla esiteltiin ensimmäiset vetoluistonestojärjestelmät, jotka paransivat ajoneuvon vetokykyä kiihdytyksissä. Merkittävin läpimurto tapahtui vuonna 1995, kun Bosch ja Mercedes-Benz esittelivät ensimmäisen elektronisen ajonvakautusjärjestelmän, joka yhdisti lukkiutumattoman jarrujärjestelmän ja vetoluistonestojärjestelmän toiminnan.
Tutkimukset osoittavat, että elektroniset ajonvakautusjärjestelmät vähentävät merkittävästi liikenneonnettomuuksia. Esimerkiksi Liebemannin (2004) mukaan järjestelmä voi vähentää jopa 80 % luisumisonnettomuuksia. Suomessa Rämän (2008) tutkimuksen mukaan ESC-järjestelmien yleistyessä liikennekuolemat vähenisivät jopa 23% ja loukkaantumiset 11 %.
Tutkimukset osoittavat, että elektroniset ajonvakautusjärjestelmät vähentävät merkittävästi liikenneonnettomuuksia. Esimerkiksi Liebemannin (2004) mukaan järjestelmä voi vähentää jopa 80 % luisumisonnettomuuksia. Suomessa Rämän (2008) tutkimuksen mukaan ESC-järjestelmien yleistyessä liikennekuolemat vähenisivät jopa 23% ja loukkaantumiset 11 %.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38824]