Break-taking at work as a collaboratively constructed social activity
Holmström, Mari (2025-03-21)
© University of Oulu, 2025. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for your own personal use. Commercial use is prohibited. © Oulun yliopisto, 2025. Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
https://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202502141629
Kuvaus
Tiivistelmä
The dissertation examines break-taking at work, drawing on data from both onsite breaks at the workplace and break-taking on virtual platforms. The dissertation consists of a summary and three original articles that explore break-taking from different angles, shedding light on how participants orient to the ongoing interactional situation, how they display social curiosity, and how they jointly manage break-taking in interaction. The dissertation mainly utilizes a conversation analytic methodology, while also paying attention to the participants’ experiences of break-taking, and what they regard important. The data utilized in the study consists of video-recordings from onsite and online breaks, interviews, and observations. The data is in English and Finnish.
The dissertation shows that break-taking from work is a multifaceted phenomenon that participants jointly create and maintain in interaction. Article I shows how participants allocate interactional resources during breaks by suspending and resuming drinking in accordance with the ongoing sequence, and how participants make this re-allocation visible by withdrawing their coffee or teacups in the prebeginning position. Article II, in turn, explores break-taking on video-mediated platforms and shows how participants create and maintain co-presence and social intimacy with displays of so-called social curiosity. Finally, Article III sheds light on participants’ perspectives on break-taking, examines ethnographic and conversation analytic data, and discusses shared break-taking as an informal community of practice. The summary provides a synthesis of the individual articles, discusses relevant background literature, and presents the results of the research.
The dissertation illustrates three central themes in break-taking, based on the findings of the articles: co-presence and displays of social solidarity and support, objects and the material environment in breaks rooms facilitating social encounters, and timely displays of engagement that illustrate the participants’ ongoing and timely involvements in shared break-taking. Further, the analysis shows that participants orient to togetherness in different ways in interaction: by allocating resources to talking instead of drinking when it becomes relevant in interaction, by displaying social curiosity during breaks, and by orienting to shared break-taking by inviting newcomers to participate, for example. The dissertation contributes to a further understanding of participants’ social interaction and social activity during breaks from work.
Väitöskirja tarkastelee tauonpitoa töissä sekä fyysisissä työpaikan taukotiloissa että virtuaalisilla alustoilla. Väitöskirja koostuu yhteenvedosta ja kolmesta alkuperäisestä osajulkaisusta, jotka käsittelevät tauonpitoa erilaisista näkökulmista: tutkimukset tuovat esiin tapoja, joilla osallistujat orientoituvat meneillään olevaan vuorovaikutustilanteeseen, osoittavat sosiaalista uteliaisuutta ja yhdessä rakentavat tauonpitoa vuorovaikutuksessa. Väitöskirjassa käytetään pääasiallisesti keskustelunanalyyttistä menetelmää, mutta huomiota kiinnitetään myös siihen, miten osallistujat kokevat tauonpidon ja mitä he pitävät tärkeänä. Aineistona hyödynnetään videoituja taukoja sekä lähi- että etätauoilta, haastatteluja ja havainnointeja. Aineisto on englannin- ja suomenkielistä.
Väitöskirja osoittaa, että tauonpito työstä on monimuotoinen sosiaalinen ilmiö, jota osallistujat rakentavat ja ylläpitävät vuorovaikutuksellisin keinoin. Ensimmäinen osajulkaisu osoittaa, miten osallistujat käyttävät erilaisia vuorovaikutuksen resursseja: he keskeyttävät juomisen ja palaavat siihen meneillään olevan toimintajakson mukaan sekä tekevät tällaisen toiminnan suunnanmuutoksen näkyväksi liikuttamalla kahvi- tai teekuppiaan ennen vuoron alkua. Toinen osajulkaisu keskittyy vuorovaikutukseen videovälitteisillä tauoilla ja tarkastelee sitä, miten osallistujat rakentavat ja ylläpitävät yhteisöllisyyttä ja läheisyyttä niin kutsutun sosiaalisen uteliaisuuden keinoin. Kolmannessa osajulkaisussa tutkitaan etnografisia aineistoja ja videoituja taukoja ja tarkastellaan tauonpitoa epävirallisten käytäntöyhteisöjen näkökulmasta. Väitöskirjan yhteenveto-osio tiivistää osajulkaisut, tarkastelee relevanttia taustakirjallisuutta ja esittelee tutkimuksen tulokset.
Väitöskirja tuo esille kolme artikkelien tuloksiin pohjautuvaa keskeistä teemaa tauonpidossa: yhteistoiminta ja sosiaalisen solidaarisuuden ja tuen näyttäminen, taukohuoneen materiaalisen ympäristön merkitys sosiaalisissa kohtaamisissa sekä hyvin ajoitetut osallistumisen osoitukset, jotka tekevät näkyväksi osallistujien jatkuvan ja oikea-aikaisen osallistumisen yhteiseen tauonpitoon. Lisäksi analyysi näyttää, että osallistujat orientoituvat yhteisyyteen vuorovaikutuksessa eri tavoin: osallistujat keskeyttävät juomisen, kun vuoron tuottaminen nousee relevantiksi, he osoittavat sosiaalista uteliaisuutta toisia osallistujia kohtaan taukojen aikana, ja he orientoituvat yhteiseen tauonpitoon esimerkiksi kutsumalla mukaan uusia työkavereita. Väitöskirja edistää ymmärrystä osallistujien sosiaalisesta vuorovaikutuksesta ja sosiaalisesta toiminnasta tauoilla.
Original papers
-
Holmström, M. (2024). Preparing to talk in workplace break interaction: Withdrawing a coffee cup from the lips as a prebeginning. Gesprächsforschung 25, 170–194. http://www.gespraechsforschung-online.de/fileadmin/dateien/heft2024/gaholmstroem.pdf http://www.gespraechsforschung-online.de/fileadmin/dateien/heft2024/gaholmstroem.pdf
-
Holmström, M., Rauniomaa, M., & Siromaa, M. (2022). Zooming in on a frame: Collectively focusing on a co-participant’s person or surroundings in video-mediated interaction. In J.-P. Alarauhio, T. Räisänen, J. Toikkanen, & R. Tumelius (Eds.), Shaping the North Through Multimodal and Intermedial Interaction (pp. 95–120). https://doi.org/10.1007/978-3-030-99104-3_5 https://doi.org/10.1007/978-3-030-99104-3_5
-
Holmström, M. (2024). Coffee breaks as informal communities of practice. Manuscript submitted for publication.
Osajulkaisut
-
Holmström, M. (2024). Preparing to talk in workplace break interaction: Withdrawing a coffee cup from the lips as a prebeginning. Gesprächsforschung 25, 170–194. http://www.gespraechsforschung-online.de/fileadmin/dateien/heft2024/gaholmstroem.pdf http://www.gespraechsforschung-online.de/fileadmin/dateien/heft2024/gaholmstroem.pdf
-
Holmström, M., Rauniomaa, M., & Siromaa, M. (2022). Zooming in on a frame: Collectively focusing on a co-participant’s person or surroundings in video-mediated interaction. In J.-P. Alarauhio, T. Räisänen, J. Toikkanen, & R. Tumelius (Eds.), Shaping the North Through Multimodal and Intermedial Interaction (pp. 95–120). https://doi.org/10.1007/978-3-030-99104-3_5 https://doi.org/10.1007/978-3-030-99104-3_5
-
Holmström, M. (2024). Coffee breaks as informal communities of practice. Manuscript submitted for publication.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38865]