Lapseen vaikuttavat stressitekijät varhaiskasvatuksessa ja varhaiskasvatuksen opettajan rooli niiden ennaltaehkäisijänä
Kivelä, Aino; Kainu, Noora (2025-03-04)
Kivelä, Aino
Kainu, Noora
A. Kivelä; N. Kainu
04.03.2025
© 2025 Aino Kivelä, Noora Kainu. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202503041893
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202503041893
Tiivistelmä
Tämä kandidaatin tutkielma käsittelee lapsen kokemaa stressiä varhaiskasvatuksessa ja varhaiskasvatuksen opettajan roolia stressin ennaltaehkäisijänä. Tutkielmassa syvennytään niihin tekijöihin, jotka aiheuttavat stressiä lapselle varhaiskasvatuksessa, ja tutkitaan, kuinka varhaiskasvatuksen opettaja voi ehkäistä näitä tekijöitä. Tavoitteena on tuottaa tietoa varhaiskasvatusympäristön stressitekijöistä ja niiden vaikutuksesta lapseen pyrkien edistämään tietoisuutta näistä tekijöistä ja niiden ennaltaehkäisystä. Tämän tiedon avulla kehitetään ammatillista osaamista ja tarjotaan uusia näkökulmia lapsen stressireaktioihin, sekä välineitä pohtia omaa toimintaa lapsen hyvinvoinnin tukemiseksi.
Tutkielma on tehty hyödyntäen narratiivista kirjallisuuskatsausta. Sen avulla pystyimme järjestämään hajanaista tietoa yhtenäiseksi kokonaisuudeksi ja vertailemaan eri lähteitä. Tämä mahdollisti laajan aineiston analysoinnin ja auttoi tunnistamaan lapsen stressin vähentämisen keinoja varhaiskasvatuksessa. Tutkielmassa on käytetty monipuolisesti eri kirjallisuutta, sisältäen sekä kansainvälisiä että kotimaisia tutkimuksia ja teoreettista tietoa.
Perustuen aiempiin teoksiin ja lähteisiin päätuloksena huomattiin, että pedagogiikalla on suuri vaikutus lapsen stressin syntyyn, mutta laadukkaana ja tarkasti suunniteltuna se toimii myös stressin ennaltaehkäisijänä. Huomattiin, että jokainen lapsi on yksilö ja kokee ympäristön ärsykkeet omalla tavallaan pohjautuen temperamenttiin ja stressiherkkyyteen. Tulokset osoittavat, että varhaiskasvatuksen opettajalla on tärkeä rooli lapsen stressin ennaltaehkäisijänä, sillä hän on vastuussa lapsen hyvinvoinnin tukemisessa ja edistämisessä sekä pedagogiikan suunnitellussa.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että varhaiskasvatuksessa lapsen stressin ennaltaehkäisy on äärimmäisen tärkeää, ja sen merkitys on ajankohtaisempi kuin koskaan. Nykypäivänä lapset kohtaavat jatkuvia ympäristön tuomia haasteita, jolloin stressin vaikutukset voivat heijastua pitkälle lapsen kehitykseen ja hyvinvointiin. Ennaltaehkäisy vaatii varhaiskasvatuksen henkilöstöltä tietoa ja sensitiivistä lähestymistapaa stressaantuneen lapsen kohtaamiseen. Laadukas varhaiskasvatus on avain lapsen stressin ennaltaehkäisyyn ja hyvinvoinnin tukemiseen.
Tutkielma on tehty hyödyntäen narratiivista kirjallisuuskatsausta. Sen avulla pystyimme järjestämään hajanaista tietoa yhtenäiseksi kokonaisuudeksi ja vertailemaan eri lähteitä. Tämä mahdollisti laajan aineiston analysoinnin ja auttoi tunnistamaan lapsen stressin vähentämisen keinoja varhaiskasvatuksessa. Tutkielmassa on käytetty monipuolisesti eri kirjallisuutta, sisältäen sekä kansainvälisiä että kotimaisia tutkimuksia ja teoreettista tietoa.
Perustuen aiempiin teoksiin ja lähteisiin päätuloksena huomattiin, että pedagogiikalla on suuri vaikutus lapsen stressin syntyyn, mutta laadukkaana ja tarkasti suunniteltuna se toimii myös stressin ennaltaehkäisijänä. Huomattiin, että jokainen lapsi on yksilö ja kokee ympäristön ärsykkeet omalla tavallaan pohjautuen temperamenttiin ja stressiherkkyyteen. Tulokset osoittavat, että varhaiskasvatuksen opettajalla on tärkeä rooli lapsen stressin ennaltaehkäisijänä, sillä hän on vastuussa lapsen hyvinvoinnin tukemisessa ja edistämisessä sekä pedagogiikan suunnitellussa.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että varhaiskasvatuksessa lapsen stressin ennaltaehkäisy on äärimmäisen tärkeää, ja sen merkitys on ajankohtaisempi kuin koskaan. Nykypäivänä lapset kohtaavat jatkuvia ympäristön tuomia haasteita, jolloin stressin vaikutukset voivat heijastua pitkälle lapsen kehitykseen ja hyvinvointiin. Ennaltaehkäisy vaatii varhaiskasvatuksen henkilöstöltä tietoa ja sensitiivistä lähestymistapaa stressaantuneen lapsen kohtaamiseen. Laadukas varhaiskasvatus on avain lapsen stressin ennaltaehkäisyyn ja hyvinvoinnin tukemiseen.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38865]