Personointialgoritmien vaikutus mobiilisovellusten käyttäjäkokemukseen
Haanpää, Viljam (2025-03-02)
Haanpää, Viljam
V. Haanpää
02.03.2025
© 2025 Viljam Haanpää. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202503021881
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202503021881
Tiivistelmä
Personointialgoritmit ovat keskeisessä asemassa nykyaikaisissa mobiilisovelluksissa, kuten sosiaalisen median alustoilla, verkkokaupoissa ja suoratoistopalveluissa. Henkilökohtaisen sisällön tarjoaminen on osoittautunut tehokkaaksi keinoksi sitouttaa käyttäjiä ja parantaa heidän käyttäjäkokemustaan. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tutkia, miten personointialgoritmit vaikuttavat mobiilisovellusten käyttäjäkokemukseen, sekä mitä haasteita niiden toteuttamiseen ja vastuulliseen käyttöön liittyy.
Valitsin tämän aiheen, koska kuluttajana minua kiehtoo, miten päivittäin käyttämäni mobiilisovellukset onnistuvat personoimaan näkymän juuri minulle sopivaksi. Lisäksi aihe kiinnostaa minua ammatillisesta näkökulmasta, sillä työskentelen tällä hetkellä mobiilisovellusten kehittämisen parissa, ja haluan syventää ymmärrystäni niiden toiminnasta ja käyttäjäkokemuksen optimoinnista.
Valitsin tämän aiheen, koska kuluttajana minua kiehtoo, miten päivittäin käyttämäni mobiilisovellukset onnistuvat personoimaan näkymän juuri minulle sopivaksi. Lisäksi aihe kiinnostaa minua ammatillisesta näkökulmasta, sillä työskentelen tällä hetkellä mobiilisovellusten kehittämisen parissa, ja haluan syventää ymmärrystäni niiden toiminnasta ja käyttäjäkokemuksen optimoinnista.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38865]