Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Puheterapiassa käyvien lasten ja heidän vanhempiensa motivaatio ja sitoutuminen annettuihin kotiharjoitteisiin

Keskinen, Emma (2025-02-26)

 
Avaa tiedosto
nbnfioulu-202502261854.pdf (3.039Mt)
nbnfioulu-202502261854_mods.xml (11.85Kt)
nbnfioulu-202502261854_pdfa_report.xml (270.0Kt)
Lataukset: 


Keskinen, Emma
E. Keskinen
26.02.2025
© 2025, Emma Keskinen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202502261854
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa tavoitteena oli koota tietoa perusterveydenhuollon puheterapiassa käyvien 5–10-vuotiaiden lasten ja heidän vanhempiensa motivaatiosta ja sitoutumisesta puheterapiasta annettuihin kotiharjoitteisiin. Tutkielmassa pyrittiin kartoittamaan, minkälaista on puheterapeuttien lapsille ja vanhemmille antama ohjeistus ja tuki annettuihin kotiharjoitteisiin liittyvän motivaation ja sitoutumisen tukemiseksi, millaisena kotiharjoittelu on käytännössä toteutunut ja kuinka motivoituneita ja sitoutuneita kotiharjoitteluun lapset ja vanhemmat ovat.

Tutkimus toteutettiin valtakunnallisena Webropol-kyselynä, johon saatiin 114 mukaanottokriteerit täyttänyttä vastausta. Kysely sisälsi yhteensä 39 kysymystä, joista 35 oli suunnattu vanhemmalle ja neljä lapselle. Kyselyyn vastanneista vanhemmista 107 oli naisia ja lapsista puolestaan 38 oli tyttöjä. Lasten puheterapian pääasialliset tavoitteet koskivat useimmiten yksittäisiä äännevirheitä (n = 93) ja/tai muita puheen ja kielen kehityksen viivästymiä ja häiriöitä (n = 41).

Tulosten mukaan puheterapeutit osaavat tukea perheiden kotiharjoitteluun motivoitumista ja sitoutumista esimerkiksi tarjoamalla perheille lasten taitotasoon juuri sopivan haastavia kotiharjoituksia. Puheterapeuteista 65 % oli käynyt perheiden kanssa keskustelua kotiharjoittelun määrästä. Kuitenkin vanhemmat arvioivat, että vain 46 % terapeuteista seurasi kotiharjoitusten tekemistä riittävän tarkasti. Tulosten mukaan terapian tavoitteista oli sovittu vanhempien kanssa useammin ja tarkemmin kuin lasten kanssa. Tutkimus tulosten perusteella lapsista jopa 89 % teki puheterapeutin antamia kotiharjoituksia ja kotiharjoituksia tekevistä lapsista jopa 73 % teki harjoitukset aina aikuisen kanssa. Lasten kotona harjoiteltavissa taidoissa edistymisen havaittiin tutkimuksessa vaikuttavan vanhempien motivaatioon.
Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [38840]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen