Koulumatkaliikunnan hyödyt
Palosaari, Aino-Sofia (2025-02-24)
Palosaari, Aino-Sofia
A.-S. Palosaari
24.02.2025
© 2025 Aino-Sofia Palosaari. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202502241800
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202502241800
Tiivistelmä
Tutkielman tavoitteena oli tarkastella koulumatkaliikunnan mahdollistamia hyötyjä yksilö- sekä yhteiskunnallisella tasolla, ja muodostaa niistä laaja kokonaisuus. Samalla tavoitteena oli lisätä tietoutta näistä hyödyistä. Tutkimusaiheen taustalla oli mediassa jo monta vuotta puheenaiheena olleet lasten ja nuorten vähentynyt liikunta ja ulkoilu. Tutkielma toteutettiin laadullisena, ja tutkimusmenetelmäksi valikoitui kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Hyödyntämistäni aineistoista suuri osa oli ulkomaisia tutkimuksia kotimaisen koulumatkaliikuntatutkimuksen vähäisyyden vuoksi.
Monet tutkimukset osoittavat, että koulumatkaliikunnan tapainen kevyt liikunta edistää niin fyysistä kuin henkistä terveyttä. Terveyshyödyt vaikuttavat positiivisesti kansanterveyteen ja tätä kautta taloudellisesti koko yhteiskuntaan. Liikunta aktivoi aivojen sähköistä toimintaa, mikä tukee kognitiivisten taitojen kehittymistä eli oppimista. Myös koulumatkan aikainen luonnossa liikkuminen näyttää tutkimusten valossa parantavan koulusuoriutumista ja edesauttavan henkistä hyvinvointia. Koulumatkalla koululaiset voivat vahvistaa ystävyyssuhteitaan, harjoitella liikenneturvallisuutta ja vahvistaa luontosuhdettaan. Aineistoissa tuli ilmi, että luokkatoverien kanssa tai yksin kouluun kulkeminen kasvattaa koululaisen itsenäisyyttä ja autonomiaa. Lisäksi koulumatkaliikunta vähentää ilmansaasteita.
Tutkielman perusteella voidaan päätellä, että koulumatkaliikunnalla on paljon erilaisia hyötyjä, joista osa kohdistuu sekä koululaiseen että koko yhteiskuntaamme. Koulumatkaliikunta tulee siis nähdä yksilöä suuremmassakin merkityksessä, ja on hyvä tiedostaa sen monipuoliset positiiviset vaikutukset. Kuitenkin tutkimusprosessi paljasti, että koulumatkaliikuntatutkimus on melko vähäistä. Tästä syystä monet käyttämäni tutkimukset liittyivät vain välillisesti koulumatkaliikuntaan. Laajaa tutkimusta aiheesta voitaisiin lisätä. Tarkempi ymmärrys koulumatkaliikunnan hyödyistä edesauttaisi lisäämään tietoutta ja kannustamaan päivittäiseen fyysiseen aktiivisuuteen ja ulkoiluun. Tulosten pohjalta koulumatkaliikunnan mahdollisuuksiin tulisi siis kiinnittää enemmän huomiota.
Monet tutkimukset osoittavat, että koulumatkaliikunnan tapainen kevyt liikunta edistää niin fyysistä kuin henkistä terveyttä. Terveyshyödyt vaikuttavat positiivisesti kansanterveyteen ja tätä kautta taloudellisesti koko yhteiskuntaan. Liikunta aktivoi aivojen sähköistä toimintaa, mikä tukee kognitiivisten taitojen kehittymistä eli oppimista. Myös koulumatkan aikainen luonnossa liikkuminen näyttää tutkimusten valossa parantavan koulusuoriutumista ja edesauttavan henkistä hyvinvointia. Koulumatkalla koululaiset voivat vahvistaa ystävyyssuhteitaan, harjoitella liikenneturvallisuutta ja vahvistaa luontosuhdettaan. Aineistoissa tuli ilmi, että luokkatoverien kanssa tai yksin kouluun kulkeminen kasvattaa koululaisen itsenäisyyttä ja autonomiaa. Lisäksi koulumatkaliikunta vähentää ilmansaasteita.
Tutkielman perusteella voidaan päätellä, että koulumatkaliikunnalla on paljon erilaisia hyötyjä, joista osa kohdistuu sekä koululaiseen että koko yhteiskuntaamme. Koulumatkaliikunta tulee siis nähdä yksilöä suuremmassakin merkityksessä, ja on hyvä tiedostaa sen monipuoliset positiiviset vaikutukset. Kuitenkin tutkimusprosessi paljasti, että koulumatkaliikuntatutkimus on melko vähäistä. Tästä syystä monet käyttämäni tutkimukset liittyivät vain välillisesti koulumatkaliikuntaan. Laajaa tutkimusta aiheesta voitaisiin lisätä. Tarkempi ymmärrys koulumatkaliikunnan hyödyistä edesauttaisi lisäämään tietoutta ja kannustamaan päivittäiseen fyysiseen aktiivisuuteen ja ulkoiluun. Tulosten pohjalta koulumatkaliikunnan mahdollisuuksiin tulisi siis kiinnittää enemmän huomiota.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38841]