Liikuntaleikkien pedagoginen hyödyntäminen ryhmäytymisessä varhaiskasvatuksessa
Lepistö, Severi (2025-02-23)
Lepistö, Severi
S. Lepistö
23.02.2025
© 2025, Severi Lepistö. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202502231796
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202502231796
Tiivistelmä
Tutkielmani aiheena on, miten liikuntaleikkejä voi pedagogisesti hyödyntää ryhmäytymisessä varhaiskasvatuksessa. Tulen avaamaan aiheeseen liittyviä käsitteitä lisätäkseni tekstin ymmärrettävyyttä ja tieteellisyyttä.
Ryhmäytymistä tapahtuu erilaisissa ryhmissä eri ikävaiheissa, mutta tässä tutkimuksessa pitäydytään varhaiskasvatuksen kontekstissa. Haluan tuoda esiin ryhmäytymisen merkitystä itsessään, mutta myös sitä, miten voimme kasvattajina aktiivisesti vaikuttaa siihen ja sen onnistumiseen. Koen itseisarvona sen, että yksilöllä on oikeus tuntea olevansa osa ryhmää varhaiskasvatuksessa. Tulen käymään läpi myös mahdollisia haittoja, mitä voi seurata lapsen jäädessä ryhmästä ulkopuoliseksi, eli ryhmäytymisen epäonnistuessa.
Toteutin tutkielmani kirjallisuuskatsauksena. Tarkastelin ja yhdistelin kirjallisuutta, joka avasi ryhmäytymistä niin yleisenä ilmiönä, kuin myös varhaiskasvatuksessa. Lisäksi käytin kirjallisuutta, joka avasi liikuntaa ja leikkiä, sekä niiden käyttöä ryhmäytymiseen tai siihen vaadittavien taitojen kehittymiseen. Hyödynsin sekä suomalaisia että kansainvälisiä lähteitä. Hakusanoina käytin termejä early childhood, group, friend, liikuntapedagogiikka, ryhmäytyminen, liikunta, leikki ja varhaiskasvatus.
Tutkielmastani käy ilmi ryhmäytymiseen vaikuttavia tekijöitä, sekä miten voimme liikuntaleikeillä vaikuttaa varhaiskasvatuksessa sen onnistumiseen. Pedagogiikan toteutumiseen ryhmäytymisellä on myönteinen vaikutus ja liikuntaleikit edistävät ryhmäytymistä. Niille ja muille ryhmäytymistä tukeville toiminnoille tulee antaa niiden ansaitsemansa huomio ja painoarvo. Liikuntaleikit ja muut ryhmäytymistä tukevat keinot olisi syytä huomioida kasvatuksessa päiväkodissa. Esittelen myös konkreettisia esimerkkejä eri liikuntaleikeistä, joilla voi edesauttaa ryhmäytymistä.
Ryhmäytymistä tapahtuu erilaisissa ryhmissä eri ikävaiheissa, mutta tässä tutkimuksessa pitäydytään varhaiskasvatuksen kontekstissa. Haluan tuoda esiin ryhmäytymisen merkitystä itsessään, mutta myös sitä, miten voimme kasvattajina aktiivisesti vaikuttaa siihen ja sen onnistumiseen. Koen itseisarvona sen, että yksilöllä on oikeus tuntea olevansa osa ryhmää varhaiskasvatuksessa. Tulen käymään läpi myös mahdollisia haittoja, mitä voi seurata lapsen jäädessä ryhmästä ulkopuoliseksi, eli ryhmäytymisen epäonnistuessa.
Toteutin tutkielmani kirjallisuuskatsauksena. Tarkastelin ja yhdistelin kirjallisuutta, joka avasi ryhmäytymistä niin yleisenä ilmiönä, kuin myös varhaiskasvatuksessa. Lisäksi käytin kirjallisuutta, joka avasi liikuntaa ja leikkiä, sekä niiden käyttöä ryhmäytymiseen tai siihen vaadittavien taitojen kehittymiseen. Hyödynsin sekä suomalaisia että kansainvälisiä lähteitä. Hakusanoina käytin termejä early childhood, group, friend, liikuntapedagogiikka, ryhmäytyminen, liikunta, leikki ja varhaiskasvatus.
Tutkielmastani käy ilmi ryhmäytymiseen vaikuttavia tekijöitä, sekä miten voimme liikuntaleikeillä vaikuttaa varhaiskasvatuksessa sen onnistumiseen. Pedagogiikan toteutumiseen ryhmäytymisellä on myönteinen vaikutus ja liikuntaleikit edistävät ryhmäytymistä. Niille ja muille ryhmäytymistä tukeville toiminnoille tulee antaa niiden ansaitsemansa huomio ja painoarvo. Liikuntaleikit ja muut ryhmäytymistä tukevat keinot olisi syytä huomioida kasvatuksessa päiväkodissa. Esittelen myös konkreettisia esimerkkejä eri liikuntaleikeistä, joilla voi edesauttaa ryhmäytymistä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38823]