Kevyiden maastoajoneuvojen rakenneratkaisut kestävyyden näkökulmasta
Suoniemi, Ville (2025-02-21)
Suoniemi, Ville
V. Suoniemi
21.02.2025
© 2025 Ville Suoniemi. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202502211767
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202502211767
Tiivistelmä
Tämän työn tavoitteena oli tutkia kevyiden maastoajoneuvojen, kuten ATV- ja SSV-ajoneuvojen, rakenneratkaisuja niiden kestävyyden parantamiseksi. Työssä tarkasteltiin rungon, jousituksen ja renkaiden suunnittelun merkitystä ajoneuvon kykyyn kestää käyttöolosuhteiden aiheuttamaa rasitusta. Tavoitteena oli selvittää, miten nämä komponentit voidaan optimoida kestävyyden ja suorituskyvyn maksimoimiseksi haastavissa maasto-olosuhteissa.
Tutkimuksessa hyödynnettiin kirjallisuuskatsauksia erilaisista lähteistä ja analysoitiin kaupallisen ajoneuvon, Can-Am Outlander 500/700:n, suunnitteluratkaisuja. Menetelmänä oli teknisten tietojen analysointi ja rakenteellisten ratkaisujen arviointi kestävyyden näkökulmasta.
Rungon osalta havaittiin, että materiaalivalinta ja geometrinen muotoilu ovat ratkaisevia. Rungon suunnittelulla voidaan vaikuttaa huomattavasti ajoneuvon painoon ja kestävyyteen. Jousituksen osalta korostui geometrisen mitoituksen ja jäykkyyden säätömahdollisuuksien merkitys. Renkaat toimivat jousituksen jatkeena ja niiden suunnittelussa korostuivat oikeanlaiset paineet sekä renkaan koko ja kuviointi.
Jokaisen komponentin kestävyyden suunnittelussa korostui käyttötarkoituksen ja -ympäristön huomioon ottaminen valintoja tehdessä. Yhtä oikeata vastusta ei ole, joka toimisi jokaisessa tehtävässä optimaalisesti.
Tutkimuksessa hyödynnettiin kirjallisuuskatsauksia erilaisista lähteistä ja analysoitiin kaupallisen ajoneuvon, Can-Am Outlander 500/700:n, suunnitteluratkaisuja. Menetelmänä oli teknisten tietojen analysointi ja rakenteellisten ratkaisujen arviointi kestävyyden näkökulmasta.
Rungon osalta havaittiin, että materiaalivalinta ja geometrinen muotoilu ovat ratkaisevia. Rungon suunnittelulla voidaan vaikuttaa huomattavasti ajoneuvon painoon ja kestävyyteen. Jousituksen osalta korostui geometrisen mitoituksen ja jäykkyyden säätömahdollisuuksien merkitys. Renkaat toimivat jousituksen jatkeena ja niiden suunnittelussa korostuivat oikeanlaiset paineet sekä renkaan koko ja kuviointi.
Jokaisen komponentin kestävyyden suunnittelussa korostui käyttötarkoituksen ja -ympäristön huomioon ottaminen valintoja tehdessä. Yhtä oikeata vastusta ei ole, joka toimisi jokaisessa tehtävässä optimaalisesti.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38840]