Henkilöautojen törmäysturvallisuuden kehitys
Pasma, Leevi (2025-02-18)
Pasma, Leevi
L. Pasma
18.02.2025
© 2025 Leevi Pasma. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202502181728
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202502181728
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintyössä käsitellään henkilöautojen törmäysturvallisuuden kehitystä ja turvallisuuteen vaikuttavia osa-alueita. Työssä tarkastellaan erilaisia aktiivisen turvallisuuden teknologioita, kuten lukkiutumatonta jarrujärjestelmää, luistonestojärjestelmää ja elektronista ajonvakautusjärjestelmää. Järjestelmien osalta käsitellään niiden toimintaperiaatetta. Lisäksi työssä käydään läpi henkilöauton passiivista turvallisuutta, johon kuuluvat turvavyöt, turvatyynyt ja henkilöauton korirakenne. Työssä tutkitaan törmäysturvallisuuden kehitystä Suomessa tilastoitujen liikennekuolemien avulla ja esitetään uusia lakisääteisiä vaatimuksia turvallisuuden kehittämiseksi ja kuolemien välttämiseksi. Työn tavoitteena on syventää ymmärrystä henkilöautojen törmäysturvallisuuden osa-alueista ja merkityksestä, sekä tulevaisuuden kehityssuunnista.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38824]