Pienryhmätoiminta lapsen osallisuuden tukijana varhaiskasvatuksen esiopetuksessa
Hanhikorpi, Anne; Mäkelä, Katja (2025-02-18)
Hanhikorpi, Anne
Mäkelä, Katja
A. Hanhikorpi; K. Mäkelä
18.02.2025
© 2025, Anne Hanhikorpi, Katja Mäkelä. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202502181727
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202502181727
Tiivistelmä
Tässä kandidaatin tutkielmassamme tarkastelemme pienryhmätoiminnan merkitystä lasten osallisuudelle esiopetusryhmässä. Tutkielmamme tavoitteena on tuoda esille, miten pienryhmätoiminta tukee lasten osallisuutta.
Perehdymme aiheeseen esiopetuksen historian sekä Shierin (2001) ja Hartin (1992) osallisuusmallien kautta. Halusimme ottaa näkökulmaksi varhaiskasvatuksen esiopetuksen, missä itsekin työskentelemme. Tutkielman aihe muodostui ilmiön ajankohtaisuuden sekä oman ammatillisen kiinnostuksemme pohjalta. Olemme työssämme esiopetuksessa huomanneet lasten yksilöllisen oppimisen polun mahdollistuvan pienemmässä lapsiryhmässä toimiessa. Pienryhmässä toimiminen on lapselle osa varhaiskasvatuspäivän arkea, ja pienemmässä ryhmässä lapsen tuen tarpeet on mahdollista tunnistaa sekä lapsen tulla helpommin kuulluksi ja nähdyksi.
Tutkimusmenetelmänä käytimme kirjallisuuskatsausta. Teoreettisessa tarkastelussa keskityimme esiopetuksen ja osallisuuden sekä pienryhmätoiminnan tarkasteluun irrallisina osioina, mutta tuloksissa olemme peilanneet niiden merkittävyyttä toisiinsa. Kirjallisuuskatsauksen kautta perehdyimme muun muassa osallisuuden malleihin, jotta saimme näkökulmaa osallisuuden merkittävyyteen. Lähteinä olemme käyttäneet kotimaisia ja kansainvälisiä lähteitä. Tutkielmamme on tehty parityönä, joka lisää tutkielman luotettavuutta ja antoi reflektoivan mahdollisuuden tutkimuksen aineiston analysointiin.
Tutkimustuloksemme osoitti, että pienryhmässä toimiessa aikuisella on paremmat mahdollisuudet huomioida ja tutustua lapseen yksilönä. Lapsella on mahdollisuus tuoda esille mielipiteitään ja näkökulmiaan sekä saada vastauksia mieltä askarruttaviin kysymyksiin. Pienryhmätoiminta tukee lapsilähtöistä toimintaa sekä lapsen yksilöllistä kasvua, kehitystä ja oppimista. Pienryhmätoiminta antaa pedagogisen mahdollisuuden tarkastella lapsen toimintaa yksilönä ja ryhmässä. Varhaiskasvatuksessa tulee huomioida resurssit myös tuentarpeisten lasten toimintaan osallistumiseen, jolloin pienryhmätoiminta voidaan nähdä yhtenä tuen muotona.
Perehdymme aiheeseen esiopetuksen historian sekä Shierin (2001) ja Hartin (1992) osallisuusmallien kautta. Halusimme ottaa näkökulmaksi varhaiskasvatuksen esiopetuksen, missä itsekin työskentelemme. Tutkielman aihe muodostui ilmiön ajankohtaisuuden sekä oman ammatillisen kiinnostuksemme pohjalta. Olemme työssämme esiopetuksessa huomanneet lasten yksilöllisen oppimisen polun mahdollistuvan pienemmässä lapsiryhmässä toimiessa. Pienryhmässä toimiminen on lapselle osa varhaiskasvatuspäivän arkea, ja pienemmässä ryhmässä lapsen tuen tarpeet on mahdollista tunnistaa sekä lapsen tulla helpommin kuulluksi ja nähdyksi.
Tutkimusmenetelmänä käytimme kirjallisuuskatsausta. Teoreettisessa tarkastelussa keskityimme esiopetuksen ja osallisuuden sekä pienryhmätoiminnan tarkasteluun irrallisina osioina, mutta tuloksissa olemme peilanneet niiden merkittävyyttä toisiinsa. Kirjallisuuskatsauksen kautta perehdyimme muun muassa osallisuuden malleihin, jotta saimme näkökulmaa osallisuuden merkittävyyteen. Lähteinä olemme käyttäneet kotimaisia ja kansainvälisiä lähteitä. Tutkielmamme on tehty parityönä, joka lisää tutkielman luotettavuutta ja antoi reflektoivan mahdollisuuden tutkimuksen aineiston analysointiin.
Tutkimustuloksemme osoitti, että pienryhmässä toimiessa aikuisella on paremmat mahdollisuudet huomioida ja tutustua lapseen yksilönä. Lapsella on mahdollisuus tuoda esille mielipiteitään ja näkökulmiaan sekä saada vastauksia mieltä askarruttaviin kysymyksiin. Pienryhmätoiminta tukee lapsilähtöistä toimintaa sekä lapsen yksilöllistä kasvua, kehitystä ja oppimista. Pienryhmätoiminta antaa pedagogisen mahdollisuuden tarkastella lapsen toimintaa yksilönä ja ryhmässä. Varhaiskasvatuksessa tulee huomioida resurssit myös tuentarpeisten lasten toimintaan osallistumiseen, jolloin pienryhmätoiminta voidaan nähdä yhtenä tuen muotona.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38841]