Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kielitaidon vaikutus lasten toimintaan vertaisten kanssa varhaiskasvatuksen leikkitilanteissa

Hintsala, Wilma (2025-02-17)

 
Avaa tiedosto
nbnfioulu-202502171722.pdf (544.8Kt)
nbnfioulu-202502171722_mods.xml (11.10Kt)
nbnfioulu-202502171722_pdfa_report.xml (238.8Kt)
Lataukset: 


Hintsala, Wilma
W. Hintsala
17.02.2025
© 2025, Wilma Hintsala. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202502171722
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tarkastellaan moninaisista kielellisistä taustoista tulevien lasten toimintaa varhaiskasvatuksen leikkitilanteissa sekä äidinkielen että paikallisen kielen taidon näkökulmasta. Tavoitteena on selvittää, kuinka kielitaito vaikuttaa lasten toimintaan näissä tilanteissa, sillä moninaiset kielelliset taustat näkyvät vahvasti myös suomalaisessa varhaiskasvatuksessa (Tilastokeskus, 2022). Tutkimus on toteutettu narratiivisena eli kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jonka aineistona toimivat aiemmin aiheesta tehdyt tutkimukset. Aineisto on kerätty tietokantojen, kuten Ebscon, Google Scholarin, Oula-Finnan ja Scopuksen avulla.

Tutkimuksen tuloksena lasten kielitaidon havaittiin vaikuttavan moninaisista kielellisistä taus-toista tulevien lasten toimintaan leikkitilanteissa monella tavalla. Tutkimuksessa havaittiin, että moninaisista kielellisistä taustoista tulevilla lapsilla oli vasta kehittymässä olevan paikallisen kielen taitonsa vuoksi hankaluuksia panna alulle, päästä mukaan ja ylläpitää vuorovaikutustilanteita vertaisten kanssa. Kuitenkin silloin, jos lapsella oli samaa äidinkieltä puhuvia vertaisia, rikastui hänen vuorovaikutuksensa vertaisten kanssa merkittävästi. Tutkimuksessa huomattiin myös lasten luovuus kielenkäyttäjinä heidän käyttäessään monia nonverbaalisia keinoja löytääkseen yhteyden vertaisten kanssa. Saatujen tulosten avulla varhaiskasvatuksen henkilöstö voi oppia havainnoimaan moninaisista kielellisistä taustoista tulevien lasten leikkiä tarkemmin ja sen pohjalta huomioida vaihtelevan kielitaidon tuomat vaikutukset varhaiskasvatuksen toiminnan suunnittelussa ja pedagogiikassa.

Koska kirjallisuuskatsauksessa mukana olleet tutkimukset on tehty useissa eri maissa ympäri maailmaa, voidaan tulokset yleistää koskemaan varhaiskasvatusta melko laajasti. Tutkimuksessa luotettavuus on varmistettu käyttämällä aineistoja asianmukaisesti, viittaamalla niihin oikein ja tarkistamalla aineistojen luotettavuus. Tutkimusta voitaisiin jatkaa tutkimalla sitä Suomessa leikin painottamisen ja opettajan lapselle antaman tuen näkökulmasta.
Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [38841]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen