Varhaiskasvatuksen opettajan lämpimän vuorovaikutustavan merkitys alle 3-vuotiaan lapsen itsesäätelytaitojen tukemisessa
Kumpulainen, Nita (2025-02-13)
Kumpulainen, Nita
N. Kumpulainen
13.02.2025
© 2025 Nita Kumpulainen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202502131616
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202502131616
Tiivistelmä
Kandidaatintutkielmani tavoitteena on selvittää, millainen merkitys varhaiskasvatuksen opettajan lämpimällä vuorovaikutustavalla on alle 3-vuotiaan lapsen itsesäätelytaitojen tukemisessa. Lisäksi kandidaatintutkielmassa tutkitaan, miten alle 3-vuotiaan lapsen itsesäätelytaitoja voidaan tukea varhaiskasvatuksessa. Tässä kandidaatintutkielmassa selvitetään, mitä itsesäätely tarkoittaa ja kuinka alle 3-vuotiaan lapsen itsesäätelytaidot kehittyvät. Tämän avulla syntyy ymmärrys lapsen itsesäätelytaitojen kehitysvaiheista ja niiden tukemisesta. Kandidaatintutkielmassa teoreettinen viitekehys muodostuu tutkimusaiheen keskeisistä käsitteistä ja niitä tarkastellaan varhaiskasvatuksen opettajan ja lapsen välisen vuorovaikutuksen näkökulmasta.
Kandidaatintutkielma toteutetaan kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Kuvaileva kirjallisuuskatsaus mahdollistaa laaja-alaisen kuvan muodostamisen tutkittavasta aiheesta, joka ei aseta yksityiskohtaisia ohjeita tai rajoituksia. Kuvailevasta kirjallisuuskatsauksesta on valittu integroiva lähestymistapa tutkimukseen. Integroivan kirjallisuuskatsauksen katsotaan mahdollistavan tutkimukselle laajemman ja monipuolisemman lähestymistavan. Kandidaatintutkielmaa varten on koottu kirjallisuutta ja aikaisempia tutkimuksia tutkimuskysymysten ja tutkimusaiheen näkökulmasta. Kandidaatintutkielmassa käytetään kotimaisia, että kansainvälisiä aineistoja, mukaan lukien tieteellisesti vertaisarvioidut artikkelit. Kandidaatintutkielmassa vastataan yhteen pääkysymykseen sekä yhteen alakysymykseen, joita ovat: millainen merkitys varhaiskasvatuksen opettajan lämpimällä vuorovaikutustavalla on alle 3-vuotiaan lapsen itsesäätelytaitojen kehittymisessä sekä miten varhaiskasvatuksen opettaja voi tukea alle 3-vuotiaan lapsen itsesäätelytaitojen kehittymistä.
Tutkimustulosten mukaan varhaiskasvatuksen opettajan ja alle 3-vuotiaan lapsen välinen vuorovaikutus nähdään olevan merkittävässä roolissa lapsen itsesäätelytaitojen kehittymiselle. Tuloksista ilmenee, että varhaiskasvatuksen opettajan lämpimällä vuorovaikutustavalla havaitaan olevan pelkkiä positiivisia vaikutuksia alle 3-vuotiaan lapsen itsesäätelytaitojen kehitykselle ja tukemiselle. Lisäksi kandidaatintutkielman tuloksista voidaan todeta, että varhaiskasvatuksessa on käytettävissä lukuisia keinoja itsesäätelytaitojen tukemiseen. Tutkimus on ajankohtainen ja tärkeä, sillä lasten itsesäätelytaitojen vaikeuksien on havaittu lisääntyneen varhaiskasvatuksessa merkittävästi. Itsesäätelytaitojen tukemisen tärkeyttä tulisi korostaa erityisesti alle 3-vuotiaiden lasten kohdalla, ennaltaehkäisevien vaikutusten vuoksi.
Kandidaatintutkielma toteutetaan kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Kuvaileva kirjallisuuskatsaus mahdollistaa laaja-alaisen kuvan muodostamisen tutkittavasta aiheesta, joka ei aseta yksityiskohtaisia ohjeita tai rajoituksia. Kuvailevasta kirjallisuuskatsauksesta on valittu integroiva lähestymistapa tutkimukseen. Integroivan kirjallisuuskatsauksen katsotaan mahdollistavan tutkimukselle laajemman ja monipuolisemman lähestymistavan. Kandidaatintutkielmaa varten on koottu kirjallisuutta ja aikaisempia tutkimuksia tutkimuskysymysten ja tutkimusaiheen näkökulmasta. Kandidaatintutkielmassa käytetään kotimaisia, että kansainvälisiä aineistoja, mukaan lukien tieteellisesti vertaisarvioidut artikkelit. Kandidaatintutkielmassa vastataan yhteen pääkysymykseen sekä yhteen alakysymykseen, joita ovat: millainen merkitys varhaiskasvatuksen opettajan lämpimällä vuorovaikutustavalla on alle 3-vuotiaan lapsen itsesäätelytaitojen kehittymisessä sekä miten varhaiskasvatuksen opettaja voi tukea alle 3-vuotiaan lapsen itsesäätelytaitojen kehittymistä.
Tutkimustulosten mukaan varhaiskasvatuksen opettajan ja alle 3-vuotiaan lapsen välinen vuorovaikutus nähdään olevan merkittävässä roolissa lapsen itsesäätelytaitojen kehittymiselle. Tuloksista ilmenee, että varhaiskasvatuksen opettajan lämpimällä vuorovaikutustavalla havaitaan olevan pelkkiä positiivisia vaikutuksia alle 3-vuotiaan lapsen itsesäätelytaitojen kehitykselle ja tukemiselle. Lisäksi kandidaatintutkielman tuloksista voidaan todeta, että varhaiskasvatuksessa on käytettävissä lukuisia keinoja itsesäätelytaitojen tukemiseen. Tutkimus on ajankohtainen ja tärkeä, sillä lasten itsesäätelytaitojen vaikeuksien on havaittu lisääntyneen varhaiskasvatuksessa merkittävästi. Itsesäätelytaitojen tukemisen tärkeyttä tulisi korostaa erityisesti alle 3-vuotiaiden lasten kohdalla, ennaltaehkäisevien vaikutusten vuoksi.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38841]