Emansipaatio suomalaisen koulutusjärjestelmän peruskoulutasolla
Haataja, Eetu (2025-02-10)
Haataja, Eetu
E. Haataja
10.02.2025
© 2025, Eetu Haataja. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202502101557
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202502101557
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni kuvaa emansipaation toteutumista Suomen koulutusjärjestelmän peruskoulutasolla. Emansipaatio tarkoittaa jonkin ylemmän vallan, sosiaalisen rooliodotuksen tai ajattelumallien pakotteesta vapautumista. Ydinasioita joita emansipaation toteutuminen ja kehitys vaatii ovat itsemäärääminen, yhteiskunnallinen osallistuminen ja solidaarisuus (Klafki, 1995). Emansipaation vastakäsitteenä voitaisiin pitää indoktrinaatiota, jonka seurauksena yksilölle ei anneta mahdollisuutta kritisoida hänelle kerrottua tai opetettua asiaa tai tietoa, vaan aiheeseen esitetyt kysymykset ja kritiikit sivuutetaan tai perustellaan auktoriteetin tai jonkin muun epäre-evantin tai suoraan valheellisen tavan avulla. Peruskoulun emansipaatioprosessin arviointiin voidaan käyttää monenlaisia mittareita, ja eräät näistä mittareista ovat peruskoulun haasteet. PISA tulosten laskun lisäksi suomalainen peruskoulu kärsii tasa-arvo ongelmista, kuten poikien selkeästä jälkeen jäämisestä oppimismenestyksestä verrattuna tyttöihin. Tämä ilmiö yltää merkittävänä yli luokka-asteiden (Kuusi ym., 2009). Emansipaatioprosessin onnistunut toteutuminen peruskoulussa mahdollistaa tällaisien ongelmien kriittisen tulkinnan ja antaa mahdollisuuden yhteiskunnalliselle keskustelulle ongelmien ratkaisemiseksi. Emansipaatio ei yksin korjaa mitään peruskoulun ongelmia, mutta se on merkittävässä roolissa yksilöiden kykynä tunnistaa ja kriittisesti arvioida esimerkiksi kouluorganisaation rakenteita ja mahdollisia huonosti perusteltuja auktoriteettiasemasta tehtyjä ratkaisuja.
Opetushallituksen Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014 ohjeessa löytyy laajasti erilaisia todistuksia siitä, että emansipatorista toimintaa edistetään suomalaisessa peruskoulussa, ja että sitä arvostetaan hyvin paljon. Emansipaation mukaisia kyvykkyyksiä kehitetään oppilaissa koko peruskoulua läpileikkaavalla tavalla, ja koulujen henkilöstöä ohjeistetaan reflektoimaan omaa toimintaansa ja tekemään siitä emansipatorisen intressin mukaista.
Opetushallituksen Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014 ohjeessa löytyy laajasti erilaisia todistuksia siitä, että emansipatorista toimintaa edistetään suomalaisessa peruskoulussa, ja että sitä arvostetaan hyvin paljon. Emansipaation mukaisia kyvykkyyksiä kehitetään oppilaissa koko peruskoulua läpileikkaavalla tavalla, ja koulujen henkilöstöä ohjeistetaan reflektoimaan omaa toimintaansa ja tekemään siitä emansipatorisen intressin mukaista.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38824]