”Paikka missä saa ajaa ofroudia” : maaseutukoulujen kuudennen luokan oppilaiden näkemyksiä luonnosta
Takamaa, Jonna; Ritanen, Henna (2025-02-07)
Takamaa, Jonna
Ritanen, Henna
J. Takamaa; H. Ritanen
07.02.2025
© 2025 Jonna Takamaa, Henna Ritanen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202502071521
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202502071521
Tiivistelmä
Tässä kasvatustieteen pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan maaseutukoulujen kuudennen luokan oppilaiden näkemyksiä luonnosta. Tutkimus syventyy oppilaiden näkemyksiä, tunteisiin ja kiinnostuksen kohteisiin, jotka liittyvät luontoon sekä heidän luontokokemuksiinsa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia näkemyksiä ja kokemuksia oppilailla on luonnosta, sen merkityksistä sekä peilata sitä olemassa olevaan tutkimustietoon ympäristötietoisuudesta ja ympäristöasenteista. Aineisto kerättiin neljän pienen maaseutukoulun oppilailta laadullisella kyselytutkimuksella, ja analyysi toteutettiin kaksivaiheisena sisällönanalyysinä yhdistäen määrällistä ja laadullista lähestymistapaa.
Tulokset osoittivat, että oppilaiden luontosuhde on monitasoinen, sisältäen kokemuksellisia, kulttuurisia, eettisiä ja ekologisia ulottuvuuksia. Vastauksista kävi ilmi, että oppilaat kokevat luonnon rauhoittavana, kiinnostavana ja tärkeänä osana elämää. Metsät ja eläimet korostuivat vastauksissa merkittävinä luontoelementteinä. Luonto nähtiin myös erityisesti paikkana, jossa voi viettää aikaa niin yksin tai yhdessä perheen tai kavereiden kanssa. Ympäristötietoisuus ja -asenteet näkyivät vastauksissa mm. lasten huolessa luonnon hyvinvoinnista ja heidän halussaan suojella ympäristöä. Vastauksissa luonto näyttäytyi olevan osana maaseudulla asuvien oppilaiden arkipäiväistä elämää, sillä luonto näytti olevan heille helposti saavutettavissa. Tulokset antavat arvokasta tietoa luonnon merkityksestä lasten arjessa maaseudulla ja voivat tukea ympäristökasvatuksen kehittämistä osana kouluympäristöä, mutta tarjota myös uusia jatkotutkimuksen mahdollisuuksia lasten ja nuorten luontosuhteen tutkimuksessa. This master's thesis in education examines the perspectives of sixth-grade students in rural schools regarding nature. The study delves into students' perceptions, emotions, and interests related to nature, as well as their experiences with it. The aim was to explore students' views and experiences of nature and its significance, while reflecting these findings against existing research on environmental awareness and attitudes. The data were collected through a qualita-tive survey from four small rural schools, and the analysis was conducted using a two-phase content analysis combining both quantitative and qualitative approaches.
The results revealed that students' relationship with nature is multifaceted, encompassing ex-periential, cultural, ethical, and ecological dimensions. The responses indicated that students perceive nature as calming, engaging, and an important part of their lives. Forests and animals emerged as prominent elements of nature in their answers. Nature was also seen as a space for spending time, either alone or with family and friends. Environmental awareness and attitudes were reflected in the students' concern for the well-being of nature and their desire to protect the environment. Nature appeared to be an integral part of the daily lives of students living in rural areas, as it seemed readily accessible to them. The findings provide valuable insights into the significance of nature in the everyday lives of children in rural areas and can support the development of environmental education within school settings. They also offer new opportu-nities for further research into the nature relationships of children and adolescents.
Tulokset osoittivat, että oppilaiden luontosuhde on monitasoinen, sisältäen kokemuksellisia, kulttuurisia, eettisiä ja ekologisia ulottuvuuksia. Vastauksista kävi ilmi, että oppilaat kokevat luonnon rauhoittavana, kiinnostavana ja tärkeänä osana elämää. Metsät ja eläimet korostuivat vastauksissa merkittävinä luontoelementteinä. Luonto nähtiin myös erityisesti paikkana, jossa voi viettää aikaa niin yksin tai yhdessä perheen tai kavereiden kanssa. Ympäristötietoisuus ja -asenteet näkyivät vastauksissa mm. lasten huolessa luonnon hyvinvoinnista ja heidän halussaan suojella ympäristöä. Vastauksissa luonto näyttäytyi olevan osana maaseudulla asuvien oppilaiden arkipäiväistä elämää, sillä luonto näytti olevan heille helposti saavutettavissa. Tulokset antavat arvokasta tietoa luonnon merkityksestä lasten arjessa maaseudulla ja voivat tukea ympäristökasvatuksen kehittämistä osana kouluympäristöä, mutta tarjota myös uusia jatkotutkimuksen mahdollisuuksia lasten ja nuorten luontosuhteen tutkimuksessa.
The results revealed that students' relationship with nature is multifaceted, encompassing ex-periential, cultural, ethical, and ecological dimensions. The responses indicated that students perceive nature as calming, engaging, and an important part of their lives. Forests and animals emerged as prominent elements of nature in their answers. Nature was also seen as a space for spending time, either alone or with family and friends. Environmental awareness and attitudes were reflected in the students' concern for the well-being of nature and their desire to protect the environment. Nature appeared to be an integral part of the daily lives of students living in rural areas, as it seemed readily accessible to them. The findings provide valuable insights into the significance of nature in the everyday lives of children in rural areas and can support the development of environmental education within school settings. They also offer new opportu-nities for further research into the nature relationships of children and adolescents.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38865]