"Kesällä voi itse tehdä sitä, mitä haluaa" : diskurssianalyyttinen tutkielma alalla pysyvyyteen vaikuttavista tekijöistä äidinkielenopettajan ammatissa
Simola, Rebekka (2025-02-07)
Simola, Rebekka
R. Simola
07.02.2025
© 2025 Rebekka Simola. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202502071515
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202502071515
Tiivistelmä
Tutkin kandidaatintutkielmassani sanaston ja kieliopin tason piirteiden kautta sitä, mitkä syyt vaikuttavat äidinkielenopettajien pysyvyyteen alalla. Keräsin aineistoni sähköisellä Webropol-kyselylomakkeella. Jaoin kyselylomakkeen Äidinkielen opettajain epävirallisessa ryhmässä Facebookissa syyskuussa 2024. Aineistoni on kaikki saamani 147 vastausta kyselylomakkeen kysymykseen numero 10 "Mikä saa sinut sinut pysymään äidinkielenopettajan työssä? Vastaa vähintään kolmella kokonaisella virkkeellä." Äidinkielenopettajat vastasivat kysymykseen moninaisesti, joten tutkimuskohteekseni valikoituivat kaikki sanaston ja kieliopin tason kielenpiirteet, jotka aineistossa aktivoivat diskursseja. Sanaston tason diskursseja aktivoivat kielenpiirteet ovat adjektiivit ja adjektiivilausekkeet, adverbit, ajanilmaukset, kiteytyneet fraasit, metaforat, substantiivit ja substantiivilausekkeet, verbit ja verbilausekkeet sekä vertailu. Kieliopin tasolla diskursseja aktivoivat kielto, komparatiivi, konditionaali, kun-konjuntio, modaaliverbit saada ja voida sekä rinnastus.
Olen tarkastellut aineistossa esiintyviä sanaston ja kieliopin tason kielellisiä valintoja kriittisen diskurssianalyysin keinoin. Lisäksi olen käyttänyt sisällönanalyysia työkaluna, jolla olen järjestellyt laajan aineistoni. Keskityn analyysissani siihen, millä kielellisillä valinnoilla informantit merkityksellistävät alalla pysymiseen vaikuttavia tekijöitä. Tutkimuskysymykseni ovat, mitkä kielenainekset aineistossa aktivoivat diskursseja, millaisia diskursseja aineistossa aktivoituu ja mitä ne kertovat tutkimuksen aiheesta ilmiönä. Sanaston ja kieliopin tason kielellisistä valinnoista aktivoituu kuusi diskurssia eli vakiintunutta puhumisen tapaa. Nämä diskurssit ovat yleisyysjärjestyksessä turvallisuusdiskurssi, mielekkyysdiskurssi, vapausdiskurssi, vaihtelevuusdiskurssi, kehitysdiskurssi ja merkityksellisyysdiskurssi. Diskurssit rakentuvat, kun samasta aihepiiristä puhutaan erilaisilla sanaston ja kieliopin tason kielellisillä valinnoilla.
Jokainen informantti työskentelee alalla omista lähtökohdistaan. Esimerkiksi persoonallisuus sekä työuran aikana tavatut työyhteisöt ja oppijat vaikuttavat ratkaisevasti siihen, millaiset tekijät saavat informantit pysymään äidinkielenopettajan työssä. Vastauksista pystyy kuitenkin esittelemään aineistolle luonteenomaisia alalla pysymiseen vaikuttavia tekijöitä ja niistä puhumisen tapoja. Tyypillisimmät tavat puhua äidinkielenopettajan työssä pysymisestä on kertoa turvallisuustekijöistä sekä työn mielekkyydestä. Äidinkielenopettajat tiedostavat työssään sellaiset elementit, jotka lisäävät heidän turvallisuudentunnettaan. Tällaisia tekijöitä ovat esimerkiksi tieto siitä, että on työssä hyvä, alan vakaa työllisyystilanne, toimiva työympäristö, vakituinen virka sekä käytännölliset syyt kuten korkea ikä uuden ammatin opiskeluun. Mielekkyys puolestaan liittyy yleensä työhön itseensä, nuoriin, opetettavaan ainekseen ja suomen kieleen. Näiden lisäksi pitovoimaa työhön luovat sen vapaa luonne, monipuolisuus, haastavuus ja kehitysmyönteinen luonne sekä merkityksellisyys. Äidinkielenopettajat kokevat työnsä merkitykselliseksi niin yksilön, yhteisön kuin yhteiskunnankin tasolla.
Olen tarkastellut aineistossa esiintyviä sanaston ja kieliopin tason kielellisiä valintoja kriittisen diskurssianalyysin keinoin. Lisäksi olen käyttänyt sisällönanalyysia työkaluna, jolla olen järjestellyt laajan aineistoni. Keskityn analyysissani siihen, millä kielellisillä valinnoilla informantit merkityksellistävät alalla pysymiseen vaikuttavia tekijöitä. Tutkimuskysymykseni ovat, mitkä kielenainekset aineistossa aktivoivat diskursseja, millaisia diskursseja aineistossa aktivoituu ja mitä ne kertovat tutkimuksen aiheesta ilmiönä. Sanaston ja kieliopin tason kielellisistä valinnoista aktivoituu kuusi diskurssia eli vakiintunutta puhumisen tapaa. Nämä diskurssit ovat yleisyysjärjestyksessä turvallisuusdiskurssi, mielekkyysdiskurssi, vapausdiskurssi, vaihtelevuusdiskurssi, kehitysdiskurssi ja merkityksellisyysdiskurssi. Diskurssit rakentuvat, kun samasta aihepiiristä puhutaan erilaisilla sanaston ja kieliopin tason kielellisillä valinnoilla.
Jokainen informantti työskentelee alalla omista lähtökohdistaan. Esimerkiksi persoonallisuus sekä työuran aikana tavatut työyhteisöt ja oppijat vaikuttavat ratkaisevasti siihen, millaiset tekijät saavat informantit pysymään äidinkielenopettajan työssä. Vastauksista pystyy kuitenkin esittelemään aineistolle luonteenomaisia alalla pysymiseen vaikuttavia tekijöitä ja niistä puhumisen tapoja. Tyypillisimmät tavat puhua äidinkielenopettajan työssä pysymisestä on kertoa turvallisuustekijöistä sekä työn mielekkyydestä. Äidinkielenopettajat tiedostavat työssään sellaiset elementit, jotka lisäävät heidän turvallisuudentunnettaan. Tällaisia tekijöitä ovat esimerkiksi tieto siitä, että on työssä hyvä, alan vakaa työllisyystilanne, toimiva työympäristö, vakituinen virka sekä käytännölliset syyt kuten korkea ikä uuden ammatin opiskeluun. Mielekkyys puolestaan liittyy yleensä työhön itseensä, nuoriin, opetettavaan ainekseen ja suomen kieleen. Näiden lisäksi pitovoimaa työhön luovat sen vapaa luonne, monipuolisuus, haastavuus ja kehitysmyönteinen luonne sekä merkityksellisyys. Äidinkielenopettajat kokevat työnsä merkitykselliseksi niin yksilön, yhteisön kuin yhteiskunnankin tasolla.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38840]