Ohjelmoinnillinen ajattelu ja musiikki opetuksen kontekstissa
Turunen, Petteri (2025-02-06)
Turunen, Petteri
P. Turunen
06.02.2025
© 2025 Petteri Turunen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202502061497
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202502061497
Tiivistelmä
Ohjelmoinnillinen ajattelu on terminä varsin tuore ja sen tarkka määritteleminen on vaikeaa, mutta sen käyttötavoista löytyy samankaltaisuuksia moneen tuttuun asiaan. Sitä voidaan pitää ongelmanratkaisussa käytettävien metodien ja prosessien hallintana. Ohjelmointi viittaa myös ohjelmoinnilliseen ajatteluun, ja sitä kautta ihmisen ja tietotekniikan välinen vuorovaikutus liittyy vahvasti ohjelmoinnilliseen ajatteluun. Perusopetuksessa ohjelmointi on kirjattu opetussuunnitelmaan, mutta ohjelmoinnillista ajattelua ei. Opettaja pystyy kuitenkin hyödyntämään sitä opetuksessaan, sillä siitä löytyy paljon pedagogisesti hyödyllisiä malleja ja metodeja. Tutkimuksessa tarkastellaan ohjelmoinnillista ajattelua perusopetuksessa.
Ohjelmoinnillinen ajattelu ja matematiikka liittyvät toisiinsa. Tässä tutkimuksessa tutkin myös matematiikan, musiikin ja ohjelmoinnillisen ajattelun välisiä yhteyksiä. Matematiikka ja musiikki ovat jo pitkään olleet tutkijoiden yhteisymmärryksessä toisiinsa sidottuina, ja niistä pystytään löytämään samanlaisia rakenteita, malleja ja toistoja. Ohjelmoinnilliseen ajatteluun liitettynä musiikki toimii erilaisten sovellusten kautta. Musiikin tekemiseen on olemassa useita sovelluksia, joissa musiikkia muovataan ohjelmoinnin kautta, täten myös ohjelmoinnillista ajattelua käyttäen.
Opettajan näkökulmasta musiikin ja ohjelmoinnillisen ajattelun yhdistäminen opetuksessa voi tuntua vaikealta. Jo itsessään ohjelmointi koetaan osittain vaikeaksi aiheeksi. Aiheesta löytyy kuitenkin paljon sovelluksia ja materiaaleja, joilla niin opettaja kuin oppilaskin pääsevät matalalla kynnyksellä helposti alkuun. Ohjelmoinnillisen ajattelun metodeja on vain harva opettaja ottanut tietoisesti käyttöön, vaikka sen tiettyjä sisältöjä, kuten ongelmanratkaisua, on saatettu käyttää tiedostamattakin. Paneutuminen ohjelmoinnillisen ajattelun työkalupakkiin avoimin mielin antaa opettajalle paljon uusia tapoja opettaa useita aineita, ei pelkästään ohjelmointiin liittyviä aiheita.
Ohjelmoinnillinen ajattelu ja matematiikka liittyvät toisiinsa. Tässä tutkimuksessa tutkin myös matematiikan, musiikin ja ohjelmoinnillisen ajattelun välisiä yhteyksiä. Matematiikka ja musiikki ovat jo pitkään olleet tutkijoiden yhteisymmärryksessä toisiinsa sidottuina, ja niistä pystytään löytämään samanlaisia rakenteita, malleja ja toistoja. Ohjelmoinnilliseen ajatteluun liitettynä musiikki toimii erilaisten sovellusten kautta. Musiikin tekemiseen on olemassa useita sovelluksia, joissa musiikkia muovataan ohjelmoinnin kautta, täten myös ohjelmoinnillista ajattelua käyttäen.
Opettajan näkökulmasta musiikin ja ohjelmoinnillisen ajattelun yhdistäminen opetuksessa voi tuntua vaikealta. Jo itsessään ohjelmointi koetaan osittain vaikeaksi aiheeksi. Aiheesta löytyy kuitenkin paljon sovelluksia ja materiaaleja, joilla niin opettaja kuin oppilaskin pääsevät matalalla kynnyksellä helposti alkuun. Ohjelmoinnillisen ajattelun metodeja on vain harva opettaja ottanut tietoisesti käyttöön, vaikka sen tiettyjä sisältöjä, kuten ongelmanratkaisua, on saatettu käyttää tiedostamattakin. Paneutuminen ohjelmoinnillisen ajattelun työkalupakkiin avoimin mielin antaa opettajalle paljon uusia tapoja opettaa useita aineita, ei pelkästään ohjelmointiin liittyviä aiheita.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38840]