Henkilökohtaisen ja institutionaalisen väleissä : varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden ja opettajien kertomuksia kuvataideopetuksesta
Moilanen, Jaakko Henrik (2025-02-14)
© University of Oulu, 2025. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for your own personal use. Commercial use is prohibited. © Oulun yliopisto, 2025. Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
https://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202501131132
Kuvaus
Tiivistelmä
The study examines art education, participation, and the role of the teacher as a visual arts educator through the stories of early childhood pre-service and in-service teachers. The stories are situated on an institutional educational pathway in early childhood education, primary education and upper secondary education, and are examined in the light of the visual arts education traditions. Participation is defined in the study as agency, involvement and communality, and as a social and a political phenomenon. The role of the teacher as a visual arts educator is examined between the educational relationship and the institution.
The research asks: How is visual arts education being depicted in the stories of early childhood pre-service and in-service teachers in the institutional path of education and teaching? How is participation depicted in the stories of early childhood pre-service and in-service teachers? How is the role of the teacher as a visual arts educator depicted in the stories of early childhood pre-service and in-service teachers?
The visual arts is taught at all stages of the educational pathway, from early childhood education and care to upper secondary education. Visual arts education is one of the disciplines in teacher education: early childhood teacher education, classroom teacher education and subject teacher training.
The results show that the teaching of visual arts appears to be similar throughout the educational pathway. Visual arts education traditions in the teaching of visual arts appears to be formalistic and mimetic, teacher-centered, and often lacking opportunities for participation. The role of the teacher in visual arts is seen as a mediator between a personal relationship with the visual arts and institutional objectivity, where the relationality and relational expertise of the teacher's work become visible.
The study raises questions of the relation between teachers' teaching at different stages of the educational pathway, teachers' knowledge of the teaching of visual arts, the role of teachers, and the institutional cultures of kindergartens and schools. From the point of view of early childhood teacher education, it is relevant to acknowledge that perceptions of teaching and pedagogical competence for the visual arts comes from a different part of the educational path than early childhood education and care.
Tutkimuksessa tarkastellaan kuvataidekasvatusta, osallisuutta, sekä opettajan roolia kuvataidekasvattajana varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden ja opettajien kertomuksissa kuvataiteen opetuksesta. Kertomukset sijoittuvat institutionaaliselle kasvatus- ja opetuspolulle varhaiskasvatukseen, perusopetukseen ja lukioon, ja niitä tarkastellaan kuvataidekasvatuksen traditioihin peilaten. Osallisuus määritellään toimijuuden, yhteisöllisyyden ja vaikuttamisen muodostamana kokonaisuutena, mikä ilmenee niin sosiaalisena kuin poliittisena ilmiönä. Opettajan roolia tarkastellaan kuvataidekasvattajana kasvatussuhteen ja instituution välimaastossa.
Tutkimuksessa kysytään: Millaisena kuvataidekasvatus näyttäytyy varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden ja opettajien kertomuksissa kuvataideopetuksesta institutionaaliselta kasvatus- ja opetuspolulta? Millaisena osallisuus näyttäytyy varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden ja opettajien kertomuksissa kuvataiteen opetuksesta? Millaisena opettajan rooli kuvataidekasvattajana näyttäytyy varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden ja opettajien kertomuksissa kuvataiteen opetuksesta?
Kuvataideopetus läpäisee kaikkia kasvatus- ja opetuspolun vaiheita varhaiskasvatuksesta lukioon saakka. Kuvataidekasvatus on yhtenä oppialana opettajankoulutuksessa, niin varhaiskasvatuksessa kuin luokanopettaja- ja aineenopettajakoulutuksissa. Kuvataiteen opettamisen tavoitteet, sekä osallisuus näyttäytyvät opetussuunnitelmissa koko kasvatus- ja opetuspolkua läpäisevinä.
Tutkimustulokset osoittavat, että kuvataiteen opetus näyttäytyy kertomuksissa samankaltaisena läpi koko kasvatus- ja opetuspolun. Kuvataidekasvatuksen traditioiden näkökulmasta korostuvat formalistisuus ja mimeettisyys, opetus on usein opettajakeskeistä, eikä mahdollisuuksia osallisuudelle ole. Opettajan rooli näyttäytyy sovittelijana henkilökohtaisen kuvataidesuhteen ja institutionaalisen tavoitteisuuden välillä, jossa opettajan työn relationaalisuus tulee esille.
Tutkimus saa pohtimaan kuvataiteen opettamiseen liittyvää osaamista ja sen rakentumista kasvatus- ja opetuspolun eri vaiheissa, opettajan roolia opetuksessa sekä päiväkotien ja koulujen kulttuureja. Varhaiskasvatuksen opettajankoulutuksen näkökulmasta on merkityksellistä se, miten käsitykset opettamisesta tai pedagogisesta osaamisesta juontavat muihin kasvatus- ja opetuspolun vaiheisiin kuin itse varhaiskasvatukseen.
Original papers
-
Moilanen, J. H., & Mertala, P.-O. (2020). The meaningful memories of visual arts education for preservice generalist teachers: What is remembered, why, and from where? International Journal of Education & the Arts, 21(12). https://doi.org/10.26209/IJEA21N12 https://doi.org/10.26209/IJEA21N12
-
Moilanen, J. H. (2022). Osallisuus varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden kuvataideopetusmuistoissa. Kasvatus, 53(2), 160–170. https://doi.org/10.33348/kvt.115922 https://doi.org/10.33348/kvt.115922
-
Moilanen, J. H., Juutinen, J., & Siippainen, A. (2024). Lasten osallisuuden mahdollisuudet kuvataiteen traditioissa: Varhaiskasvatuksen opettajien kuvauksia päiväkotien kuvataidekasvatuksesta. Kasvatus & Aika, 18(1), 5–22. https://doi.org/10.33350/ka.127154 https://doi.org/10.33350/ka.127154
Osajulkaisut
-
Moilanen, J. H., & Mertala, P.-O. (2020). The meaningful memories of visual arts education for preservice generalist teachers: What is remembered, why, and from where? International Journal of Education & the Arts, 21(12). https://doi.org/10.26209/IJEA21N12 https://doi.org/10.26209/IJEA21N12
-
Moilanen, J. H. (2022). Osallisuus varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden kuvataideopetusmuistoissa. Kasvatus, 53(2), 160–170. https://doi.org/10.33348/kvt.115922 https://doi.org/10.33348/kvt.115922
-
Moilanen, J. H., Juutinen, J., & Siippainen, A. (2024). Lasten osallisuuden mahdollisuudet kuvataiteen traditioissa: Varhaiskasvatuksen opettajien kuvauksia päiväkotien kuvataidekasvatuksesta. Kasvatus & Aika, 18(1), 5–22. https://doi.org/10.33350/ka.127154 https://doi.org/10.33350/ka.127154
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38865]