Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kielellisen ja kulttuurisen moninaisuuden tukeminen ja toteuttaminen koulun esiopetuksessa

Korhonen, Salla (2025-02-03)

 
Avaa tiedosto
nbnfioulu-202502031434.pdf (407.1Kt)
nbnfioulu-202502031434_mods.xml (10.92Kt)
nbnfioulu-202502031434_pdfa_report.xml (233.9Kt)
Lataukset: 


Korhonen, Salla
S. Korhonen
03.02.2025
© 2025, Salla Korhonen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202502031434
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan moninaisuuden käsitettä, sen tukemisen keinoja sekä siihen liittyviä aihepiirejä. Erityisesti paneudutaan kielellisen ja kulttuurisen moninaisuuden toteuttamiseen esiopetuksessa, joka on koulun yhteydessä. Moninaisuuteen liittyviä keskeisiä teemoja ovat kielellinen tietoisuus, vuorovaikutus sekä perheiden ja kulttuurin monianisuus. Tavoitteena on selvittää keinoja kielellisen ja kulttuurisen moninaisuuden tukemiseksi ja toteuttamiseksi. Tutkimus tarjoaa kasvatusalan henkilökunnalle tietoa sekä keinoja moninaisuuden tukemiseksi ja sen toteuttamiseksi.

Tutkimus toteutettiin narratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Metodi mahdollisti monipuolisen kirjallisuuden ja tutkimusaineistojen tarkastelun, sekä erilaisten näkökulmien yhdistämisen. Kirjallisuuskatsauksen avulla selvitettiin, millaisia keinoja kasvattajat voivat hyödyntää moninaisuuden tukemisessa. Kirjallisuutena käytettiin sekä kotimaisia että kansainvälisiä lähteitä, jotka tarjosivat ajankohtaista tietoa moninaisuuden teemoista.

Tutkimustuloksina esitellään kirjallisuuden pohjalta laadittuja tietoja siitä, millaisilla toimilla moninaisuutta voidaan tukea. Päätuloksina havaittiin, että kielellisen ja kulttuurisen moninaisuuden tukeminen edellyttää tietoista ja systemaattista lähestymistapaa esiopetuksen arjessa. Keskeisinä keinoina nousi esiin muun muassa vuorovaikutuksen tukeminen, perheiden osallisuuden huomioiminen ja kulttuuritietoisuuden lisääminen. Tulokset osoittavat, että moninaisuuden edistäminen rikastuttaa koko oppimisympäristöä.

Johtopäätöksenä voidaan todeta, että kielellisen sekä kulttuurisen moninaisuuden tukeminen ja ymmärtäminen ovat tämän hetken yhteiskunnassa tärkeä ja ajankohtainen aihe. Kasvattajilta vaaditaan ajankohtaista kulttuurista osaamista sekä kriittistä ajattelua. Lisäksi heidän tulee mukauttaa pedagogisia ratkaisuja yksilöllisiin tarpeisiin. Moninaisuuden ymmärtäminen ja sen aktiivinen tukeminen edistävät lasten yhdenvertaisuutta, osallisuutta sekä kulttuurista kompetenssia.
Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [38865]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen