Terveysalan opettajien kokemuksia luontoliikunnan hyvinvointivaikutuksista COVID-19-pandemia-ajan etätyön aikana
Kurkinen, Satu-Lilja; Kuivila, Heli-Maria; Mikkonen, Kristina; Juntunen, Jonna; Pramila-Savukoski, Sari; Jarva, Erika (2024-03-20)
Kurkinen, Satu-Lilja
Kuivila, Heli-Maria
Mikkonen, Kristina
Juntunen, Jonna
Pramila-Savukoski, Sari
Jarva, Erika
Hoitotieteiden tutkimusseura HTTS
20.03.2024
Kurkinen, S-L., Kuivila, H-M., Mikkonen, K., Juntunen, J., Pramila-Savukoski, S. & Jarva, E. (2024). Terveysalan opettajien kokemuksia luontoliikunnan hyvinvointivaikutuksista COVID-19-pandemia-ajan etätyön aikana. Hoitotiede 36(1), 2-16. https://journal.fi/hoitotiede/article/view/144405
https://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
© Hoitotiede
https://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
© Hoitotiede
https://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202501231318
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202501231318
Tiivistelmä
Abstrakti
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvailla terveysalan opettajien kokemuksia luontoliikunnan hyvinvointivaikutuksista COVID-19-pandemia-ajan etätyön aikana. Tutkimusaineisto kerättiin terveysalan opettajilta (n=10) puolistrukturoiduin teemahaastatteluin yhdestä yliopistosta ja yhdestä ammattikorkeakoulusta vuoden 2021 kevään aikana. Tutkimuksessa käytettiin puolistrukturoitua haastattelurunkoa ja haastattelut tehtiin Teams-etäyhteyden välityksellä. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä. Terveysalan opettajat kokivat luontoliikunnan hyödylliseksi hyvinvointinsa ylläpitämisessä pandemia-ajan etätyön aikana. Luontoliikunnan harrastamista tuki esihenkilöiden ja työyhteisön kannustava ja motivoiva asenne. Lisäksi luontoliikunta lisäsi työyhteisön yhteisöllisyyttä. Luontoliikunnan koettiin edistävän opettajien fyysistä ja psykososiaalista hyvinvointia ja auttavan selviytymään arjen henkisistä haasteista. COVID-19-pandemiarajoitusten aikana luontoliikuntakoettiin tärkeäksi sosiaaliseksi tapahtumaksi,koska luonnossa voitiin tavata ystäviä terveysturvallisesti. Lisäksi tutkimuksen tulokset osoittivat, että luonnon ja luontoliikunnan koettiin edistävän aivoterveyttä ja laskevan stressitasoa. Intensiteetiltään rauhallisen luontoliikunnan koettiin palauttavan ja aktivoivan parhaiten. Koska luontoliikunnalla koettiin olevan myönteinen vaikutus terveysalan opettajien hyvinvointiin,
tulisi työyhteisöä kannustaa ja tukea luontoliikunnan harrastamiseen korkeakoulutusta kehitettäessä. Tulevaisuudessa tulisikin tutkia terveysalan opettajien etätyön hyvinvointivaikutuksia kansallisesti sekä pandemia-ajan jälkeen yleistyneen hybridiopetuksen vaikutuksia etenkin kognitiivisen ergonomian näkökulmasta.
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvailla terveysalan opettajien kokemuksia luontoliikunnan hyvinvointivaikutuksista COVID-19-pandemia-ajan etätyön aikana. Tutkimusaineisto kerättiin terveysalan opettajilta (n=10) puolistrukturoiduin teemahaastatteluin yhdestä yliopistosta ja yhdestä ammattikorkeakoulusta vuoden 2021 kevään aikana. Tutkimuksessa käytettiin puolistrukturoitua haastattelurunkoa ja haastattelut tehtiin Teams-etäyhteyden välityksellä. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä. Terveysalan opettajat kokivat luontoliikunnan hyödylliseksi hyvinvointinsa ylläpitämisessä pandemia-ajan etätyön aikana. Luontoliikunnan harrastamista tuki esihenkilöiden ja työyhteisön kannustava ja motivoiva asenne. Lisäksi luontoliikunta lisäsi työyhteisön yhteisöllisyyttä. Luontoliikunnan koettiin edistävän opettajien fyysistä ja psykososiaalista hyvinvointia ja auttavan selviytymään arjen henkisistä haasteista. COVID-19-pandemiarajoitusten aikana luontoliikuntakoettiin tärkeäksi sosiaaliseksi tapahtumaksi,koska luonnossa voitiin tavata ystäviä terveysturvallisesti. Lisäksi tutkimuksen tulokset osoittivat, että luonnon ja luontoliikunnan koettiin edistävän aivoterveyttä ja laskevan stressitasoa. Intensiteetiltään rauhallisen luontoliikunnan koettiin palauttavan ja aktivoivan parhaiten. Koska luontoliikunnalla koettiin olevan myönteinen vaikutus terveysalan opettajien hyvinvointiin,
tulisi työyhteisöä kannustaa ja tukea luontoliikunnan harrastamiseen korkeakoulutusta kehitettäessä. Tulevaisuudessa tulisikin tutkia terveysalan opettajien etätyön hyvinvointivaikutuksia kansallisesti sekä pandemia-ajan jälkeen yleistyneen hybridiopetuksen vaikutuksia etenkin kognitiivisen ergonomian näkökulmasta.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38865]