Exploring the emotional landscape of third graders towards learning English in Finland
Yli-Suvanto, Sanni (2025-01-21)
Yli-Suvanto, Sanni
S. Yli-Suvanto
21.01.2025
© 2025, Sanni Yli-Suvanto. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202501211277
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202501211277
Tiivistelmä
This master’s thesis is a case study on young learners’ experiences in learning English and the emotions related to it. This thesis aims to investigate what kinds of emotions third graders’ report experiencing while learning English as well as whether they experience foreign language anxiety. Additionally, this thesis aims to explore how the third graders perceive their own language skills and how it influences their experiences and emotions towards learning English. Furthermore, it aims to investigate whether their thoughts about learning English, or other foreign languages, have changed since starting to learn English in the first grade. The data for this small-scale mixed-methods study was collected during spring 2024 via an online questionnaire, two class observations, and interviews. A total of 23 pupils from the same third grade class completed the questionnaire, and 12 of them were interviewed. This study utilizes thematic analysis as a method. Close-ended questions from the questionnaire were also analyzed quantitatively.
Previous research shows that language classrooms are full of different emotions, both negative and positive, which play a vital role in learners' performance, wellbeing, and language acquisition. However, most research has focused on adult learners and primarily negative emotions like anxiety, leaving positive emotions largely understudied. This thesis addresses these research gaps by focusing on third graders and examining both positive and negative emotions related to language learning.
The findings reveal that most of the pupils report positive emotions and experiences related to language learning, while still reporting feelings of anxiety in some situations. Negative emotions are most commonly reported in situations where the pupils felt judged, were required to speak in front of others, or feared making mistakes. Positive emotions are most commonly reported in situations where the pupils felt accomplished or proud of themselves. Positive emotions appear to enhance self-confidence and motivation, aligning with existing research that highlights the role of positive emotions in overcoming challenges and fostering optimal learning experiences. Furthermore, the findings suggest that pupils' perceptions of their own language skills can influence their feelings and experiences toward learning English, with those reporting good skills also reporting experiencing positive emotions and engagement, while those with moderate skills often felt inadequate or lacked confidence. Notably, even pupils who struggled with English could find enjoyment in learning, underscoring the importance of fostering positive emotions to enhance both emotional and cognitive engagement in language learning. Tämä opinnäytetyö on tapaustutkimus, jonka tavoitteena on tutkia kolmasluokkalaisten tunteita ja kokemuksia liittyen englannin kielen oppimiseen. Työn tarkoituksena on selvittää, millaisia tunteita oppilaat kokevat opiskellessaan englantia sekä kokevatko he kieliahdistusta. Lisäksi tämä opinnäytetyö pyrkii tarkastelemaan, miten kolmasluokkalaiset kokevat oman kielitaitonsa ja miten tämä vaikuttaa heidän kokemuksiinsa ja tunteisiinsa liittyen englannin kielen oppimiseen. Lisäksi tavoitteena on selvittää, ovatko heidän ajatuksensa englannin tai muiden vieraiden kielten oppimisesta muuttuneet sen jälkeen, kun englannin opetus alkoi ensimmäisellä luokalla. Tämän pienimuotoisen sekamenetelmätutkimuksen data kerättiin kyselyn, kahden tuntihavainnoinnin, ja haastattelujen avulla keväällä 2024. Yhteensä 23 saman kolmannen luokan oppilasta vastasi kyselyyn ja haastatteluun heistä osallistui 12 oppilasta. Tutkimuksen menetelmänä käytetään temaattista analyysia ja kyselyn monivalintakysymykset analysoitiin määrällisesti.
Aikaisempi tutkimus osoittaa, että kieltenopetuksessa koetaan monenlaisia tunteita, sekä negatiivisia että positiivisia, jotka vaikuttavat merkittävästi oppilaiden suoriutumiseen, hyvinvointiin ja kielen oppimiseen. Aiempi tutkimus on kuitenkin keskittynyt pääasiassa aikuisiin oppijoihin ja negatiivisiin tunteisiin, kuten ahdistukseen, kun taas positiivisia tunteita on tutkittu huomattavasti vähemmän. Tämä opinnäytetyö pyrkii täyttämään näitä tutkimusaukkoja keskittymällä kolmasluokkalaisiin ja tarkastelemalla kaikkia tunteita, jotka liittyvät kielten oppimiseen.
Tutkimuksen tulokset paljastivat, että suurin osa oppilaista kertoi myönteisistä tunteista ja kokemuksista liittyen englannin kielen oppimiseen, mutta kokivat silti ahdistusta tietyissä tilanteissa. Negatiivisia tunteita raportoitiin yleisimmin tilanteissa, joissa oppilaat kokivat joutuvansa arvostelun kohteeksi, heidän täytyi puhua englantia muiden edessä tai pelkäsivät tekevänsä virheitä. Positiivisia tunteita raportoitiin yleisimmin tilanteissa, joissa oppilaat kokivat olevansa ylpeitä itsestään. Myönteiset tunteet vaikuttivat lisäävän itseluottamusta ja motivaatiota, mikä on linjassa olemassa olevan tutkimuksen kanssa, joka korostaa positiivisten tunteiden roolia haasteiden voittamisessa ja optimaalisten oppimiskokemusten edistämisessä. Lisäksi tulokset viittaavat siihen, että oppilaiden käsitykset omasta kielitaidostaan voivat vaikuttaa heidän tunteisiinsa ja kokemuksiinsa englannin oppimisessa. Ne, jotka arvioivat kielitaitonsa hyväksi, kokivat myös positiivisia tunteita ja osoittivat intoa opiskeluun osallistumisesta, kun taas keskitasoiset oppilaat tunsivat usein riittämättömyyttä tai puutteellista itseluottamusta. Erityisesti jopa englannin kielen kanssa kamppailevat oppilaat pystyivät löytämään nautintoa oppimisesta, mikä korostaa positiivisten tunteiden tukemisen tärkeyttä, jotta sekä emotionaalista että kognitiivista sitoutumista kielenoppimiseen voidaan parantaa.
Previous research shows that language classrooms are full of different emotions, both negative and positive, which play a vital role in learners' performance, wellbeing, and language acquisition. However, most research has focused on adult learners and primarily negative emotions like anxiety, leaving positive emotions largely understudied. This thesis addresses these research gaps by focusing on third graders and examining both positive and negative emotions related to language learning.
The findings reveal that most of the pupils report positive emotions and experiences related to language learning, while still reporting feelings of anxiety in some situations. Negative emotions are most commonly reported in situations where the pupils felt judged, were required to speak in front of others, or feared making mistakes. Positive emotions are most commonly reported in situations where the pupils felt accomplished or proud of themselves. Positive emotions appear to enhance self-confidence and motivation, aligning with existing research that highlights the role of positive emotions in overcoming challenges and fostering optimal learning experiences. Furthermore, the findings suggest that pupils' perceptions of their own language skills can influence their feelings and experiences toward learning English, with those reporting good skills also reporting experiencing positive emotions and engagement, while those with moderate skills often felt inadequate or lacked confidence. Notably, even pupils who struggled with English could find enjoyment in learning, underscoring the importance of fostering positive emotions to enhance both emotional and cognitive engagement in language learning.
Aikaisempi tutkimus osoittaa, että kieltenopetuksessa koetaan monenlaisia tunteita, sekä negatiivisia että positiivisia, jotka vaikuttavat merkittävästi oppilaiden suoriutumiseen, hyvinvointiin ja kielen oppimiseen. Aiempi tutkimus on kuitenkin keskittynyt pääasiassa aikuisiin oppijoihin ja negatiivisiin tunteisiin, kuten ahdistukseen, kun taas positiivisia tunteita on tutkittu huomattavasti vähemmän. Tämä opinnäytetyö pyrkii täyttämään näitä tutkimusaukkoja keskittymällä kolmasluokkalaisiin ja tarkastelemalla kaikkia tunteita, jotka liittyvät kielten oppimiseen.
Tutkimuksen tulokset paljastivat, että suurin osa oppilaista kertoi myönteisistä tunteista ja kokemuksista liittyen englannin kielen oppimiseen, mutta kokivat silti ahdistusta tietyissä tilanteissa. Negatiivisia tunteita raportoitiin yleisimmin tilanteissa, joissa oppilaat kokivat joutuvansa arvostelun kohteeksi, heidän täytyi puhua englantia muiden edessä tai pelkäsivät tekevänsä virheitä. Positiivisia tunteita raportoitiin yleisimmin tilanteissa, joissa oppilaat kokivat olevansa ylpeitä itsestään. Myönteiset tunteet vaikuttivat lisäävän itseluottamusta ja motivaatiota, mikä on linjassa olemassa olevan tutkimuksen kanssa, joka korostaa positiivisten tunteiden roolia haasteiden voittamisessa ja optimaalisten oppimiskokemusten edistämisessä. Lisäksi tulokset viittaavat siihen, että oppilaiden käsitykset omasta kielitaidostaan voivat vaikuttaa heidän tunteisiinsa ja kokemuksiinsa englannin oppimisessa. Ne, jotka arvioivat kielitaitonsa hyväksi, kokivat myös positiivisia tunteita ja osoittivat intoa opiskeluun osallistumisesta, kun taas keskitasoiset oppilaat tunsivat usein riittämättömyyttä tai puutteellista itseluottamusta. Erityisesti jopa englannin kielen kanssa kamppailevat oppilaat pystyivät löytämään nautintoa oppimisesta, mikä korostaa positiivisten tunteiden tukemisen tärkeyttä, jotta sekä emotionaalista että kognitiivista sitoutumista kielenoppimiseen voidaan parantaa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38821]