Sisäilman laatu ja sen vaikutukset Suomen ja Euroopan kouluissa
Karhumaa, Elisa (2025-01-13)
Karhumaa, Elisa
E. Karhumaa
13.01.2025
© 2025 Elisa Karhumaa. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202501131135
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202501131135
Tiivistelmä
Tutkimukset osoittavat, että sisäilmalla on merkitystä oppimiseen ja oppilaiden terveyteen. Huono sisäilman laatu heikentää oppimistuloksia ja lisää terveydenhuollon kuormaa sekä kustannuksia. Niinpä suotuisa oppimisympäristö olisi tärkeää sekä yksilön että yhteiskunnan tasolla.
Ongelmana on usein kosteus- ja homevauriot, toimivan ilmanvaihdon puute tai ilmanvaihtoa ei käytetä tarkoituksenmukaisesti ja mitoiteta oikein tilaa käyttävän ihmismäärän suhteen. Euroopassa on paljon vanhoja koulurakennuksia, joissa sisäilman laatu ei ole suositusten mukaisella tasolla. Uudemmissakaan rakennuksissa ilmanvaihto ei aina toimi toivotulla tavalla. Painovoimainen ilmanvaihto on ollut vallitseva ilmanvaihtotapa isossa osassa Eurooppaa, eikä se yleisesti ottaen takaa hyvää sisäilmaa.
Tämän työn tavoitteena on selvittää Euroopan koulujen sisäilman tilaa sekä sisäilman laadun vaikutuksia terveyteen ja oppimiseen aiempien tutkimusten pohjalta. Sisäilman laadun suositukset vaihtelevat hieman eri maiden välillä, joten otetaan selvää suositusarvoista, jolloin nähdään kokonaiskuva paremmin.
Jotta tilanteeseen voitaisiin vaikuttaa, on myös tärkeää pohtia keinoja sisäilman parantamiseksi kouluissa. Viime aikoina on tutkittu tilakohtaisten teknisten laitteiden käyttöä koululuokissa. Näistä siirrettävistä ja jälkiasennettavista ilmanvaihtolaitteista sekä ilmanpuhdistimista voisi löytyä ratkaisu tilanteen parantamiseksi silloin, kun keskitetyn ilmanvaihtojärjestelmän asennus ei ole mahdollista.
Ongelmana on usein kosteus- ja homevauriot, toimivan ilmanvaihdon puute tai ilmanvaihtoa ei käytetä tarkoituksenmukaisesti ja mitoiteta oikein tilaa käyttävän ihmismäärän suhteen. Euroopassa on paljon vanhoja koulurakennuksia, joissa sisäilman laatu ei ole suositusten mukaisella tasolla. Uudemmissakaan rakennuksissa ilmanvaihto ei aina toimi toivotulla tavalla. Painovoimainen ilmanvaihto on ollut vallitseva ilmanvaihtotapa isossa osassa Eurooppaa, eikä se yleisesti ottaen takaa hyvää sisäilmaa.
Tämän työn tavoitteena on selvittää Euroopan koulujen sisäilman tilaa sekä sisäilman laadun vaikutuksia terveyteen ja oppimiseen aiempien tutkimusten pohjalta. Sisäilman laadun suositukset vaihtelevat hieman eri maiden välillä, joten otetaan selvää suositusarvoista, jolloin nähdään kokonaiskuva paremmin.
Jotta tilanteeseen voitaisiin vaikuttaa, on myös tärkeää pohtia keinoja sisäilman parantamiseksi kouluissa. Viime aikoina on tutkittu tilakohtaisten teknisten laitteiden käyttöä koululuokissa. Näistä siirrettävistä ja jälkiasennettavista ilmanvaihtolaitteista sekä ilmanpuhdistimista voisi löytyä ratkaisu tilanteen parantamiseksi silloin, kun keskitetyn ilmanvaihtojärjestelmän asennus ei ole mahdollista.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38841]