Vapaa-ajan englanninkielisen musiikin kuuntelun vaikutus englannin kielen oppimiseen
Pitkäaho, Arttu (2025-01-10)
Pitkäaho, Arttu
A. Pitkäaho
10.01.2025
© 2025, Arttu Pitkäaho. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202501101126
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202501101126
Tiivistelmä
Tämä kandidaatintutkielma tarkastelee vapaa-ajan englanninkielisen musiikin kuuntelun vaikutuksia englannin kielen oppimiseen. Sen tavoitteena on selvittää, miten musiikin kuuntelu koulun ulkopuolella voi edistää kielitaidon kehittymistä ja samalla tarkastella, miten kuuntelun tyyli (aktiivinen tai passiivinen), sekä kuuntelun määrä vaikuttavat kielen oppimiseen.
Tutkimus on tehty kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jossa tarkastellaan aiempia tutkimuksia. Teoreettinen viitekehys muodostuu kielen ja musiikin, sekä informaalin oppimisen ympärille. Kielen ja musiikin teoriassa käsitellään vieraan kielen oppimista, kielen ja musiikin välistä suhdetta, sekä musiikkia kielen oppimisen apuvälineenä. Informaali oppiminen muodostaa oman kappaleensa. Nämä aiheet johdattelevat kohti tutkimusaiheen käsittelyä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että vapaa-ajan englanninkielisen musiikin kuuntelulla ja kielen oppimisella on laaja yhteys. Etenkin aktiivinen kuuntelu, jossa keskitytään vain musiikkiin, on erityisen tehokas keino edistää varsinkin sanaston oppimista. Myös musiikin aiheuttama motivaatio kielen oppimista kohtaan osoittautui tärkeäksi. Englanninkielisestä musiikista kiinnostuneet haluavat ottaa selvää kappaleiden sanoituksista ja siten kartuttavat
kielitaitoaan.
Tulokset ovat hyödyllisiä opettajille ja kasvattajille, jotka haluavat kannustaa oppilaita hyödyntämään musiikkia kielen oppimisen välineenä. Opettajien olisi hyvä opetusmenetelmillään ohjata oppilaita englanninkielisen musiikin pariin ja käsittelemään sitä tavoilla, joista oppii parhaiten. Oppilaille tulisi korostaa lyriikoihin keskittymistä ja niiden ymmärtämiseen pyrkimistä.
Tutkimus on tehty kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jossa tarkastellaan aiempia tutkimuksia. Teoreettinen viitekehys muodostuu kielen ja musiikin, sekä informaalin oppimisen ympärille. Kielen ja musiikin teoriassa käsitellään vieraan kielen oppimista, kielen ja musiikin välistä suhdetta, sekä musiikkia kielen oppimisen apuvälineenä. Informaali oppiminen muodostaa oman kappaleensa. Nämä aiheet johdattelevat kohti tutkimusaiheen käsittelyä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että vapaa-ajan englanninkielisen musiikin kuuntelulla ja kielen oppimisella on laaja yhteys. Etenkin aktiivinen kuuntelu, jossa keskitytään vain musiikkiin, on erityisen tehokas keino edistää varsinkin sanaston oppimista. Myös musiikin aiheuttama motivaatio kielen oppimista kohtaan osoittautui tärkeäksi. Englanninkielisestä musiikista kiinnostuneet haluavat ottaa selvää kappaleiden sanoituksista ja siten kartuttavat
kielitaitoaan.
Tulokset ovat hyödyllisiä opettajille ja kasvattajille, jotka haluavat kannustaa oppilaita hyödyntämään musiikkia kielen oppimisen välineenä. Opettajien olisi hyvä opetusmenetelmillään ohjata oppilaita englanninkielisen musiikin pariin ja käsittelemään sitä tavoilla, joista oppii parhaiten. Oppilaille tulisi korostaa lyriikoihin keskittymistä ja niiden ymmärtämiseen pyrkimistä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [35861]