Effectuation through prospective sensemaking : leading to the future
Juujärvi, Liisa (2025-01-17)
Juujärvi, Liisa
Oulun yliopisto
17.01.2025
https://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
© University of Oulu, 2025. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for your own personal use. Commercial use is prohibited. © Oulun yliopisto, 2025. Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
https://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
© University of Oulu, 2025. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for your own personal use. Commercial use is prohibited. © Oulun yliopisto, 2025. Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
https://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202411126720
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202411126720
Kuvaus
Academic dissertation to be presented with the assent of the Doctoral Programme Committee of Human Sciences of the University of Oulu for public defence in the Arina auditorium (TA105), Linnanmaa, on 24 January 2025, at 12 noon
Tiivistelmä
Abstract
This dissertation examines leading in the face of an uncertain future. This study is qualitative and narrative, and empirical data is collected through narrative interviews with 16 leaders acting in a large, established firm operating within the ICT industry where a future needs to be produced in quite tight production schedules, for future markets in which customers’ preferences remain unpredictable. Consequently, constructing actionable goals is challenging.
The study proceeds by exploring how leaders narrate the creation of the view of a future product through prospective sensemaking and how effectuation logic is utilised in leading towards an unknown future.
Effectuation logic is designed to operate within environments of uncertainty. It facilitates proceeding with incomplete data, where goals are constructed iteratively through negotiations between stakeholders based on available means and faced contingencies. Prospective sensemaking is a meaning creation of the future based on available realities.
The empirical results based on narratives extends the knowledge about the association between effectuation and prospective sensemaking. This brings up the interplay between these two theories and suggest that it serves a leading mechanism for organisations to navigate the uncertainties of the future. The interplay fosters a dynamic and robust view of future products, enriches the meaning creation process, and enhances resource construction to be based on capabilities and relationships. This gives a means for leading to advance towards an unknown future.
The managerial insights underscore the importance of fostering resilience in future products, negotiations, knowledge and relationships in leading towards an unknown future. The success of a company is dependent upon the ability to embrace human action as a source of the future creation, and to recognise the inevitable role of individuals in achieving company objectives. Tiivistelmä
Tässä väitöskirjassa tutkitaan johtamista kohti vielä epävarmaa tulevaisuutta. Tutkimus on laadullinen ja kerronnallinen. Sen empiirinen aineisto on kerätty kuudentoista johtajan kerronnallisista haastatteluista. Haastatellut henkilöt toimivat suuressa ja vakiintuneessa tieto- ja viestintäalan yrityksessä, jossa uudet tuotteet on kehitettävä tiukassa aikataulussa markkinoille, vaikka asiakkaiden tarpeet ovat tuntemattomia ja tavoitteiden asettaminen tulevalle on siksi haastavaa. Tutkimuksessa tarkastellaan miten johtajat hahmottavat tulevaisuutta suhteessa uuden tuotteen luomiseen ja miten effektuaatiologiikkaa hyödynnetään johtamisessa kohti tuntematonta tulevaa. Effektuaatiologiikkaa hyödynnetään epävarmassa toimintaympäristössä erityisesti helpottamaan etenemistä puutteellisten tietojen varassa. Tavoitteet tulevasta rakennetaan iteratiivisesti neuvotteluissa eri sidosryhmien kesken, pohjautuen olemassa oleviin resursseihin, mutta samalla hyödyntäen kohdattuja haasteita. Tulevaisuuden ennakointi on tässä yhteydessä merkitysten luomista, joka perustuu saatavilla ja käytettävissä oleviin resursseihin. Tutkimuksen tulokset laajentavat tietämystä effektuaatiologiikan ja tulevaisuuden ennakoinnin välisestä yhteydestä. Tuloksista nousee esille erityisesti mainittujen vuorovaikutus johtamisessa, joka mahdollistaa etenemisen kohti epävarmaa tulevaisuutta. Se edistää uuden tuotteen kehittämistä niin, että se on joustava muutoksille, samoin kuin rikastuttaa merkityksen luomisen prosessia. Tässä tarvittavien resurssien muodostaminen rakentuu ennen muuta yksilöiden tietoon ja kokemukseen ja heidän välisiin suhteisiinsa, jotka tarjoavat kyvyn edetä kohti tulevaisuutta.
Yritysten johtamisessa tutkimustulokset korostavat neuvottelujen ja osaamisen sekä yhteistyösuhteiden vaalimisen ja edistämisen tärkeyttä, kun kehitetään uusia tuotteita vielä epävarmoille tuleville markkinoille. Yrityksen menestys riippuu sen kyvystä hyödyntää yksilöiden osaaminen ja toiminta tulevaisuuden luomisen lähteenä eli tunnistaa ja tunnustaa heidän roolinsa tulevaisuuden tavoitteiden saavuttamisessa.
This dissertation examines leading in the face of an uncertain future. This study is qualitative and narrative, and empirical data is collected through narrative interviews with 16 leaders acting in a large, established firm operating within the ICT industry where a future needs to be produced in quite tight production schedules, for future markets in which customers’ preferences remain unpredictable. Consequently, constructing actionable goals is challenging.
The study proceeds by exploring how leaders narrate the creation of the view of a future product through prospective sensemaking and how effectuation logic is utilised in leading towards an unknown future.
Effectuation logic is designed to operate within environments of uncertainty. It facilitates proceeding with incomplete data, where goals are constructed iteratively through negotiations between stakeholders based on available means and faced contingencies. Prospective sensemaking is a meaning creation of the future based on available realities.
The empirical results based on narratives extends the knowledge about the association between effectuation and prospective sensemaking. This brings up the interplay between these two theories and suggest that it serves a leading mechanism for organisations to navigate the uncertainties of the future. The interplay fosters a dynamic and robust view of future products, enriches the meaning creation process, and enhances resource construction to be based on capabilities and relationships. This gives a means for leading to advance towards an unknown future.
The managerial insights underscore the importance of fostering resilience in future products, negotiations, knowledge and relationships in leading towards an unknown future. The success of a company is dependent upon the ability to embrace human action as a source of the future creation, and to recognise the inevitable role of individuals in achieving company objectives.
Tässä väitöskirjassa tutkitaan johtamista kohti vielä epävarmaa tulevaisuutta. Tutkimus on laadullinen ja kerronnallinen. Sen empiirinen aineisto on kerätty kuudentoista johtajan kerronnallisista haastatteluista. Haastatellut henkilöt toimivat suuressa ja vakiintuneessa tieto- ja viestintäalan yrityksessä, jossa uudet tuotteet on kehitettävä tiukassa aikataulussa markkinoille, vaikka asiakkaiden tarpeet ovat tuntemattomia ja tavoitteiden asettaminen tulevalle on siksi haastavaa. Tutkimuksessa tarkastellaan miten johtajat hahmottavat tulevaisuutta suhteessa uuden tuotteen luomiseen ja miten effektuaatiologiikkaa hyödynnetään johtamisessa kohti tuntematonta tulevaa. Effektuaatiologiikkaa hyödynnetään epävarmassa toimintaympäristössä erityisesti helpottamaan etenemistä puutteellisten tietojen varassa. Tavoitteet tulevasta rakennetaan iteratiivisesti neuvotteluissa eri sidosryhmien kesken, pohjautuen olemassa oleviin resursseihin, mutta samalla hyödyntäen kohdattuja haasteita. Tulevaisuuden ennakointi on tässä yhteydessä merkitysten luomista, joka perustuu saatavilla ja käytettävissä oleviin resursseihin. Tutkimuksen tulokset laajentavat tietämystä effektuaatiologiikan ja tulevaisuuden ennakoinnin välisestä yhteydestä. Tuloksista nousee esille erityisesti mainittujen vuorovaikutus johtamisessa, joka mahdollistaa etenemisen kohti epävarmaa tulevaisuutta. Se edistää uuden tuotteen kehittämistä niin, että se on joustava muutoksille, samoin kuin rikastuttaa merkityksen luomisen prosessia. Tässä tarvittavien resurssien muodostaminen rakentuu ennen muuta yksilöiden tietoon ja kokemukseen ja heidän välisiin suhteisiinsa, jotka tarjoavat kyvyn edetä kohti tulevaisuutta.
Yritysten johtamisessa tutkimustulokset korostavat neuvottelujen ja osaamisen sekä yhteistyösuhteiden vaalimisen ja edistämisen tärkeyttä, kun kehitetään uusia tuotteita vielä epävarmoille tuleville markkinoille. Yrityksen menestys riippuu sen kyvystä hyödyntää yksilöiden osaaminen ja toiminta tulevaisuuden luomisen lähteenä eli tunnistaa ja tunnustaa heidän roolinsa tulevaisuuden tavoitteiden saavuttamisessa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [35861]