Miten ihmisen ymmärrys muodostuu kognitiivisessa psykologiassa ja miten positiivinen kasvatus vaikuttaa ymmärryksen kehittymiseen?
Kulluvaara, Anniina (2025-01-07)
Kulluvaara, Anniina
A. Kulluvaara
07.01.2025
© 2025 Anniina Kulluvaara. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202501071065
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202501071065
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on kuvaileva kirjallisuuskatsaus, jossa keskityn tarkastelemaan ymmärryksen muodostumista kognitiivisesti ihmisen eri ikävaiheissa sivuten neurobiologista ymmärryksen kehittymistä aivoissa, rajaten kuitenkin aiheen keskittyen kognitiiviseen ymmärryksen muodostumiseen. Lisäksi tarkastelen positiivisen ja empaattisen kasvatuksen merkitystä ymmärryksen kehittymisessä sekä moraalin ja eettisyyden kehittymisessä. Tavoitteena on tuoda esille kognitiivisen ajattelun ja ymmärtämisen kehittymistä monipuolisesti, kuinka ihmisen ymmärrys muodostuu kognitiivisesti ihmisen eri ikävaiheissa. Lisäksi tavoitteena on tuoda esille, miten positiivinen sekä empaattinen kasvatus vaikuttavat ihmisen ymmärryksen sekä eettisyyden kehittymiseen.
Ihmisen ymmärrys kehittyy vauvasta alkaen. Ymmärryksellä tarkoitetaan tässä ihmisen aivoissa kognitiivisesti kehittyvää ymmärrystä yksilöstä itsestään, asioista ja maailmasta. Ymmärrys on tällöin jokaisessa yksilössä kehittyvää ja osa jokaisen yksilön persoonallisuutta. Kognitiivinen kehitys tarkoittaa havaitsemiseen, ajatteluun, muistiin, kieleen sekä oppimiseen liittyvää kehitystä. Havaitsemisessa ihminen liittyy aistiensa kautta ympäristöön. Havaitsija ja havainnoinnin kohde muodostavat yhtenäisen järjestelmän, jossa havaintojen muodostaminen on prosessi, joka tapahtuu monimutkaisesti näkö-, kuulo-, haju-, maku ja tuntoaistien kautta välittäen tietoa, jota aivot tulkitsevat muuttaen tiedon havainnoinniksi. Kognitiivinen kehittyminen on ihmisen elinkaaressa jatkuva prosessi. Se edellyttää kasvatusta, joka sisältää empatiaa ja toisen kunnioittamista sekä opettaa ihmistä eettisesti ja moraalisesti toimimaan oikein.
Ihmisen ymmärrys kehittyy vauvasta alkaen. Ymmärryksellä tarkoitetaan tässä ihmisen aivoissa kognitiivisesti kehittyvää ymmärrystä yksilöstä itsestään, asioista ja maailmasta. Ymmärrys on tällöin jokaisessa yksilössä kehittyvää ja osa jokaisen yksilön persoonallisuutta. Kognitiivinen kehitys tarkoittaa havaitsemiseen, ajatteluun, muistiin, kieleen sekä oppimiseen liittyvää kehitystä. Havaitsemisessa ihminen liittyy aistiensa kautta ympäristöön. Havaitsija ja havainnoinnin kohde muodostavat yhtenäisen järjestelmän, jossa havaintojen muodostaminen on prosessi, joka tapahtuu monimutkaisesti näkö-, kuulo-, haju-, maku ja tuntoaistien kautta välittäen tietoa, jota aivot tulkitsevat muuttaen tiedon havainnoinniksi. Kognitiivinen kehittyminen on ihmisen elinkaaressa jatkuva prosessi. Se edellyttää kasvatusta, joka sisältää empatiaa ja toisen kunnioittamista sekä opettaa ihmistä eettisesti ja moraalisesti toimimaan oikein.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38840]