Videopelien modaaminen : hyödyt ja haitat eri näkökulmista
Jääskeläinen, Jesse (2024-12-23)
Jääskeläinen, Jesse
J. Jääskeläinen
23.12.2024
© 2024 Jesse Jääskeläinen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202412237540
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202412237540
Tiivistelmä
Tämä tutkimus pyrkii tuomaan esiin videopelien modaamiseen liittyviä hyötyjä ja haittoja eri toimijoiden näkökulmista. Tutkimus lyhyesti myös tarkastelee hyötyjä ja haittoja oppimisnäkökulmasta. Lisäksi tutkimus pyrkii havainnollistamaan kontekstin vaikutusta syntyviin hyötyihin ja haittoihin. Tutkimus perustuu aiempaan kirjallisuuteen eli se toteutettiin kirjallisuustutkimuksena. Tutkimuksessa huomataan, että modaaminen on kompleksinen ilmiö ja sen luomat hyödyt ja haitat ovat sidonnaisia kontekstiin. Eri toimijoiden suhtautumiset sekä modaamisen tuki vaikuttavat merkittävästi syntyviin hyötyihin ja haittoihin. Tuen puute ja negatiiviset suhtautumiset johtavat haittojen ilmenemiseen, kun taas riittävä tuki ja positiivisuus luo hyötyjä ja ennaltaehkäisee haittoja. Luovuus, yhteisöllisyys sekä oppiminen nousevat esiin keskeisinä piirteinä, jotka luovat hyötyjä ja haittoja. Hyödyt ja haitat ilmenevät ketjuina, joissa syntyy uusia hyötyjä ja haittoja ja olemassa olevat vahvistuvat tai heikentyvät.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38865]