Ympäristövaikutusten arviointimenettely ja sen riittävyys
Haapa-aho, Rose (2024-12-18)
Haapa-aho, Rose
R. Haapa-aho
18.12.2024
© 2024 Rose Haapa-aho. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202412187455
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202412187455
Tiivistelmä
Kandidaatintyön tavoitteena on selvittää ympäristövaikutusten arviointimenettelyn eli YVA-menettelyn tarkoitusta ja siihen soveltuvia hankkeita, menettelyn kulkua sekä sen riittävyyttä kokonaisvaltaisen tarkastelun avulla. Tutkielman lopuksi annetaan kehitysehdotuksia ja suosituksia YVA-menettelyn parantamiseksi. Tutkimusmenetelmänä käytetään kirjallisuuskatsausta.
Ympäristövaikutusten arviointimenettely pohjautuu lakiin ympäristövaikutusten arviointimenettelystä 252/2017 sekä valtioneuvoston asetukseen ympäristövaikutusten arviointimenettelystä 277/2017. YVA-menettelyn tavoitteena on edistää ympäristövaikutusten arviointia ja arvioinnin yhtenäistä huomioon ottamista niin suunnittelussa ja päätöksenteossa samalla lisäten tiedon saantia ja yleisiä osallistumismahdollisuuksia. Elinkeino,- liikenne- ja ympäristökeskus, eli ELY-keskus toimii viranomaisena YVA-hankkeen eri vaiheissa. Hankkeesta vastaava on ELY-keskuksen rinnalla myös toinen keskeinen päätoimija menettelyn aikana.
YVA-menettely koostuu ympäristövaikutusten arvioinnin tarpeen harkinnasta, osallistumisesta ja tiedottamisesta, hankkeesta vastaavan ympäristövaikutusten arviointiohjelman eli YVA-ohjelman laatimisesta, YVA-ohjelman kuulemisesta, yhteysviranomaisen lausunnosta, hankkeesta vastaavan ympäristövaikutustenarviointi selostuksen laatimisesta sisältäen ympäristövaikutusten arvioinnin, YVA-selostuksesta kuulemisesta, ja yhteysviranomaisen perustellusta päätelmästä. YVA-selostuksessa eri vaikutuskohteiden arviointi on jaettu muun muassa arvioinnin päätuloksiin, lähtötietoihin ja arviointimenetelmiin, vaikutuskohteen herkkyyteen ja muutoksen suuruuteen, vaikutuksiin eri hankevaihtoehtojen näkökulmasta sekä niiden vertailuun ja merkittävyyteen. Haitallisiin vaikutuksiin on esitetty ehkäisemis- ja lieventämiskeinoja.
Hanke-esimerkkinä tutkielmassa esitellään Ruoveden kunnassa sijaitsevan Murskemäen tuulivoimahankkeen YVA-menettelyn tuotoksena saadut asiakirjat kuten YVA-selostus. Tärkeimmät arvioitavat vaikutukset esimerkkihankkeessa rajautuvat neljään kohteeseen eli millaiset vaikutukset hankkeella on elinoloihin ja viihtyvyyteen, maankäyttöön, maisemaan ja linnustoon. Näiden lisäksi arvioidaan muitakin vaikutuskohteita kuten pintavesiä, melua ja ilmastoa sekä yhteisvaikutuksia. Vaikutuskohteiden herkkyyttä, muutoksen suuruutta sekä merkittävyyttä on arvioitu. Vaikutusten merkittävyyden vertailun kautta hankkeelle on annettu haitallisten vaikutusten ehkäisemiseen ja lieventämiseen erilaisia keinoja. YVA hankkeiden toiminnan aikaista seurantaohjelmaa tulisi kehittää nykyisestään luotettavammaksi ja laaja-alaisemmaksi, jolloin hankkeen aiheuttamat todelliset vaikutukset saataisiin selville. Seurantasuunnitelmat tulisi hyväksyttää erikseen viranomaisella. Tulevaisuudessa tekoälyavusteisilla simulaatioilla voidaan tehostaa vaikutusten arviointia.
Ympäristövaikutusten arviointimenettely pohjautuu lakiin ympäristövaikutusten arviointimenettelystä 252/2017 sekä valtioneuvoston asetukseen ympäristövaikutusten arviointimenettelystä 277/2017. YVA-menettelyn tavoitteena on edistää ympäristövaikutusten arviointia ja arvioinnin yhtenäistä huomioon ottamista niin suunnittelussa ja päätöksenteossa samalla lisäten tiedon saantia ja yleisiä osallistumismahdollisuuksia. Elinkeino,- liikenne- ja ympäristökeskus, eli ELY-keskus toimii viranomaisena YVA-hankkeen eri vaiheissa. Hankkeesta vastaava on ELY-keskuksen rinnalla myös toinen keskeinen päätoimija menettelyn aikana.
YVA-menettely koostuu ympäristövaikutusten arvioinnin tarpeen harkinnasta, osallistumisesta ja tiedottamisesta, hankkeesta vastaavan ympäristövaikutusten arviointiohjelman eli YVA-ohjelman laatimisesta, YVA-ohjelman kuulemisesta, yhteysviranomaisen lausunnosta, hankkeesta vastaavan ympäristövaikutustenarviointi selostuksen laatimisesta sisältäen ympäristövaikutusten arvioinnin, YVA-selostuksesta kuulemisesta, ja yhteysviranomaisen perustellusta päätelmästä. YVA-selostuksessa eri vaikutuskohteiden arviointi on jaettu muun muassa arvioinnin päätuloksiin, lähtötietoihin ja arviointimenetelmiin, vaikutuskohteen herkkyyteen ja muutoksen suuruuteen, vaikutuksiin eri hankevaihtoehtojen näkökulmasta sekä niiden vertailuun ja merkittävyyteen. Haitallisiin vaikutuksiin on esitetty ehkäisemis- ja lieventämiskeinoja.
Hanke-esimerkkinä tutkielmassa esitellään Ruoveden kunnassa sijaitsevan Murskemäen tuulivoimahankkeen YVA-menettelyn tuotoksena saadut asiakirjat kuten YVA-selostus. Tärkeimmät arvioitavat vaikutukset esimerkkihankkeessa rajautuvat neljään kohteeseen eli millaiset vaikutukset hankkeella on elinoloihin ja viihtyvyyteen, maankäyttöön, maisemaan ja linnustoon. Näiden lisäksi arvioidaan muitakin vaikutuskohteita kuten pintavesiä, melua ja ilmastoa sekä yhteisvaikutuksia. Vaikutuskohteiden herkkyyttä, muutoksen suuruutta sekä merkittävyyttä on arvioitu. Vaikutusten merkittävyyden vertailun kautta hankkeelle on annettu haitallisten vaikutusten ehkäisemiseen ja lieventämiseen erilaisia keinoja. YVA hankkeiden toiminnan aikaista seurantaohjelmaa tulisi kehittää nykyisestään luotettavammaksi ja laaja-alaisemmaksi, jolloin hankkeen aiheuttamat todelliset vaikutukset saataisiin selville. Seurantasuunnitelmat tulisi hyväksyttää erikseen viranomaisella. Tulevaisuudessa tekoälyavusteisilla simulaatioilla voidaan tehostaa vaikutusten arviointia.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38840]