”Poron voi kesyttää vain antamalla sen olla villi” : poron ja ihmisen kumppanuus elokuvassa Frozen II
Kaivosoja, Nitta (2024-12-18)
Kaivosoja, Nitta
N. Kaivosoja
18.12.2024
© 2024 Nitta Kaivosoja. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202412187430
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202412187430
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkasteltiin sitä tapaa, jolla ihmisen ja poron kumppanuutta ja ihmisen ja luonnon välistä vuorovaikutusta on kuvattu elokuvassa Frozen 2. Olen rajannut teoksesta aineistokseni vain ne kohtaukset, joissa porot ovat läsnä ja joissa ihmiset ovat vuorovaikutuksessa joko niiden tai luonnon kanssa. Ensisijainen näkökulmani on saamelaiskulttuurin tutkimus ja tärkeimpinä termeinäni ovat saamelainen kulttuuriympäristö sekä kumppanuuslajin teoria. Tutkin ja tulkitsen elokuvaa yhtenäisenä audiovisuaalisena teoksena, pyrkien lähikatselun avulla analysoimaan kokonaisuutta tarkemmin, tarkastellen elokuvan teemoja, pohtien myös sen kuvakieltä ja sanatonta viestintää.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää se, millä tavalla saamelainen kulttuuriympäristö tulee elokuvassa esille. Halusin myös tietää, millä tavalla poron ja ihmisen erityinen kumppanuus tulee ilmi ja tämän myötä, kuinka ihmisen ja poron, sekä ihmisen ja luonnon, välistä vuorovaikutussuhdetta on elokuvassa kuvattu?
Tutkimuksessa osoitetaan, että poron ja ihmisen kumppanuus esitetään elokuvassa tasa-arvoisena, symbioottisena suhteena ja porot ja luonto esitetään itsenäisinä tekijöinä ja toimijoina, eikä pelkästään toiminnan kohteina. Poronhoitajat eivät pyri kontrolloimaan ja komentamaan poroja, vaan luottavat näiden vaistoihin ja tahtoon selvitä vaikeistakin tilanteista. Kahden lajin välillä näkyy molemminpuolinen luottamus ja jopa sanaton ymmärrys. Elokuva näyttää sekä miehiä että naisia poroja paimentamassa, porot ovat läsnä kaikissa merkittävissä kohtauksissa ja niiden läsnäolo tuntuu luonnolliselta. Selvää rajaa ei ihmisen ja poron ja ympäröivän luonnon välille tehdä missään vaiheessa.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää se, millä tavalla saamelainen kulttuuriympäristö tulee elokuvassa esille. Halusin myös tietää, millä tavalla poron ja ihmisen erityinen kumppanuus tulee ilmi ja tämän myötä, kuinka ihmisen ja poron, sekä ihmisen ja luonnon, välistä vuorovaikutussuhdetta on elokuvassa kuvattu?
Tutkimuksessa osoitetaan, että poron ja ihmisen kumppanuus esitetään elokuvassa tasa-arvoisena, symbioottisena suhteena ja porot ja luonto esitetään itsenäisinä tekijöinä ja toimijoina, eikä pelkästään toiminnan kohteina. Poronhoitajat eivät pyri kontrolloimaan ja komentamaan poroja, vaan luottavat näiden vaistoihin ja tahtoon selvitä vaikeistakin tilanteista. Kahden lajin välillä näkyy molemminpuolinen luottamus ja jopa sanaton ymmärrys. Elokuva näyttää sekä miehiä että naisia poroja paimentamassa, porot ovat läsnä kaikissa merkittävissä kohtauksissa ja niiden läsnäolo tuntuu luonnolliselta. Selvää rajaa ei ihmisen ja poron ja ympäröivän luonnon välille tehdä missään vaiheessa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38865]