Luokanopettaja- ja aineenopettajaopiskelijoiden käsityksiä omista valmiuksistaan toteuttaa oppimisen ja koulunkäynnin tukea
Pakanen, Jonna (2024-12-18)
Pakanen, Jonna
J. Pakanen
18.12.2024
© 2024 Jonna Pakanen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202412187409
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202412187409
Tiivistelmä
Tässä laadullisessa tutkimuksessa käsitellään Oulun yliopiston 5. vuoden luokanopettaja- ja aineenopettajaopiskelijoiden käsityksiä omista valmiuksistaan toteuttaa oppimisen ja koulunkäynnin tukea. Oppimisen ja koulunkäynnin tuki on iso osa opettajan työtä. Jo vuosia on kritisoitu sitä, että opettajankoulutus ei anna riittäviä valmiuksia oppimisen ja koulunkäynnin tuen antamiseen.
Aikaisemmissa tutkimuksissa on nostettu esille jo valmistuneiden opettajien asenteita inkluusiota ja oppimisen ja koulunkäynnin tukea kohtaan. Kuitenkin opettajaopiskelijoiden kokemukset ja käsitykset on jäänyt suurilta osin tutkimatta. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia käsityksiä luokan- ja aineenopettajilla on omista valmiuksistaan toteuttaa oppimisen ja koulunkäynnin tukea.
Tämä tutkimus on toteutettu fenomenografista tutkimusmuotoa hyödyntäen. Aineisto on kerätty keväällä 2024 teemahaastattelun avulla. Tutkielmaan osallistui yhteensä kuusi Oulun yliopiston luokanopettaja- ja aineenopettajaopiskelijaa. Aineisto on analysoitu fenomenografista analyysia hyödyntäen.
Tutkielman tuloksista käy ilmi, että opettajaopiskelijat eivät koe omaavansa täysin riittäviä valmiuksia toteuttaa oppimisen ja koulunkäynnin tukea. Tuloksista nousee esille, että osa opiskelijoista kokee valmiutensa riittämättömiksi, osa epävarmoiksi ja osa riittäviksi. Opettajaopiskelijoiden käsitysten mukaan valmiudet ovat riittävät etenkin tuen tarpeen tunnistamiseen ja suunnitteluun. Riittämättömiksi valmiudet koettiin etenkin kolmiportaisen tuen hallinnollisiin asioihin, kuten pedagogisten asiakirjojen osaamiseen. Oppimisen ja koulunkäynnin tukea määriteltiin monipuolisesti teorian, omien kokemusten sekä opettajan ja oppilaan näkökulmien kautta. Luokanopettaja- ja aineenopettajaopiskelijoiden käsitysten välillä ei ollut merkittäviä eroavaisuuksia. Erovaisuus, joka nousi esille opettajaopiskelijoiden välillä, oli erityispedagogiikan määrä opinnoissa sekä moniammatillisen yhteistyön konkreettinen harjoittelu.
Aikaisemmissa tutkimuksissa on nostettu esille jo valmistuneiden opettajien asenteita inkluusiota ja oppimisen ja koulunkäynnin tukea kohtaan. Kuitenkin opettajaopiskelijoiden kokemukset ja käsitykset on jäänyt suurilta osin tutkimatta. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia käsityksiä luokan- ja aineenopettajilla on omista valmiuksistaan toteuttaa oppimisen ja koulunkäynnin tukea.
Tämä tutkimus on toteutettu fenomenografista tutkimusmuotoa hyödyntäen. Aineisto on kerätty keväällä 2024 teemahaastattelun avulla. Tutkielmaan osallistui yhteensä kuusi Oulun yliopiston luokanopettaja- ja aineenopettajaopiskelijaa. Aineisto on analysoitu fenomenografista analyysia hyödyntäen.
Tutkielman tuloksista käy ilmi, että opettajaopiskelijat eivät koe omaavansa täysin riittäviä valmiuksia toteuttaa oppimisen ja koulunkäynnin tukea. Tuloksista nousee esille, että osa opiskelijoista kokee valmiutensa riittämättömiksi, osa epävarmoiksi ja osa riittäviksi. Opettajaopiskelijoiden käsitysten mukaan valmiudet ovat riittävät etenkin tuen tarpeen tunnistamiseen ja suunnitteluun. Riittämättömiksi valmiudet koettiin etenkin kolmiportaisen tuen hallinnollisiin asioihin, kuten pedagogisten asiakirjojen osaamiseen. Oppimisen ja koulunkäynnin tukea määriteltiin monipuolisesti teorian, omien kokemusten sekä opettajan ja oppilaan näkökulmien kautta. Luokanopettaja- ja aineenopettajaopiskelijoiden käsitysten välillä ei ollut merkittäviä eroavaisuuksia. Erovaisuus, joka nousi esille opettajaopiskelijoiden välillä, oli erityispedagogiikan määrä opinnoissa sekä moniammatillisen yhteistyön konkreettinen harjoittelu.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38840]