Lapsen tunteiden itsesäätelyn ja -ilmaisun tukeminen varhaiskasvatuksessa
Karvonen, Verna (2024-12-16)
Karvonen, Verna
V. Karvonen
16.12.2024
© 2024 Verna Karvonen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202412167313
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202412167313
Tiivistelmä
Tämä kandidaatin tutkielma käsittelee lapsen tunteiden itsesäätelytaitojen sekä lapsen itseilmaisun tukemista varhaiskasvatuksessa. Tunteiden itsesäätelytaito ja itseilmaisu liittyvät toisiinsa monilla tavoilla. Ne tukevat toisiaan ja niiden hyvä hallitseminen sekä laaja strategiapohja tunteiden ja tuntemusten käsittelyyn vahvistavat lapsen kehittymässä olevaa identiteettiä sekä minäkuvaa. Hyvistä tunteiden itsesäätelytaidoista on kaikille henkilöille hyötyä arjen jokaisena päivänä.
Tutkielma on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Olen pyrkinyt valitsemaan tietolähteekseni luotettavia, monipuolisia sekä kansainvälisiä aineistoja ja teoksia, jotta kirjoittamani katsaus olisi mahdollisimman kattava sekä laaja-alainen. Kaikki valitsemani lähteet ovat tieteellisesti vertaisarvioituja.
Tutkielman johtopäätöksien perusteella itsesäätelytaitojen ja itseilmaisun harjoittelu turvallisen aikuisen tukemana on merkityksellisessä asemassa niiden kehittymistä ajatellen. Itseilmaisu antaa oivan keinon toteuttaa sekä ilmaista itseään. Itseilmaisun keinot ja niiden harjoittelu antavat lapselle erilaisia tapoja tuoda esille lapsen omia tunteita ja tuntemuksia toivotulla tavalla. Itseilmaisu tukee tunteiden itsesäätelytaitojen kehitystä ja samalla mahdollistaa lapselle tutustumisen omaan identiteettiin, minäkuvaan ja itseen.
Tutkielma on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Olen pyrkinyt valitsemaan tietolähteekseni luotettavia, monipuolisia sekä kansainvälisiä aineistoja ja teoksia, jotta kirjoittamani katsaus olisi mahdollisimman kattava sekä laaja-alainen. Kaikki valitsemani lähteet ovat tieteellisesti vertaisarvioituja.
Tutkielman johtopäätöksien perusteella itsesäätelytaitojen ja itseilmaisun harjoittelu turvallisen aikuisen tukemana on merkityksellisessä asemassa niiden kehittymistä ajatellen. Itseilmaisu antaa oivan keinon toteuttaa sekä ilmaista itseään. Itseilmaisun keinot ja niiden harjoittelu antavat lapselle erilaisia tapoja tuoda esille lapsen omia tunteita ja tuntemuksia toivotulla tavalla. Itseilmaisu tukee tunteiden itsesäätelytaitojen kehitystä ja samalla mahdollistaa lapselle tutustumisen omaan identiteettiin, minäkuvaan ja itseen.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38840]