Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Varhaiskasvatuksen opettajien asenteet digipedagogiikka kohtaan

Myllymäki, Sara (2024-12-15)

 
Avaa tiedosto
nbnfioulu-202412157289.pdf (471.6Kt)
nbnfioulu-202412157289_mods.xml (10.62Kt)
nbnfioulu-202412157289_pdfa_report.xml (253.4Kt)
Lataukset: 


Myllymäki, Sara
S. Myllymäki
15.12.2024
© 2024, Sara Myllymäki. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202412157289
Tiivistelmä
Kandidaatintutkielmassa tutkitaan varhaiskasvatuksen opettajien asenteita digipedagogiikkaa kohtaan ja sitä mitkä tekijät vaikuttavat asenteisiin. Tutkielmassa tuodaan esille erilaisia digipedagogiikkaan liittyviä asenteita ja niihin vaikuttavia tekijöitä sekä pohditaan, miten näihin asenteisiin voidaan vaikuttaa.

Tutkielman aihe valikoitui oman ammatillisen kiinnostukseni kautta ja lähteisiin perehtymisen myötä havaittu tutkimuksien vähäisyys lisäsi motivaatiota perehtyä lisää tähän aiheeseen. Työssäni varhaiskasvatuksessa olen havainnut varhaiskasvatuksen opettajien keskuudessa erilaisia asenteita digipedagogiikkaa kohtaan ja huomannut, että asenteisiin olisi tärkeää pyrkiä vaikuttamaan, jotta digipedagogiikan käyttö olisi monipuolisempaa.

Tutkimusmenetelmänä on kirjallisuuskatsaus. Aihetta tutkitaan kotimaisten ja kansainvälisten lähteiden avulla. Aineisto koostuu varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen näkökulmasta tehtyihin tutkimuksiin. Tutkielmassa on pohdittu kriittisesti lähteiden luotettavuutta ja eettisyyttä.

Tutkimuksen tulokset osoittivat, että varhaiskasvatuksen opettajilla on erilaisia asenteita digipedagogiikkaa kohtaan ja erityisesti teknostressi ja sukupolvierot vaikuttavat asenteiden muodostumiseen. Tuloksissa nousee esille myös varhaiskasvatuksen opettajien toiveet digipedagogisen koulutuksen lisäämisestä ja sen myötä digipedagogiikan laadukkaammasta käytöstä varhaiskasvatuksen arjessa.

Tuloksia voi hyödyntää varhaiskasvatuksen opettajien digipedagogiikan koulutuksen kehittämiseen ja työpaikoilla tapahtuvan koulutuksen ja digipedagogisen osaamisen jatkuvan kehittämisen tärkeyden ymmärtämiseen.
Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [38865]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen