”Mitä se tekee keholle, kun sä laihdutat kahdeksanvuotiaasta asti?” : läskifobian, lihavuuden stigman ja laihdutuskulttuurin odotukset, oletukset ja narratiivit peruskoulukokemuksissa
Pahkala, Rebekka (2024-12-13)
Pahkala, Rebekka
R. Pahkala
13.12.2024
© 2024 Rebekka Pahkala. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202412137286
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202412137286
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli tarkastella läskifobian, lihavuuden stigman ja laihdutuskulttuurin odotuksia, oletuksia ja narratiiveja nuorten aikuisten peruskoulukokemuksissa, sekä kyseisten kokemusten ilmenemistä peruskoulun jälkeisessä elämässä. Tutkielman teoreettinen viitekehys pohjautuu kriittiseen lihavuustutkimukseen sekä läskifobian, lihavuuden stigman ja laihdutuskulttuurin käsitteisiin, sekä niiden moninaisiin yhteiskunnallisiin ilmiöihin ja vaikutuksiin. Lisäksi teoria avaa näiden ilmiöiden vaikutusta lasten ja nuorten elämään ja hyvinvointiin. Tutkimusaihe muodostui tutkijan omien kokemusten, kriittisen lihavuustutkimuksen sekä yhteiskunnallisen ilmapiirin ja rakenteiden yhteenkietoutumissa.
Tutkimus on narratiivinen sisäpiirihaastattelu, jonka aineisto koostuu kahden 20–30-vuotiaan nuoren aikuisen yksilöhaastattelusta. Litteroitu aineisto analysointiin narratiivisen lähestymistavan avulla, tarkastellen yksilöiden tarinoita ja tuoden yksilölliset kokemukset yhteiskunnalliselle tasolle. Tutkimuksen tulokset eivät ole laadulliselle tutkimukselle ominaisesti yleistettävissä, mutta haastateltujen yksilölliset kokemukset ovat laajasti yhdistettävissä teoreettisen viitekehyksen yhteiskunnalliselle ja tutkimusperustaiselle tasolle.
Läskifobisia, lihavuutta stigmatisoivia ja laihdutuskulttuuria heijastelevia kokemuksia ilmeni esimerkiksi oppiainekohtaisissa kokemuksissa, opettajien taholta ja opettajia kohtaan, vertaissuhteissa, kouluterveydenhoitajien taholta sekä kotiympäristössä. Häpeän ja vääränlaisuuden kokemukset nousivat merkittävästi esille. Edellä mainitut kokemukset ilmenivät haastateltujen peruskouluaikaisessa sekä sen jälkeisessä elämässä merkittävästi, esimerkiksi syömishäiriöinä. Peruskoulun jälkeisessä elämässä tärkeäksi läskifobisten ja laihdutuskulttuuristen kokemusten sekä keho-, liikunta- ja ruokasuhteiden käsittelyn tueksi koettiin irrottautuminen laihdutuskulttuurista sekä vertaistuki ja tieto.
Tutkimuksen tulokset ilmentävät, että läskifobia, lihavuuden stigma ja laihdutuskulttuuri ovat haastateltujen nuorten aikuisten kokemuksissa lävistäneet peruskouluaikojen eri ulottuvuuksia laajasti. Tulokset ilmentävät myös, että kyseiset kokemukset vaikuttavat nuorten aikuisten elämään merkittävästi myös peruskoulun jälkeen. Haastateltavien kokemukset tarjoavat näkökulmia, joiden perusteella peruskoulu näyttäisi tarvitsevan läskifobiaa, lihavuuden stigmaa ja laihdutuskulttuuria hajottavia toimia. Tutkielma avaa merkittävät mahdollisuudet läskifobian, liha-vuuden stigman ja laihdutuskulttuurin jatkotutkimukseen, kuten lasten ja nuorten parissa tehtävään tutkimukseen läskifobian ja laihdutuskulttuurin ilmenemisestä ja vaikutuksista heidän elämissään. The aim of this master’s thesis was to examine the expectations, assumptions and narratives of fatphobia, weight stigma and diet culture in comprehensive school experiences of young adults, and the manifestations of the experiences in their lives after comprehensive school. The theoretical framework of this thesis is based on critical fat studies and the concepts of fatphobia, weight stigma and diet culture, and their diverse social phenomena and impact. The theory introduces how these concepts affect the lives and well-being of children and the youth. The research topic was formed by the intertwining of the researcher’s own experiences, critical fat studies, and social climate and structures.
This study is a narrative insider interview, with research material consisting of two individual interviews with two young adults aged 20–30. The transcribed material was analysed using a narrative approach, examining the individuals’ stories and bringing the individual experiences to the societal level. The results of the study are not generalizable, which is characteristic of qualitative research, but the individual experiences of the interviewees can be broadly connected with the social and research-based level of the theoretical framework.
Experiences of fatphobia, weight stigma and diet culture were found in subject-specific experiences, from and towards teachers, peer relationships, school nurses and the home environment. Experiences of shame and defectiveness emerged significantly. The aforementioned experiences appeared significantly in the lives of the interviewees during and after comprehensive school, as eating disorders for example. Breaking away from diet culture, having peer support and knowledge was perceived as important in handling experiences of fatphobia and diet culture, and processing the relationship with body, exercise and food in post-comprehensive school life.
The results of this study show that fatphobia, weight stigma and diet culture permeated the experiences of the young adults interviewed, across a wide range of dimensions in their comprehensive school years. The results also reflect that the experiences have a significant impact on young adults’ lives beyond comprehensive school. The experiences of the interviewees offer insights into the need for comprehensive school to dismantle fatphobia, weight stigma and diet culture. This thesis opens significant opportunities for further research of fatphobia, weight stigma and diet culture, including research among children and young people on the manifestations and impact of fat phobia and diet culture in their lives.
Tutkimus on narratiivinen sisäpiirihaastattelu, jonka aineisto koostuu kahden 20–30-vuotiaan nuoren aikuisen yksilöhaastattelusta. Litteroitu aineisto analysointiin narratiivisen lähestymistavan avulla, tarkastellen yksilöiden tarinoita ja tuoden yksilölliset kokemukset yhteiskunnalliselle tasolle. Tutkimuksen tulokset eivät ole laadulliselle tutkimukselle ominaisesti yleistettävissä, mutta haastateltujen yksilölliset kokemukset ovat laajasti yhdistettävissä teoreettisen viitekehyksen yhteiskunnalliselle ja tutkimusperustaiselle tasolle.
Läskifobisia, lihavuutta stigmatisoivia ja laihdutuskulttuuria heijastelevia kokemuksia ilmeni esimerkiksi oppiainekohtaisissa kokemuksissa, opettajien taholta ja opettajia kohtaan, vertaissuhteissa, kouluterveydenhoitajien taholta sekä kotiympäristössä. Häpeän ja vääränlaisuuden kokemukset nousivat merkittävästi esille. Edellä mainitut kokemukset ilmenivät haastateltujen peruskouluaikaisessa sekä sen jälkeisessä elämässä merkittävästi, esimerkiksi syömishäiriöinä. Peruskoulun jälkeisessä elämässä tärkeäksi läskifobisten ja laihdutuskulttuuristen kokemusten sekä keho-, liikunta- ja ruokasuhteiden käsittelyn tueksi koettiin irrottautuminen laihdutuskulttuurista sekä vertaistuki ja tieto.
Tutkimuksen tulokset ilmentävät, että läskifobia, lihavuuden stigma ja laihdutuskulttuuri ovat haastateltujen nuorten aikuisten kokemuksissa lävistäneet peruskouluaikojen eri ulottuvuuksia laajasti. Tulokset ilmentävät myös, että kyseiset kokemukset vaikuttavat nuorten aikuisten elämään merkittävästi myös peruskoulun jälkeen. Haastateltavien kokemukset tarjoavat näkökulmia, joiden perusteella peruskoulu näyttäisi tarvitsevan läskifobiaa, lihavuuden stigmaa ja laihdutuskulttuuria hajottavia toimia. Tutkielma avaa merkittävät mahdollisuudet läskifobian, liha-vuuden stigman ja laihdutuskulttuurin jatkotutkimukseen, kuten lasten ja nuorten parissa tehtävään tutkimukseen läskifobian ja laihdutuskulttuurin ilmenemisestä ja vaikutuksista heidän elämissään.
This study is a narrative insider interview, with research material consisting of two individual interviews with two young adults aged 20–30. The transcribed material was analysed using a narrative approach, examining the individuals’ stories and bringing the individual experiences to the societal level. The results of the study are not generalizable, which is characteristic of qualitative research, but the individual experiences of the interviewees can be broadly connected with the social and research-based level of the theoretical framework.
Experiences of fatphobia, weight stigma and diet culture were found in subject-specific experiences, from and towards teachers, peer relationships, school nurses and the home environment. Experiences of shame and defectiveness emerged significantly. The aforementioned experiences appeared significantly in the lives of the interviewees during and after comprehensive school, as eating disorders for example. Breaking away from diet culture, having peer support and knowledge was perceived as important in handling experiences of fatphobia and diet culture, and processing the relationship with body, exercise and food in post-comprehensive school life.
The results of this study show that fatphobia, weight stigma and diet culture permeated the experiences of the young adults interviewed, across a wide range of dimensions in their comprehensive school years. The results also reflect that the experiences have a significant impact on young adults’ lives beyond comprehensive school. The experiences of the interviewees offer insights into the need for comprehensive school to dismantle fatphobia, weight stigma and diet culture. This thesis opens significant opportunities for further research of fatphobia, weight stigma and diet culture, including research among children and young people on the manifestations and impact of fat phobia and diet culture in their lives.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [35861]