”Kun ammattikouluun mennään niin ei sieltä enää yliopistoon lähetä. Että sitten ollaan niinkö sillä tiellä” : narratiivinen tutkimus ammattikoulutaustaisten poluista yliopisto-opiskelijoiksi
Mämmioja, Heta (2024-12-13)
Mämmioja, Heta
H. Mämmioja
13.12.2024
© 2024, Heta Mämmioja. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202412137282
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202412137282
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan ammattikoulutaustaisten yliopisto-opiskelijoiden koulutuspolkuja ja siihen liittyviä päätöksentekoprosesseja. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä sovellan careership-teoriaa, joka tarjoaa koulutuspolkujen analysointiin kolme ulottuvuutta: urapolkuja tarkastellaan niin pragmaattisesti rationaalisen päätöksenteon, koulutuksen kentillä olevien valtasuhteiden sekä elämää rytmittävien rutiinien ja käännekohtien kautta. Tutkimuksen teoreettisen pohjan muodostaa myös suomalainen ja kansainvälinen koulutussosiologisesti suuntautunut tutkimus ja kirjallisuus.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja se toteutettiin narratiivista tutkimusotetta käyttäen. Aineisto koostuu neljästä ammattikoulutaustaisen yliopistossa nykyhetkellä opiskelevan tai sieltä valmistuneen teemahaastattelusta. Narratiiviselle tutkimukselle ominaisesti analyysi on edennyt aineistolähtöisesti. Kerätty aineisto analysoitiin ensin narratiivien analyysin keinoin, jonka puitteissa se on laadullisen sisällönanalyysin tyyliin teemoiteltu. Myöhemmin narratiivisessa analyysissa muodostui aikajanallinen kokonaisuus opiskelijoiden kertomuksista ja merkityksenannoista. Lisäksi tuloksena muodostui tyyppitarina päämäärätietoisesta koulutuspolusta, jollaista aineisto kaikkiaan edusti.
Kertomukset esittelevät moniulotteista koulutuspolkujen rakentumista ja ovat kiinteä osa tutkimukseen osallistuneiden elämänhistoriaa. Koulutuspolut kertoivat selkeää tarinaa sosioekonomisen aseman periytyvyydestä sekä kodin koulutusmyönteisen ilmapiriin vaikutuksesta myöhempään koulutuspolkuun. Careership-teoria antaa kehykset tarkastella kertomuk-sia opiskelijoiden yksilöllisten toimintahorisonttien muutoksista ja niistä seikoista, jotka mahdollisesti vaikuttivat opiskelijoiden haluun hakeutua yliopisto-opintojen pariin. Heidän kertomuksensa heijastelivat epävarmuuden ja pelon tunteita, mutta myös toiveikkuutta, luonnolliselta tuntuvaa sosiaalista liikkuvuutta sekä ylpeyttä omasta koulutuspolusta.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja se toteutettiin narratiivista tutkimusotetta käyttäen. Aineisto koostuu neljästä ammattikoulutaustaisen yliopistossa nykyhetkellä opiskelevan tai sieltä valmistuneen teemahaastattelusta. Narratiiviselle tutkimukselle ominaisesti analyysi on edennyt aineistolähtöisesti. Kerätty aineisto analysoitiin ensin narratiivien analyysin keinoin, jonka puitteissa se on laadullisen sisällönanalyysin tyyliin teemoiteltu. Myöhemmin narratiivisessa analyysissa muodostui aikajanallinen kokonaisuus opiskelijoiden kertomuksista ja merkityksenannoista. Lisäksi tuloksena muodostui tyyppitarina päämäärätietoisesta koulutuspolusta, jollaista aineisto kaikkiaan edusti.
Kertomukset esittelevät moniulotteista koulutuspolkujen rakentumista ja ovat kiinteä osa tutkimukseen osallistuneiden elämänhistoriaa. Koulutuspolut kertoivat selkeää tarinaa sosioekonomisen aseman periytyvyydestä sekä kodin koulutusmyönteisen ilmapiriin vaikutuksesta myöhempään koulutuspolkuun. Careership-teoria antaa kehykset tarkastella kertomuk-sia opiskelijoiden yksilöllisten toimintahorisonttien muutoksista ja niistä seikoista, jotka mahdollisesti vaikuttivat opiskelijoiden haluun hakeutua yliopisto-opintojen pariin. Heidän kertomuksensa heijastelivat epävarmuuden ja pelon tunteita, mutta myös toiveikkuutta, luonnolliselta tuntuvaa sosiaalista liikkuvuutta sekä ylpeyttä omasta koulutuspolusta.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [35861]