Luokanopettajien käsityksiä suomi toisena kielenä -oppilaiden tukemisesta yleisopetuksen ryhmässä
Kopola, Sofia; Korpela, Milla (2024-12-13)
Kopola, Sofia
Korpela, Milla
S. Kopola; M. Korpela
13.12.2024
© 2024 Sofia Kopola, Milla Korpela. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202412137280
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202412137280
Tiivistelmä
Monikielisten oppilaiden määrä on lisääntynyt merkittävästi suomalaisissa kouluissa. Vuoden 2022 PISA-tulokset osoittavat, että maahanmuuttotaustaisten oppilaiden osaamisen, oppimisen ja kouluhyvinvoinnin vahvistamiselle ja tukemiselle on tarvetta. Luokanopettajan työn näkökulmasta on tärkeää tunnistaa ja huomioida tuloksissa esiin nousseet tuen tarpeet sekä vaikuttavat tekijät ja löytää keinoja oppilaiden tukemiseen. Suomalaista koulutusjärjestelmää tulisi kehittää vastaamaan enemmän maahanmuuttotaustaisten oppilaiden tarpeisiin.
Tässä tutkimuksessa selvitettiin luokanopettajien käsityksiä suomi toisena kielenä -oppilaiden tukemisen keinoista yleisopetuksen ryhmässä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää luokanopettajien hyödyntämiä S2-oppilaiden oppimisen ja toimimisen tukemisen keinoja niin opetuksessa kuin laajemmin koulun tasolla. Tutkimuksessa selvitettiin myös luokanopettajien käsityksiä S2-oppilaiden tuen tarpeista. Lisäksi tavoitteena oli lisätä tietoa yhteiskunnallisesti merkittävästä aiheesta.
Tämä tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena. Aineisto on kerätty sähköisellä kyselylomakkeella, johon vastasi 21 luokanopettajaa. Tutkimuksessa on hyödynnetty fenomenografisen lähestymistavan piirteitä, mutta aineiston analyysi on toteutettu teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä avataan ensimmäiseksi maahanmuuttotaustaisen oppilaan opetusjärjestelyjä suomalaisessa koulutusjärjestelmässä. Seuraavaksi tarkastellaan toisen kielen oppimisprosessia sekä siihen vaikuttavia tekijöitä. Lopuksi käsitellään maahanmuuttotaustaisen oppilaan tukemisen keinoja opetuksessa luokanopettajan näkökulmasta.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että maahanmuuttotaustaisia oppilaita voidaan tukea sekä opetuksessa hyödynnettävien keinojen että laajemmin erilaisten yhteistyömuotojen ja koulutusjärjestelmän rakenteellisten opetusjärjestelyiden, eli suomi toisena kielenä -opetuksen, valmistavan opetuksen ja oman äidinkielen opetuksen avulla. Tuloksissa ilmenneitä opetuksessa hyödynnettäviä tukemisen keinoja ovat vuorovaikutuksen hyödyntäminen, kielitietoiset keinot sekä opetusmateriaalit. Tulosten mukaan luokanopettajat hyödyntävät sekä moniammatillista että kodin ja koulun välistä yhteistyötä S2-oppilaiden tukemiseksi. Tulosten perusteella myös tuen tarpeiden tunnistaminen on tärkeä osa S2-oppilaiden tukemista, jotta tuen tarpeisiin voidaan vastata sopivilla tukemisen keinoilla. Tulosten mukaan resurssit vaikuttavat S2-oppilaiden tukemisen mahdollisuuksiin.
Tässä tutkimuksessa selvitettiin luokanopettajien käsityksiä suomi toisena kielenä -oppilaiden tukemisen keinoista yleisopetuksen ryhmässä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää luokanopettajien hyödyntämiä S2-oppilaiden oppimisen ja toimimisen tukemisen keinoja niin opetuksessa kuin laajemmin koulun tasolla. Tutkimuksessa selvitettiin myös luokanopettajien käsityksiä S2-oppilaiden tuen tarpeista. Lisäksi tavoitteena oli lisätä tietoa yhteiskunnallisesti merkittävästä aiheesta.
Tämä tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena. Aineisto on kerätty sähköisellä kyselylomakkeella, johon vastasi 21 luokanopettajaa. Tutkimuksessa on hyödynnetty fenomenografisen lähestymistavan piirteitä, mutta aineiston analyysi on toteutettu teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä avataan ensimmäiseksi maahanmuuttotaustaisen oppilaan opetusjärjestelyjä suomalaisessa koulutusjärjestelmässä. Seuraavaksi tarkastellaan toisen kielen oppimisprosessia sekä siihen vaikuttavia tekijöitä. Lopuksi käsitellään maahanmuuttotaustaisen oppilaan tukemisen keinoja opetuksessa luokanopettajan näkökulmasta.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että maahanmuuttotaustaisia oppilaita voidaan tukea sekä opetuksessa hyödynnettävien keinojen että laajemmin erilaisten yhteistyömuotojen ja koulutusjärjestelmän rakenteellisten opetusjärjestelyiden, eli suomi toisena kielenä -opetuksen, valmistavan opetuksen ja oman äidinkielen opetuksen avulla. Tuloksissa ilmenneitä opetuksessa hyödynnettäviä tukemisen keinoja ovat vuorovaikutuksen hyödyntäminen, kielitietoiset keinot sekä opetusmateriaalit. Tulosten mukaan luokanopettajat hyödyntävät sekä moniammatillista että kodin ja koulun välistä yhteistyötä S2-oppilaiden tukemiseksi. Tulosten perusteella myös tuen tarpeiden tunnistaminen on tärkeä osa S2-oppilaiden tukemista, jotta tuen tarpeisiin voidaan vastata sopivilla tukemisen keinoilla. Tulosten mukaan resurssit vaikuttavat S2-oppilaiden tukemisen mahdollisuuksiin.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38865]