Opettajaopiskelijoiden käsityksiä tekoälystä ja sen käytöstä opettajan työssä
Manninen, Aada; Mäkelä, Madeleine (2024-12-12)
Manninen, Aada
Mäkelä, Madeleine
A. Manninen; M. Mäkelä
12.12.2024
© 2024 Aada Manninen, Madeleine Mäkelä. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202412127231
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202412127231
Tiivistelmä
Tekoäly on ajankohtainen ja jokaista koskeva teknologia. Viimeisen kahden vuoden aikana tekoälykeskustelu on ulottunut merkittävästi myös osaksi koulutusta ja opettajan työtä. Tällä tutkimuksella halutaan lisätä opettajien tietämystä ja valmiuksia tekoälyn käyttöön osana heidän työtään, koska sille on aikaisempien tutkimusten valossa tarvetta.
Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan tekoälyn mahdollisuuksia ja haasteita osana opetuksen järjestämistä opettajan näkökulmasta. Lisäksi perehdytään opettajaopiskelijoiden käsityksiin tekoälyn käytöstä.
Tutkielmassa on teoriaosuus ja aineistoon pohjautuva empiirinen osuus. Teoreettinen viitekehys pitää sisällään käsitteiden ja teorioiden määrittelyn kirjallisuuteen pohjautuen. Teoriassa määritellään tekoälyn käsitettä ja toimintaperiaatetta sekä tarkastellaan opettajan työn ja tekoälyn välisiä yhteyksiä.
Tutkielma on toteutettu laadullisena tutkimuksena fenomenologiaan pohjautuen. Aineistona toimii opettajaopiskelijoiden portfoliovastaukset heidän henkilökohtaisista näkemyksistään ja kokemuksistaan tekoälyä koskien. Analyysi on toteutettu aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimustulosten mukaan tekoäly luo opetuksen järjestämiselle mahdollisuuksia työn tehostamiseen ja luovuuteen. Tekoäly haastaa opettajia opetuksen järjestämisessä eettisiin kysymyksiin ja työnkuvan muutoksiin liittyvissä näkökulmissa. Tulosten mukaan opettajaopiskelijoiden näkemykset tekoälystä koskivat asennetta ja osaamista. Asenteeseen vaikuttavat myönteinen tai kielteinen suhtautuminen. Osaaminen perustuu opiskelijoiden perehtyneisyyteen tai tietämättömyyteen.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että tekoäly luo paljon mahdollisuuksia opettajalle työn tueksi, mutta tuo tullessaan myös haasteita. Opettajaopiskelijoiden tekoälykäsitykset ovat moninaiset. Opettajaopiskelijat tarvitsevat ekoälyosaamista, jotta he voivat hyödyntää tekoälyä opetuksen järjestämisessä sekä huomioida tekoälyn asettamia haasteita.
Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan tekoälyn mahdollisuuksia ja haasteita osana opetuksen järjestämistä opettajan näkökulmasta. Lisäksi perehdytään opettajaopiskelijoiden käsityksiin tekoälyn käytöstä.
Tutkielmassa on teoriaosuus ja aineistoon pohjautuva empiirinen osuus. Teoreettinen viitekehys pitää sisällään käsitteiden ja teorioiden määrittelyn kirjallisuuteen pohjautuen. Teoriassa määritellään tekoälyn käsitettä ja toimintaperiaatetta sekä tarkastellaan opettajan työn ja tekoälyn välisiä yhteyksiä.
Tutkielma on toteutettu laadullisena tutkimuksena fenomenologiaan pohjautuen. Aineistona toimii opettajaopiskelijoiden portfoliovastaukset heidän henkilökohtaisista näkemyksistään ja kokemuksistaan tekoälyä koskien. Analyysi on toteutettu aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimustulosten mukaan tekoäly luo opetuksen järjestämiselle mahdollisuuksia työn tehostamiseen ja luovuuteen. Tekoäly haastaa opettajia opetuksen järjestämisessä eettisiin kysymyksiin ja työnkuvan muutoksiin liittyvissä näkökulmissa. Tulosten mukaan opettajaopiskelijoiden näkemykset tekoälystä koskivat asennetta ja osaamista. Asenteeseen vaikuttavat myönteinen tai kielteinen suhtautuminen. Osaaminen perustuu opiskelijoiden perehtyneisyyteen tai tietämättömyyteen.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että tekoäly luo paljon mahdollisuuksia opettajalle työn tueksi, mutta tuo tullessaan myös haasteita. Opettajaopiskelijoiden tekoälykäsitykset ovat moninaiset. Opettajaopiskelijat tarvitsevat ekoälyosaamista, jotta he voivat hyödyntää tekoälyä opetuksen järjestämisessä sekä huomioida tekoälyn asettamia haasteita.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38829]