Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Varhaiskasvatuksen opettajien koulutustaustan vaikutus ammatti-identiteetin rakentumiseen, työhön sitoutumiseen ja pitovoimatekijöihin

Haapalainen, Susanna; Pulska, Mirja (2024-12-12)

 
Avaa tiedosto
nbnfioulu-202412127225.pdf (1.098Mt)
nbnfioulu-202412127225_mods.xml (13.27Kt)
nbnfioulu-202412127225_pdfa_report.xml (304.2Kt)
Lataukset: 


Haapalainen, Susanna
Pulska, Mirja
S. Haapalainen; M. Pulska
12.12.2024
© 2024, Susanna Haapalainen, Mirja Pulska. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202412127225
Tiivistelmä
Suomalaisen varhaiskasvatuksen merkittävänä perustana on pidetty koulutettua henkilöstöä, mutta tällä hetkellä ala kärsii valtakunnallisesti korkeakoulutettujen opettajien pulasta. Tutkimuksemme tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajan koulutustaustan vaikutusta hänen kokemaansa ammatti-identiteetin muotoutumiseen. Lisäksi tavoitteena oli saada selville, onko koulutustaustalla vaikutusta varhaiskasvatuksen opettajan työhön sitoutumiseen ja pitovoimatekijöihin. Aihe on ajankohtainen ja tärkeä varhaiskasvatusalan kehittämisen ja koulutuksen suuntaamisen näkökulmasta.

Laadullisen pro gradu –tutkimuksemme aineisto muodostui varhaiskasvatuksen opettajien haastatteluista. Tutkimukseemme osallistui kahdeksan varhaiskasvatuksen opettajaa, jotka ovat työskennelleet noin kymmenen vuotta lapsiryhmässä opettajina. Opettajien koulutustaustat ovat lastentarhaopettajaopisto, sosionomi (AMK), kasvatustieteiden kandidaatti ja maisteri. Jokaista koulutustaustaa edusti kaksi opettajaa. Tutkimusmenetelmäksi valitsimme narratiivisen menetelmän, jonka avulla pyrimme selvittämään varhaiskasvatuksen opettajien omia kokemuksia ammatti-identiteetistään ja työhön sitoutumisestaan. Analyysimenetelmäksi valikoitui temaattinen narratiivinen analyysi, jossa keskitytään opettajien tarinan sisällön teemoihin ja merkityksiin.

Tutkimuksemme kaikki varhaiskasvatuksen opettajat arvostivat eri koulutustaustaisten opettajien tutkintojen erilaisia sisältöjä ja kokivat sen rikkautena. Heidän mukaansa käytännön työssä erot jäivät pieniksi, mutta eroavaisuutta ilmeni pedagogisessa puheessa ja osaamisessa, lapsen kehityksen tuntemisessa sekä perhetyön laajuuden ymmärtämisessä. Työvuosien ja työyhteisön nähtiin muokkaavan opettajan ammatti-identiteettiä ja kaventavan koulutusten välisiä eroja. Tässä tutkimuksessa työhön sitoutumisen ja pitovoiman tärkeiksi tekijöiksi nousivat koulutettujen kollegoiden merkitys, työhyvinvointiin liittyvät asiat, työyhteisö sekä sen yhteisöllisyys ja kokemus oman työn merkityksellisyydestä.
Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [38865]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen