Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Taustamusiikin kuuntelun vaikutus oppilaan suoriutumiseen oppimistilanteissa

Paloniemi, Mette-Maaria (2024-12-12)

 
Avaa tiedosto
nbnfioulu-202412127220.pdf (515.5Kt)
nbnfioulu-202412127220_mods.xml (10.97Kt)
nbnfioulu-202412127220_pdfa_report.xml (229.8Kt)
Lataukset: 


Paloniemi, Mette-Maaria
M.-M. Paloniemi
12.12.2024
© 2024, Mette-Maaria Paloniemi. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202412127220
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tarkastellaan, miten taustamusiikin kuuntelu vaikuttaa oppilaan suoriutumiseen oppimistilanteissa. Tutkin taustamusiikin kuuntelun fysiologisia ja kognitiivisia vaikutuksia ja sitä kautta tutkin sen vaikutusta oppilaan suoriutumiseen oppimistilanteissa. Digitalisaation myötä taustamusiikkia kuulee nykyään yhä useammassa paikassa niin kaupoissa, työpaikoilla kuin kuntosaleilla. Ihminen on niin sanotusti jatkuvan ärsyketulvan keskellä ja esimerkiksi juuri oppimistilanteesta suoriutumiseen tarvittavat keskittymiskyky ja tarkkaavaisuus ovat nykypäivänä koetuksella jo pelkästään puhelinten aiheuttaman informaatiotulvan johdosta.

Tutkimukset osoittavat kahdenlaista tulosta. On tutkimuksia, joissa taustamusiikilla on todettu olevan positiivisia vaikutuksia keskittymiseen ja oppimisen kannalta, mutta osa tutkimuksista osoittaa, että taustamusiikin kuuntelulla voi olla päinvastoin negatiivinen vaikutus oppimiseen. Tutkimuksen tulokset riippuvat kuitenkin suurilta osin siitä, minkälainen tutkimusasetelma on ollut. Voidaankin todeta, että taustamusiikin kuuntelun vaikutukset vaihtelevat tilanteiden mukaan. Jokainen meistä reagoi eri tavalla. Taustamusiikki voi parhaimmillaan auttaa rentoutumaan tai vastaavasti virittää olotilaa suoriutumaan nopeammin ja tehokkaammin. Taustamusiikin kuuntelulla voi kuitenkin joissain tapauksissa olla päinvastainen vaikutus. Tutkielmassa käsitellään myös sitä, että pitäisikö nykypäivän suuren ärsykemäärän johdosta pyrkiä siihen, että karsittaisiin ei-välttämättömiä ärsykkeiden lähteitä.

Tutkielman tarkoitus on tarjota lukijalleen mahdollisimman laaja ja kattava näkökulma siihen, miten taustamusiikki vaikuttaa oppilaan suoriutumiseen oppimistilanteissa. Tutkielma toteutetaan kuvailevan kirjallisuuskatsauksen muodossa tarkoituksena luoda mahdollisimman monipuolinen katsaus aiheeseen.
Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [38865]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen