Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Musiikkikasvatus 0–3-vuotiaiden kielenkehityksen tukena

Hietala, Jonna-Riikka (2024-12-11)

 
Avaa tiedosto
nbnfioulu-202412117181.pdf (510.4Kt)
nbnfioulu-202412117181_mods.xml (11.23Kt)
nbnfioulu-202412117181_pdfa_report.xml (237.2Kt)
Lataukset: 


Hietala, Jonna-Riikka
J.-R. Hietala
11.12.2024
© 2024, Jonna-Riikka Hietala. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202412117181
Tiivistelmä
Tämä kandidaatin tutkielma keskittyy tarkastelemaan 0–3-vuotiaan lapsen kielenkehitystä ja musiikin hyödyntämistä sen tukena lapsen arjessa kotona ja varhaiskasvatuksessa musiikkikasvatuksen keinoin. Musiikki on merkittävä osa varhaiskasvatusta ja sen hyötyjä kielenkehitykseen on syytä tutkia, jotta pienen lapsen varhaista kielenkehitystä voidaan tukea monipuolisesti.

Tutkielma on toteutettu integroivana kirjallisuuskatsauksena. Aineisto tutkielmaan on koottu suomalaisesta ja kansainvälisestä tieteellisestä lähdemateriaalista. Tutkielman tavoitteena on selvittää musiikkikasvatuksen keinoja lapsen kielenkehityksen tueksi. Tutkielmassa määritellään keskeisinä käsitteinä 0–3-vuotiaan lapsen kielenkehitys, kielenkehityksen tukeminen, musiikkileikki ja musiikki kielen kehityksen tukena.

Tutkielman tulokset osoittavat musiikin kuuntelun, laulun, musiikkileikin ja musiikkiin kannustavan ympäristön olevan merkittävässä osassa lapsen kielenkehityksen tukemisessa musiikkikasvatuksen keinoin. Musiikin kuuntelu kehittää lapsen kuulon tarkkuutta, mikä on yksi kielenkehitystä tukevista taidoista. Laulu tukee varhaista vuorovaikutusta ja lapsen kielellisten taitojen kehitystä. Musiikkileikki ja musiikkiin kannustava ympäristö innostavat lasta sosiaaliseen vuorovaikutukseen ja osallisuuteen. Aikuisen rooli musiikkikasvatuksessa ja lapsen varhaisina vuosina tapahtuvassa kielenkehityksessä on merkittävä.

Pohdinnassa ilmenee, että musiikillisen oppimisympäristön luodessaan aikuinen voi tukea lapsen kielenkehitystä monipuolisesti. Musiikki tukee lapsen sosiaalisten ja kognitiivisten taitojen kehitystä, jotka edistävät lapsen kielenkehitystä.
Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [38841]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen