Vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön rakentuminen varhaiskasvatuksessa
Puhakka, Suvi Maria (2024-12-09)
Puhakka, Suvi Maria
S. M. Puhakka
09.12.2024
© 2024, Suvi Maria Puhakka. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202412097137
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202412097137
Tiivistelmä
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden (OPH, 2022) mukaan laadukkaan varhaiskasvatuksen toteutumisen edellytys on toimiva kotien kanssa tehtävä yhteistyö sekä vanhempien osallisuus. Tämän narratiivisen kirjallisuuskatsauksen tavoitteena on rakentaa kuvaa vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön lähtökohdista suomalaisessa varhaiskasvatuksessa. Tutkimusongelma kulminoituu yhteistyön rakentumisen lähtökohtiin, sekä merkitysrakenteisiin kulttuurisessa ja yhteiskunnallisessa kontekstissa. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys perustuu tarkasteluun kasvatuksesta yhteiskunnallisena ja kulttuurisidonnaisena ilmiönä, joka nojaa Bronfenbrennerin (1979) ekologiseen teoriaan. Keskeisiksi käsitteiksi nousevat yhteistyö, varhais-kasvatuksen henkilöstö ja vanhemmat. Tutkimusaineistona (n= 13) on suomalainen yhteistyön parissa tehty tutkimuskirjallisuus sekä pohjoismaiset tutkimusraportit.
Tutkimuksen tuloksena voidaan todeta, että yhteiskunnalliset murrokset suomalaisessa yhteis-kunnassa ovat muuttaneet perheen ja kasvatusinstituutioiden välistä suhdetta, sekä yhteistyön merkitysrakennetta. Yhteistyössä kasvatuskumppanuuden tasavertaisuuden näkökulmaa laajentaa tutkimuksessa esiin noussut vanhemman ja asiantuntijan välinen asymmetria, joka kulminoituu vanhemman riippuvuuteen henkilöstön toiminnasta. Varhaiskasvatussuunnitelman (OPH, 2022) mukainen yhteistyö on tutkimuskirjallisuuden valossa perusteltu. Varhaiskasvatuksen yhteistyömuodot tarjoavat vanhemmille tärkeän kanavan saada tietoa lapsen arjesta varhaiskasvatuksessa. Vuorovaikutuksellisen yhteistyö on keskeistä yhteistyön rakentumisen kannalta. Luottamus on yhteistyön edellytys, jolloin keskeiseksi nousee toiminnan ennustettavuus, turvallisuus ja varmuus. Tutkimuksessa yhteistyön jännitteisyys kulminoituu yhteiskunnalliseen muutokseen, jonka myötä jännitteisyyttä tuottavat vallan ja auktoriteetin kysymykset. Vanhemmat kokevat oikeudekseen valvoa lapsensa institutionaalista kasvatusta ja toisaalta henkilöstö odottaa vanhemmilta osallistumista yhteistyöhön. Yhteistyön rakentumisen kannalta keskeiseksi nousee osapuolten arvostava suhtautuminen toisiinsa sekä laadukas vuorovaikutus.
Tutkimuksen tuloksena voidaan todeta, että yhteiskunnalliset murrokset suomalaisessa yhteis-kunnassa ovat muuttaneet perheen ja kasvatusinstituutioiden välistä suhdetta, sekä yhteistyön merkitysrakennetta. Yhteistyössä kasvatuskumppanuuden tasavertaisuuden näkökulmaa laajentaa tutkimuksessa esiin noussut vanhemman ja asiantuntijan välinen asymmetria, joka kulminoituu vanhemman riippuvuuteen henkilöstön toiminnasta. Varhaiskasvatussuunnitelman (OPH, 2022) mukainen yhteistyö on tutkimuskirjallisuuden valossa perusteltu. Varhaiskasvatuksen yhteistyömuodot tarjoavat vanhemmille tärkeän kanavan saada tietoa lapsen arjesta varhaiskasvatuksessa. Vuorovaikutuksellisen yhteistyö on keskeistä yhteistyön rakentumisen kannalta. Luottamus on yhteistyön edellytys, jolloin keskeiseksi nousee toiminnan ennustettavuus, turvallisuus ja varmuus. Tutkimuksessa yhteistyön jännitteisyys kulminoituu yhteiskunnalliseen muutokseen, jonka myötä jännitteisyyttä tuottavat vallan ja auktoriteetin kysymykset. Vanhemmat kokevat oikeudekseen valvoa lapsensa institutionaalista kasvatusta ja toisaalta henkilöstö odottaa vanhemmilta osallistumista yhteistyöhön. Yhteistyön rakentumisen kannalta keskeiseksi nousee osapuolten arvostava suhtautuminen toisiinsa sekä laadukas vuorovaikutus.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38821]