”I’m a million cameras” : Lannyn sosialisaatio Max Porterin romaanissa Lanny George Herbert Meadin symbolisen interaktionismin viitekehyksessä
Rukajärvi, Mandi (2024-12-05)
Rukajärvi, Mandi
M. Rukajärvi
05.12.2024
© 2024 Mandi Rukajärvi. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202412057072
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202412057072
Tiivistelmä
Kanditaatintutkielma käsittelee Max Porterin kirjoittamaa Lanny-teosta (2019) ja sitä, miten teoksessa kuvataan Lanny-hahmon sosiaalistumista yhteiskunnan jäseneksi. Tutkielmassa kartoitetaan Lannyn kehittymistä lapsesta aikuiseksi ja tutkitaan, millä tavoin Lanny muuttuu teoksen aikana, ja mitkä kaikki tapahtumat tuohon muutokseen vaikuttavat. Teoreettisena taustana tutkielmassa toimii George Herbert Meadin (1863–1931) sosiaalipsykologinen teoria symbolinen interaktionismi, jonka keskiössä on vuorovaikutuksen tutkiminen. Se tarkastelee, kuinka yksilöt ilmentävät ajatteluaan toiminnassaan. Teoria tutkii sekä yksilöiden välistä vuorovaikutusta että yksilön vuorovaikutusta ympäröivästä todellisuudesta löytyvien objektien kanssa. Tutkimuksen keskeisimmät tulokset osoittavat, että Lanny ilmentää käytöksellään, kuinka hän hahmottaa ympäröivää todellisuutta. Vuorovaikutussuhteet ja erilaiset tilanteet ovat keskeisessä asemassa, kun Lanny muodostaa käsityksensä yhteiskunnasta ja omasta roolistaan siinä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38841]