Tositelevisio haastaa katsojan arviointivalmiuksia : Me Postilaiset
Hietala, Henna (2024-12-03)
Hietala, Henna
H. Hietala
03.12.2024
© 2024 Henna Hietala. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202412037036
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202412037036
Tiivistelmä
Tämän pro gradu –tutkielman tavoitteena oli selvittää aikuisten medialukutaitoa koskien tositelevision katsomista. Tutkielman tarkoitus oli myös saada selville tositelevision katsomisen syitä. Lisäksi tutkittiin Postin yrityskuvaa ja sen muuttumista tositelevisio-ohjelman Me Postilaiset katsomisen perusteella. Keskeisiä käsitteitä pro gradussa ovat medialukutaito, informaatiolukutaito ja tositelevisio.
Tutkimuksen aineisto kerättiin yhdeksällä puolistrukturoidulla haastattelulla syksyllä 2024. Haastateltavat löytyivät lähipiiristä etsimällä ja he olivat 40–78-vuotiaita. He katsoivat kaksi jaksoa kyseisestä, alun perin vuonna 2021 Nelosella esitetystä kymmenosaisesta sarjasta, jonka jälkeen heitä haastateltiin Teamsissa. Tutkimus oli kvalitatiivinen. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysia käyttäen.
Tulokset osoittivat, että kaikki haastateltavat osasivat analysoida ohjelmaa kriittisesti ja tehdä siitä omia huomioita. Iällä ei ollut merkitystä asiaan. He huomasivat Postin markkinointiviestin ja rekrytointitavoitteen. Ohjelmaa tai tositelevisioformaattia ei pidetty täysin realistisena, vaan siinä huomattiin ennalta suunnittelua: leikkauksessa, kohtausten suunnitteluissa, työntekijöiden puheenvuoroissa ja kertojaäänen käytössä. Kriittisiä medialukutaitoja oli antanut haastateltaville työkokemus, elämänkokemus, median seuraaminen ja televisiogenrejen erottelun taito. Postin yrityskuva oli ennen ohjelman katsomista melko neutraali tai negatiivinen, mutta katsomisen jälkeen se muuttui useimmilla positiivisemmaksi johtuen pääasiassa ohjelmassa näytetyistä työntekijöistä sekä moderneista investoinneista.
Uutta tutkimuksessa oli tutkia dokumentaarista ammatti-realitya, jota ei ole kovin paljon aiemmin tutkittu. Me Postilaiset oli poikkeava sarja tositelevision maailmassa, koska se oli tehty Postin aloitteesta ja yhteistyönä sen kanssa. Haastateltavat pitivät ammatti-realitya kiinnostavana tapana tutustua erilaisiin työtehtäviin ja työntekijöiden arkeen. Kaikkia haastateltavia ei kiinnostanut tositelevisio lajityyppinä. Olisi mielenkiintoista tutkia vielä tarkemmin syitä tositelevision katsomiseen tai katsomatta jättämiseen. Ikääntyvien medialukutaito on myös jäänyt vähälle huomiolle aikaisemmissa tutkimuksissa.
Tutkimuksen aineisto kerättiin yhdeksällä puolistrukturoidulla haastattelulla syksyllä 2024. Haastateltavat löytyivät lähipiiristä etsimällä ja he olivat 40–78-vuotiaita. He katsoivat kaksi jaksoa kyseisestä, alun perin vuonna 2021 Nelosella esitetystä kymmenosaisesta sarjasta, jonka jälkeen heitä haastateltiin Teamsissa. Tutkimus oli kvalitatiivinen. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysia käyttäen.
Tulokset osoittivat, että kaikki haastateltavat osasivat analysoida ohjelmaa kriittisesti ja tehdä siitä omia huomioita. Iällä ei ollut merkitystä asiaan. He huomasivat Postin markkinointiviestin ja rekrytointitavoitteen. Ohjelmaa tai tositelevisioformaattia ei pidetty täysin realistisena, vaan siinä huomattiin ennalta suunnittelua: leikkauksessa, kohtausten suunnitteluissa, työntekijöiden puheenvuoroissa ja kertojaäänen käytössä. Kriittisiä medialukutaitoja oli antanut haastateltaville työkokemus, elämänkokemus, median seuraaminen ja televisiogenrejen erottelun taito. Postin yrityskuva oli ennen ohjelman katsomista melko neutraali tai negatiivinen, mutta katsomisen jälkeen se muuttui useimmilla positiivisemmaksi johtuen pääasiassa ohjelmassa näytetyistä työntekijöistä sekä moderneista investoinneista.
Uutta tutkimuksessa oli tutkia dokumentaarista ammatti-realitya, jota ei ole kovin paljon aiemmin tutkittu. Me Postilaiset oli poikkeava sarja tositelevision maailmassa, koska se oli tehty Postin aloitteesta ja yhteistyönä sen kanssa. Haastateltavat pitivät ammatti-realitya kiinnostavana tapana tutustua erilaisiin työtehtäviin ja työntekijöiden arkeen. Kaikkia haastateltavia ei kiinnostanut tositelevisio lajityyppinä. Olisi mielenkiintoista tutkia vielä tarkemmin syitä tositelevision katsomiseen tai katsomatta jättämiseen. Ikääntyvien medialukutaito on myös jäänyt vähälle huomiolle aikaisemmissa tutkimuksissa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38840]