Arkeologit luokkayhteiskunnassa - sosioekonomisen taustan vaikutus alalla työskentelyyn
Äikäs, Tiina; Matila, Tuuli; Seitsonen, Oula (2024-11-28)
Avaa tiedosto
Sisältö avataan julkiseksi: 28.11.2025
Äikäs, Tiina
Matila, Tuuli
Seitsonen, Oula
Suomen arkeologinen seura
28.11.2024
Äikäs, T., Matila, T. & Seitsonen, O. (2024). Arkeologit luokkayhteiskunnassa - sosioekonomisen taustan vaikutus alalla työskentelyyn. Muinaistutkija 41(3), 4-24. https://doi.org/10.61258/mt.147545
https://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
Copyright (c) 2024 Tiina Äikäs
https://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
Copyright (c) 2024 Tiina Äikäs
https://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202412027009
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202412027009
Tiivistelmä
Abstrakti
Artikkelimme tarkastelee arkeologien luokkataustoja kartoittaneen kyselyn tuloksia. Vaikka luokkataustojen selvittämiseen liittyy aina tiettyjä haasteita, kuten luokan määrittelyn vaikeus, aineistomme valotti 279 arkeologin koulutuksen hankkineen henkilön vastauksien perusteella heidän kokemustaan omasta yhteiskuntaluokastaan. Arkeologit vaikuttavat ponnistaneen korkeakoulutuksen pariin yllättävän usein vahvasta työläis- ja maalaistaustasta, mikä on poikkeuksellista, sillä usein koulutustason on ajateltu olevan periytyvää. Toisaalta tämä heijastelee Suomen varsin tuoretta kaupungistumista ja hyvinvointivaltion turvaverkkojen mahdollistamaa ”luokkaretkeä” ylöspäin. Luokkataustojen vaikutus näkyy varsin vahvasti arkeologien nykyisessä luokkakokemuksessa ja esimerkiksi poliittisissa painotuksissa sekä tutkimusaiheiden valinnassa. Tuloksemme vahvistavat käsitystä hyvinvointivaltiosta koulutuserojen merkittävänä tasoittajana ja koulutuksen mahdollistajana sitä haluaville sekä erityisesti arkeologiasta alana, jonka pariin hakeudutaan useimmiten henkilökohtaisen kiinnostuksen ja lapsuusperheen kokemusten vaikutuksesta ja seurauksena.
Artikkelimme tarkastelee arkeologien luokkataustoja kartoittaneen kyselyn tuloksia. Vaikka luokkataustojen selvittämiseen liittyy aina tiettyjä haasteita, kuten luokan määrittelyn vaikeus, aineistomme valotti 279 arkeologin koulutuksen hankkineen henkilön vastauksien perusteella heidän kokemustaan omasta yhteiskuntaluokastaan. Arkeologit vaikuttavat ponnistaneen korkeakoulutuksen pariin yllättävän usein vahvasta työläis- ja maalaistaustasta, mikä on poikkeuksellista, sillä usein koulutustason on ajateltu olevan periytyvää. Toisaalta tämä heijastelee Suomen varsin tuoretta kaupungistumista ja hyvinvointivaltion turvaverkkojen mahdollistamaa ”luokkaretkeä” ylöspäin. Luokkataustojen vaikutus näkyy varsin vahvasti arkeologien nykyisessä luokkakokemuksessa ja esimerkiksi poliittisissa painotuksissa sekä tutkimusaiheiden valinnassa. Tuloksemme vahvistavat käsitystä hyvinvointivaltiosta koulutuserojen merkittävänä tasoittajana ja koulutuksen mahdollistajana sitä haluaville sekä erityisesti arkeologiasta alana, jonka pariin hakeudutaan useimmiten henkilökohtaisen kiinnostuksen ja lapsuusperheen kokemusten vaikutuksesta ja seurauksena.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38840]