Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lääketieteen koulutuksen tutkimus - näyttöön perustuva koulutus on lääkärin osaamisen ja terveydenhuollon vaikuttavuuden kulmakivi

Kulmala, Petri; Eriksson, Tanja; Ylönen, Minna; Antikainen, Teuvo (2024-11-28)

 
Avaa tiedosto
nbnfioulu-202411296981.pdf (622.1Kt)
Huom!
Sisältö avataan julkiseksi
: 28.11.2025
URL:
https://www.duodecimlehti.fi/xmedia/duo/duo18553.pdf

Kulmala, Petri
Eriksson, Tanja
Ylönen, Minna
Antikainen, Teuvo
Kustannus Oy Duodecim
28.11.2024

Kulmala, P., Eriksson, T., Ylönen, M., & Antikainen, T. (2024). Lääketieteen koulutuksen tutkimus - näyttöön perustuva koulutus on lääkärin osaamisen ja terveydenhuollon vaikuttavuuden kulmakivi. Lääketieteellinen Aikakauskirja Duodecim 140(23), 1990-1998

https://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
© Suomalainen Lääkäriseura Duodecim
https://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202411296981
Tiivistelmä
Lääketieteen koulutuksen tutkimus muotoutui omaksi lääketieteen alakseen 1950-luvun lopulla. Samoin kuin muutakin tutkimusta, lääketieteen koulutuksen tutkimusta tehdään tieteellisen tutkimuksen periaatteiden mukaisesti hyödyntäen sekä määrällisiä että laadullisia tutkimusmenetelmiä. Tutkimuskohteena ovat lääkärikoulutukseen, lääkäriprofessioon ja terveydenhuoltojärjestelmän toimintaan ja vaikuttavuuteen liittyvät asiat ja ilmiöt. Tutkimusnäkökulmat koskettavat kaikkia lääketieteen ja terveydenhuollon osa-alueita ja ovat sovellettavissa kaikille lääketieteen erikoisaloille. Lääketieteen koulutuksen tutkimus ei kuitenkaan ole vielä vakiinnuttanut asemaansa Suomessa. Tämän merkittävän tutkimuspotentiaalin hyödyntäminen edellyttää riittävän tutkimusosaamisen luomista ja verkostoitumista. Tutkimusperustaisuuden tulisi olla kansainvälisesti laadukkaan lääkärikoulutuksen, lääkäriprofession ja terveydenhuoltojärjestelmän kehittämisen ja uudistusten kulmakivenä. Siitä hyötyvät paitsi yksittäiset tutkijat, opiskelijat ja ammattilaiset, myös koko koulutus- ja terveydenhuoltojärjestelmämme ja ensisijaisesti suomalainen potilas ja yhteiskunta.
Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [38865]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen