Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Positiivinen pedagogiikka varhaiskasvatuksessa lapsen hyvinvoinnin ja oppimisen tukena

Paasovaara, Heli; Ekonoja, Ritva (2024-11-29)

 
Avaa tiedosto
nbnfioulu-202411296983.pdf (569.6Kt)
nbnfioulu-202411296983_mods.xml (11.49Kt)
nbnfioulu-202411296983_pdfa_report.xml (253.3Kt)
Lataukset: 


Paasovaara, Heli
Ekonoja, Ritva
H. Paasovaara; R. Ekonoja
29.11.2024
© 2024, Heli Paasovaara, Ritva Ekonoja. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202411296983
Tiivistelmä
Kandidaatintutkielmamme käsittelee positiivista pedagogiikkaa varhaiskasvatuksessa. Tutkielmamme tavoitteena on tuoda esiin, tutkimuskysymyksemme avulla: Miten varhaiskasvatuksen henkilöstö voi positiivisen pedagogiikan keinoin tukea lasten hyvinvointia ja oppimista päiväkodissa ?

Tutkielmassamme tuomme esille teoriaa positiivisesta pedagogiikasta, joka pohjautuu positiivisen psykologian tieteen teoriaan. Tutkielman aihetta voidaan pitää ajankohtaisena, koska positiivinen pedagogiikka on menetelmänä monissa varhaiskasvatusryhmissä jo käytössä. Positiivisesta pedagogiikasta on tehty vähän tutkimuksia päiväkotikontekstiin. Tutkielmamme tarkoituksena on tuottaa uutta tieteellistä tietoa positiivisen pedagogiikan keinoista varhaiskasvatuksen henkilökunnan käyttöön.

Tutkielmallamme on myös yhteiskunnallista vaikuttavuutta. Laadukas varhaiskasvatus on yhteiskunnassamme jokaisen lapsen lakisääteinen etuoikeus. Laadukkaalla pedagogiikalla turvataan lasten tasa-arvoiset oppimisen ja hyvinvoinnin edellytykset. Laadukas varhaiskasvatus tarvitsee toteutuakseen positiivisen pedagogiikan teoriatiedon ymmärrystä ja tutkitun tiedon soveltamista käytäntöön. Tutkielmassamme käsitellään positiivista pedagogiikkaa erityisesti varhaiskasvatushenkilöstön näkökulmasta.

Tutkielmamme on kvalitatiivinen tutkielma, joka on toteutettu narratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Tutkielman toteutimme parityönä, mikä lisää tutkimuksemme luotettavuutta. Tutkielmassa on käytetty monipuolisesti kansallisia ja kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kuten vertaisarvioituja tutkimusartikkeleja, väitöskirjoja ja väitöskirjoihin pohjautuvia teoksia.

Tutkielman tulosten mukaan positiivinen pedagogiikka edistää kokonaisvaltaisesti lasten hyvinvointia ja oppimista.
Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [38697]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen