"Ihmiset kokee arvostusta, kun niihin luottaa, ja se sitouttaa" : päiväkodin johtajien kokemuksia pedagogisen johtajuuden jakamisesta omassa johtamiskokonaisuudessaan
Kurtti, Annareetta (2024-11-25)
Kurtti, Annareetta
A. Kurtti
25.11.2024
© 2024 Annareetta Kurtti. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202411256905
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202411256905
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tavoitteena oli selvittää päiväkodin johtajien kokemuksia jaetun pedagogisen johtajuuden toteutumisesta omassa johtamiskokonaisuudessaan. Pedagogiikan toteuttaminen on varhaiskasvatuksen perustehtävä. Pedagogista johtajuutta pidetään sekä päiväkodin johtajien että työntekijöiden puheissa tärkeänä, koska sillä on suora yhteys varhaiskasvatuksen käytännön toteuttamiseen ja päiväkodin toimintakulttuuriin. On yleistä ajatella, että pedagogiseen johtajuuteen ei ole riittävästi aikaa viime vuosina lisääntyneen työmäärän takia. Pedagogisen johtajuuden jakamiseen on monenlaisia käytäntöjä ja tapoja, joita tässä tutkielmassa oli tavoitteena nostaa esille päiväkodin johtajien haastatteluista. Lisäksi tutkielmassa tarkasteltiin jaetun pedagogisen johtajuuden vaikutuksia päiväkodin toimintakulttuuriin ja varhaiskasvatuksen toteuttamiseen.
Tutkielma on toteutettu fenomenologista metodologiaa käyttäen kvalitatiivisin menetelmin. Tutkielman aineisto kerättiin kolmen teemahaastattelun avulla huhti- toukokuussa 2024. Haastattelut toteutettiin kunnallisten päiväkodin johtajien yksilöhaastatteluina saman kunnan sisällä. Aineisto analysoitiin käyttäen aineistolähtöisen laadullisen sisällönanalyysin keinoja. Analyysin tuloksena jaetun pedagogisen johtajuuden toteuttamisen tavoista voitiin muodostaa kuusi pääluokkaa: olemassa olevat johtamisen raamit, työn- ja vastuunjako, työhyvinvointi työntekijöitä huomioimalla, arjen työtä tukevat ja ohjaavat pedagogiset käytännöt, molemminpuolinen luottamus ja arvostus sekä johtajana kehittyminen. Vaikutuksia päiväkodin toimintakulttuuriin oli mahdollista tarkastella kolmesta eri näkökulmasta: kehittyvä ja keskusteleva työyhteisö, muutoksen ja vastarinnan sietäminen sekä johtajan omat johtajuuden arvot.
Tutkielman tulokset osoittivat, että päiväkodin johtaja muodostaa oman epävirallisen pedagogisen johtajuuden jakamisen ydinporukkansa. Lisäksi keskeiset jaetun pedagogisen johtajuuden kokemukset liittyivät työhyvinvointiin panostamiseen ja molemminpuoliseen luottamukseen.
Tutkielma on toteutettu fenomenologista metodologiaa käyttäen kvalitatiivisin menetelmin. Tutkielman aineisto kerättiin kolmen teemahaastattelun avulla huhti- toukokuussa 2024. Haastattelut toteutettiin kunnallisten päiväkodin johtajien yksilöhaastatteluina saman kunnan sisällä. Aineisto analysoitiin käyttäen aineistolähtöisen laadullisen sisällönanalyysin keinoja. Analyysin tuloksena jaetun pedagogisen johtajuuden toteuttamisen tavoista voitiin muodostaa kuusi pääluokkaa: olemassa olevat johtamisen raamit, työn- ja vastuunjako, työhyvinvointi työntekijöitä huomioimalla, arjen työtä tukevat ja ohjaavat pedagogiset käytännöt, molemminpuolinen luottamus ja arvostus sekä johtajana kehittyminen. Vaikutuksia päiväkodin toimintakulttuuriin oli mahdollista tarkastella kolmesta eri näkökulmasta: kehittyvä ja keskusteleva työyhteisö, muutoksen ja vastarinnan sietäminen sekä johtajan omat johtajuuden arvot.
Tutkielman tulokset osoittivat, että päiväkodin johtaja muodostaa oman epävirallisen pedagogisen johtajuuden jakamisen ydinporukkansa. Lisäksi keskeiset jaetun pedagogisen johtajuuden kokemukset liittyivät työhyvinvointiin panostamiseen ja molemminpuoliseen luottamukseen.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38840]